VME - Raad van mede-eigendom (RVM)

seghele
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

VME - Raad van mede-eigendom (RVM)

#1 , 25 jun 2021 14:59

Zijn een kleine VME met 14 kavels.
Er is geen RVM.
Is er controle mogelijk op de werking v.d. syndicus?
Wie en hoe mag men de syndicus controleren in dit specifiek geval?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 25 jun 2021 15:25

Iedere eigenaar die van mening is dat de syndicus zijn taken niet correct uitvoert kan dat als een punt op de dagorde van de eerstvolgende AV plaatsen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

seghele
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2021 16:34

Als er een RVM is, dan kan deze de correspondentie van en naar de syndicus opvragen en controleren.
Als er 'geen' RVM is, dan kan dit dus niemand v.d. eigenaars doen, tenzij dit probleem op de agenda van een AV te plaatsen!

Kleine VME's kunnen dus geen controle uitvoeren op de werking van de syndicus ?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 25 jun 2021 17:22

Het is niet verboden (maar ook niet verplicht) voor kleine VME'S. Stel oprichting van een RvME voor als punt op de dagorde van de volgende AV.

"Als er een RVM is, dan kan deze de correspondentie van en naar de syndicus opvragen en controlderen?"

Als die niet privatief is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 25 jun 2021 17:52

Oesje, rekeningen controleren gebeurt door een “commissaris”. Da s een door de VME aangestelde medeeigenaar die wat van boekhouden afkent of een door de VME aangestelde externe commissaris als geen enkele eigenaar het wil doen ((kost geld)

Een RME (raad van medeeigendom) is een contactpunt voor de syndicus voor dringende interventies die niet kunnen wachten op een volgende VME vergadering. Een RME kan ook van de VME gemandateerd worden om bepaalde dossiers op te volgen. Ook hier moeten er natuurlijk eigenaars bereid zijn om de RME rol op te nemen.

Zelf speel ik voorzitter van een VME en zijn we met 3 eigenaars de RME waarvan eentje de rol van commissaris uitoefent. k,Kan mij inbeelden dat niet elke VME hiervoor kandidaten vindt ….

seghele
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jun 2021 11:01

Wat indien er geen kandidaten zijn om een RVM op te richten in een kleine VME?
Wie kan dan controle uitoefenen op de werkzaamheden v.d. syndicus, en het gaat hier niet over het financiële luik, maar om alle andere administratieve handelingen.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jun 2021 13:27

Oesje, rekeningen controleren gebeurt door een “commissaris”. Da s een door de VME aangestelde medeeigenaar die wat van boekhouden afkent of een door de VME aangestelde externe commissaris als geen enkele eigenaar het wil doen ((kost geld)

Een RME (raad van medeeigendom) is een contactpunt voor de syndicus voor dringende interventies die niet kunnen wachten op een volgende VME vergadering. Een RME kan ook van de VME gemandateerd worden om bepaalde dossiers op te volgen. Ook hier moeten er natuurlijk eigenaars bereid zijn om de RME rol op te nemen.

Zelf speel ik voorzitter van een VME MOET ZIJN RVME ? en zijn we met 3 eigenaars de RME waarvan eentje de rol van commissaris uitoefent. k,Kan mij inbeelden dat niet elke VME hiervoor kandidaten vindt ….
Uw reactie is correct. Maar zelf zie ik liever de RVME en rekencommissaris gescheiden.

Maar in geval van TS is en moet controle mogelijk zijn. Het ligt enkel bij de eigenaars die geen RVME of rekencommissaris aangesteld krijgen.
Kunnen altijd een buitenstaander zoeken voor rekencommissaris anders heeft de syndicus volledig carte blanche. En TS kan zelf de RVME uitmaken na goedkeuring AV ( als er toch geen kandidaten zijn ). Wel zich op kosten van de VME laten verzekeren.

seghele
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jun 2021 14:17

Het gaat niet over een CvR, die hebben we wel.
Als ik alles begrijp, dan MOET er een raad van mede-eigendom verkozen worden om controle te kunnen uitvoeren.
Zonder een RVM is er dus GEEN controle mogelijk op de niet-financiële taken v.d. syndicus ???

adsummam
Berichten: 581

#9 , 26 jun 2021 15:55

Waarom de moeilijke weg kiezen als er een gemakkelijke is?

B.W. Art. 577-8 § 8 11 °

geeft elke ME recht op inzage van niet-private documenten en gegevens over de mede-eigendom.

(Een zekere coördinatie tussen de ME’s is natuurlijk gewenst, het heeft geen zin op verschillende dagen dezelfde inlichtingen te komen vragen bij de syndicus).

Oprichting van een RvME binnen een kleine VME, minimum 3 leden, kan al problematisch worden.

Wat is de (betrekkelijke) meerwaarde van een RvME?

Hij kan: “kennis nemen en kopie (gratis?) maken van alle stukken…”.

Door zijn gezamelijk optreden en de verplichte verslaggeving aan de AV kan hij zich beroepen op een groter moreel gezag ten overstaan van de syndicus.

Zowel aan CvR als leden van de RvME is toegang tot private gegevens en documenten over de mede-eigendom ontzegd.

seghele
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 jun 2021 16:23

Volgens: B.W. Art. 577-8 § 8 11 °
Het de mede-eigenaars mogelijk te maken inzage te nemen van alle niet-pri­vate documenten of gegevens over de mede-eigendom...

Het gaat dus niet enkel over een RVM, maar over iedere mede-eigenaar die recht heeft op inzage van alle documenten v.d. syndicus.

Hartelijke dank voor de duidelijke info.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”