Stedenbouw: Obstructie van gracht achterkant huizen

Mohamedreda
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Stedenbouw: Obstructie van gracht achterkant huizen

#1 , 23 jul 2021 15:01

Goeiemiddag,

In het kader van plannen voor een tuinverbouwing die o.a. de veiligheid moet verhogen zouden wij graag enkele juridische punten gedetailleerd willen onderzoeken. Het is van primordiaal belang dat ik juridisch goed op de hoogte ben vooraleer ik mij tot het gemeentehuis richt.
Betreft een obstructie van een gracht die aan de achterkant van enkele eigendommen loopt. Deze gracht die richting de polder loopt en dus het water afvoert, ontvangt het overtollige regenwater die via individuele buizen van de huizen de gracht in stromen. Twee of meer eigendommen rechts van ons richting de polder hebben geopteerd om al dan niet hoger te bouwen om nadien de gracht toe te gooien waardoor het regenwater van elke eigendom die daarvóór gelegen is, eigenlijk niet weg kan. Er is hiervan ook nooit een formele melding gemaakt noch zijn de andere buren op de hoogte gebracht. Ik weet ook niet wat onze rechten zijn omtrent deze gracht-situatie.

Betreft gemeente Kruibeke.
Graag had ik aub willen weten wat onze opties en mogelijkheden zijn. Mogen de nieuwe eigenaars wettelijk zomaar een gracht toegooien en dus voor obstructie zorgen?

Alvast bedankt om mijn vraag te bekijken.

Reda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 jul 2021 16:28

Gewoon gaan zeggen en nadien schriftelijk bevestigen aan de gemeente. Een gracht opvullen mag niet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 23 jul 2021 20:33

Buren al eens aangesproken ?
Gevraagd of ze toelating hebben van gemeente om gracht te dempen (vrij onwaarschijnlijk ...)

Als je wil dat het effect heeft, moet je schriftelijk je klacht melden bij gemeente.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 23 jul 2021 20:59

Ze zullen toch wel eerst buizen ingegraven hebben?
Is niet hetzelfde als dempen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 jul 2021 09:03

Ze zullen toch wel eerst buizen ingegraven hebben?
Is niet hetzelfde als dempen.
Die zie je toch zitten met het blote oog.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 24 jul 2021 12:03

"Die zie je toch zitten met het blote oog."

Of met een bril. Maar de uil moet willen zien.
TS moet dat verifiëren.
Want dat kan met toelating gemeente gebeurd zijn.
Dat heet dan "inbuizen" van een gracht.

Ik vermoed dat het zo gebeurd is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mohamedreda
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jul 2021 18:14

@Thomas Morus: Wat betreft het inbuizen is dit gelukkig door enkele buren gebeurd maar twee geburen verderop richting de polder hebben een oprit laten maken aan de achterkant en dus geen buizen gestoken want ze hebben gewoon klinkers gelegd en klaar...
Ter hoogte van laatste huis steekt een pijp uit richting een beekje die vervolgens richting de polder gaat.

Mohamedreda
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jul 2021 18:22

@mava105, inazuma: ik heb de gemeente schriftelijk gecontacteerd en telefonisch gecontacteerd zoals hier gezegd is geweest. Het is inderdaad onwaarschijnlijk dat men zomaar een gracht kan dempen. De gemeente vraagt om foto's door te sturen. Ik ga dit doen en zodra ik een deftig antwoord heb, dan laat ik het hier ook ineens weten.
In afwachting van wil ik ondertussen jullie allen bedanken voor alle reacties.
Mvg, Reda

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 26 jul 2021 19:24

Dan wateren ze hun perceel nog af op iemand anders grond????

lukasi
Berichten: 1140

#10 , 27 jul 2021 08:36

Mag niet.
Waarschijnlijk omdat de perceelgrens midden gracht is en dus ze eigenlijk op iemand anders zijne grond werken hebben laten uitvoeren.
Maar ook door het waterdecreet en inbreuken tegen :
waterbuffering en infiltratie op EIGEN bodem .
Erosie , zeker als dit in een kwetsbaar landschappelijk waardevol gebied ligt of grenzend aan landbouwgronden.
Kan ook dat deze gracht van openbaar nut is en meer en meer worden zo'n grachten terug opengelegd om een betere waterhuishouding in de bodem te krijgen.
Staat de gracht op de kadasterplannen of heb je al eens op geopunt. be gezocht ?
Klik kaarten en plaatsen, klik natuur en milieu en klik dan op water. In deze subbladen vind je een resem keuzemogelijkheden . De eerste 3 zijn belangrijk . maar onderaan ( schuifbalk ) heb je nog de watersystemen en watertoetsen.

Oeps
wel bovenaan even je adres invullen.
Succes

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”