Wat mag mijn huurder wel of niet plaatsen op zijn/mijn ondergrondse autostaanplaats?

RenildeD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wat mag mijn huurder wel of niet plaatsen op zijn/mijn ondergrondse autostaanplaats?

#1 , 16 jul 2021 12:09

Mijn huurder heeft op zijn/mijn privatieve autostandplaats tegen de muur een middelgrote IKEA-kast als opslagruimte geplaatst. Hierin plastic dozen met onder meer aardewerk plantenpotten. Ook nog enkele houten planken en een kinderzitje. https://i.imgur.com/vIglaG0.jpg De syndicus wil deze weg omwille van een potentieel risico i.v.m. de brandveiligheid. Heeft mijn huurder het recht op deze kast als opslagruimte of heeft mijn syndicus een punt? Enerzijds lees ik dat een autostaanplaats enkel voor voertuigen en voertuiggerelateerde objecten zoals banden mag gebruikt worden maar anderszijds lees ik dat andere objecten expliciet moeten verboden worden.

Ik vond bijvoorbeeld dit bij het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne VLAREM II https://navigator.emis.vito.be/mijn-navigator?woId=8964

Artikel 5.15.0.5 § 2.

Het is verboden in de parkeerruimten voor motorvoertuigen, in de garages en herstellingswerkplaatsen:
1° gemakkelijk brandbare materialen of producten gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS02 volgens de CLP-verordening, met uitzondering van de gevaarlijke vloeistoffen van groep 2, op te stapelen;
2° bussen met benzine of waarin benzine geweest is te plaatsen.

Qua milieuwetgeving blijkbaar al zeker geen probleem. Maar qua brandwetgeving vind ik enkel anekdotes of van horen zeggen. Maar wat is nu de werkelijke wetgeving?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 16 jul 2021 12:15

Wat staat er daarover in de statuten/reglement van interne orde?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RenildeD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jul 2021 12:47

Artikel 11 - Gebruik van de garage

Het is verboden om in de garages (privatieve en gemeenschappelijke delen):
− Ontvlambare en andere gevaarlijke producten ter plaatse te laten
− Autorijlessen te geven
− Er kinderen te laten spelen
− Er met fietsen, motors enzovoort rond te rijden
− Wagens of andere voertuigen te parkeren op de niet voorziene plaatsen, er dient te worden gewezen op het potentiële gevaar m.b.t. de brandveiligheid,...
− Afval, frietvet, chemische producten of oliën in de pompputten te lozen
− Het is verboden om in de garages te roken
− Het is niet toegelaten om voertuigen met gasinstallatie te parkeren

Dit lijkt mij het zeker niet te verbieden en volgens de statuten zijn de staanplaatsen privatief.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 jul 2021 15:19

Uw huurder doet dan toch niets dat niet mag ?

Auto's zijn een aanzienlijk groter brandrisico dan zaden en bloembakken ....

loeki
Berichten: 267

#5 , 17 jul 2021 06:37

Zal weer wel een medebewoner geweest zijn die geklaagd heeft bij de syndicus.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2021 20:01

Met autostaanplaats bedoelt u wellicht geen box die op slot kan, maar een open ruimte (ik zou zeggen open langs drie kanten aangezien u een muur vermeldt) aangeduid met verfstroken of misschien tussenpaaltjes.

Dan denk ik dat er niet alleen gekeken moet worden naar wat er in het "huishoudelijk reglement" staat bij de specifieke bepalingen voor de garages. Ik zou ook eens in de inleiding kijken. En zelfs al daar niets nuttig staat, mag elke eigenaar/gebruiker er toch van uit gaan dat een appartement gebruikt moet worden als een appartement (vergeten we even de vrije beroepen die er zouden mogen uitoefenen) en dat een staanplaats gebruikt moet worden als een staanplaats.

Stel dat een eigenaar er nooit zijn auto zet maar enkel spullen (niet ontvlambaar), in 5 gesloten (met sleutel) kasten.

Ik wil maar zeggen: waar ligt de grens? Het voorwerp (de staanplaats) heeft een benaming; dat is het belangrijkste en eerste dat gerespecteerd moet worden. Een autostaanplaats is geen berging, geen opslagplaats, zelfs geen fietsenstalplaats, geen verhuring van x m2 oppervlakte voor vrij gebruik.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 18 jul 2021 08:27

Op foto is te zien dat er een auto staat

En daarachter een open kast met -toegelaten, zelfs autogerelateerde- spullen

RenildeD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jul 2021 12:41

Ik wil maar zeggen: waar ligt de grens?
Daarom zoek ik een niet voor interpretatie vatbaar juridisch houvast. De regels moeten toch ergens wettelijk bepaald zijn?

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jul 2021 13:11

TS wat mij bezig houdt is het volgende :
zijn er klachten geweest ? Heeft de syndicus deze zaak aangekaart ?

Ik zou dan aanbevelen om aan de klagers de wettelijke teksten tot verbod aan te leveren.

Indien zoals ook Inazuma aanhaalde, denk ik dat duizenden private kelder garages zullen moeten ontruimd worden, en zeker vele waar zelfs gevaarlijke stoffen zijn opgeslagen ( allerlei verfproducten, benzine, olie, en andere producten ... ).

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 18 jul 2021 14:38

Daarom zoek ik een niet voor interpretatie vatbaar juridisch houvast. De regels moeten toch ergens wettelijk bepaald zijn?
In de wetgeving, en in de huisregels die de VME opgesteld heeft.
U heeft beide al aangehaald.

Huurder overtreedt blijkbaar geen van beide.

Als iemand denkt dat het verboden is, moet die maar zélf de relevante wetgeving boven halen.


Wetgeving stelt wat verboden is.
Wanneer ze gaat oplijsten wat nog toegelaten is, zit je in een dictatuur ...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”