Mag ik een kattenren plaatsen op mijn balkon?

Janneman85
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Mag ik een kattenren plaatsen op mijn balkon?

#1 , 12 jun 2021 14:51

Hallo, allemaal.

Ik zit met het volgende: Ik woon in een appartement (eigendom) op de bovenste verdieping. Ik zou graag een constructie bouwen op mijn balkonterras om een kattennet over te spannen (het gele gedeelte op de tekening). Dit zou geen vaste constructie zijn, in de zin dat het gehele frame te demonteren valt op een halfuurtje tijd. (Op de bevestigingsankers op de muur na, zie blauwe punten op tekening) Maar dit zou dan weer wel een vaste constructie zijn, in de zin dat hij quasi permanent opgesteld zou staan.

Nu komt deze buizenconstructie zo'n 70 cm boven de scheidingswand met mijn buurman uit. Nu is mijn buurman iemand met wie ik niet bepaald een goede verstandhouding heb (zie mijn vorige post in dit subforum).

Nu de hamvraag, mag ik deze constructie op mijn balkon plaatsen, zonder dat mijn buurman daar (wettelijk gezien) moeilijk over kan doen?
Referentietekening:
http://imgur.com/a/DPDt9wr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BeVe
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2021 16:09

Ik denk dat je dat best eerst voorlegt op de eerstkomende VME, aangezien wat mag en niet mag op een balkon meestal bepaald wordt in de statuten of in het huishoudelijk reglement.
Tip : op voorhand al wat lobbyen bij de andere mede-eigenaars, zodat wanneer er gestemd moet worden hierover deze niet volkomen uit de lucht vallen.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 12 jun 2021 16:52

Zou jij willen dat je buurman een (lelijke) buizenconstructie neerzet die 70cm boven de scheidingswand uitsteekt ? ... Blijf dan al zeker onder de scheidingswand.

Voorts zal wel in de basisakte staan dat je géén constructies mag plaatsen die het uitzicht van de facade wijzigen tenzij de VME akkoord gaat.

Reclame

Janneman85
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2021 17:31

@BeVe: Thanks for the tip! In de basisakte staat er enkel vermeld dat er geen vaste constructies op het balkon gemonteerd mogen worden. Mijn vraag was eigenlijk meer: is dit een vaste constructie of niet...

@Sirkii: Om op je eerste vraag te beantwoorden: Daar zou ik eerlijk gezegd geen enkel probleem mee hebben. En of het nu lelijk is of niet, doet niet terzake. Als hij z'n parasol heeft buitenstaan, komt die ook boven de scheidingswand uit, en ik kan zijn rek met vuile borstels en dweilen ook zien hangen vanaf mijn terras. Over smaak en kleur valt niet te twisten...

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 12 jun 2021 19:20

Is uw terras een doorgang om bij evacuatie brandtrap te bereiken dan zal het sowieso niet kunnen.
meestal zal het ook niet toegelaten zijn om gaten te boren in een gevel ofwel niet zonder toelating AV ofwel gewoon nooit wegens bijvoorbeeld asbestplaten als gevelplaten.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 jun 2021 19:49

Als je het zonder hamer en / of schroevendraaier kan demonteren is het los.
Door het aan de gevel vast te maken is het geen losstaande installatie meer.

Janneman85
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jun 2021 19:51

@Franciscus: Nee, het balkon is niet voorzien als vluchtroute in geval van brand. En het gebouw is net 2 jaar oud, dus van asbest zou geen sprake mogen zijn.

Dus eigenlijk heb ik gewoon een meerderheid nodig op de algemene vergadering?

Janneman85
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jun 2021 20:00

@Mava105, dat is dus wel degelijk het geval. Nu ja, ik veronderstel dat een inbussleutel ook in de categorie "hamers en schroevendraaiers" valt. Dus als ik ervoor zorg dat ik geen gereedschap nodig heb om te (de)monteren en ik niets bevestig aan de gevel kan er dus niets gezegd worden?

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 jun 2021 20:41

TS Balkon aan de achterzijde gebouw .? Zichtbaar vanop de straatkant ?

Ik zou de gele buizen toch verwisselen met een grijze aluminiumkleur. Vierkante profielen. Afdekzeilen ook in neutrale kleur.
Probleem is hetzelfde als plaatsen zonneschermen. Of terrasverlichting. Worden ook op de gevel bevestigd.

Maar uit veiligheid en voor de zekerheid eerst voorleggen op de AV.

Janneman85
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jun 2021 21:16

@Lynn XX, nope, balkon is aan de achterkant en niet zichtbaar van de straatkant. Eigenlijk de enige mensen die er "last" van kunnen hebben, (lees: zien) zijn de bovengenoemde buurman en de twee buren aan de andere kant (maar dat zijn geen bewoners van ons gebouw en de ren staat op meer dan voldoende afstand van de scheidingsgrens)

En ter informatie: Ik ga uiteraard geen gele buizen gebruiken, ik heb enkel geel gebruikt om de tekening duidelijker te maken. De uiteindelijke constructie zal in dezelfde zwarte kleur zijn als de ramen en de balustrade. Ook van een afdekzeil is er geen sprake, de hele mikmak wordt gedekt met een net met mazen van 4cm, dus van zonverlies is er ook absoluut geen sprake...

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 12 jun 2021 22:02

Moet voorgelegd én goedgekeurd worden door AV.
Anders kun je gedonder krijgen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Janneman85
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 jun 2021 22:39

@Thomas Morus. Thx, ik weet nu welke stappen ik moet ondernemen. Tijd om een praatje te maken met de andere buren...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 13 jun 2021 12:30

Probeer om daarbij een staal van buizen en net voor te leggen.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#14 , 13 jun 2021 12:58

Vraagje : is het groene gedeelte op de tekening de balustrade ? Indien wel balustrades zijn normaal gemeenschappelijk. Indien u de buizenconstructie daarop plaatst dan moet u zeker toelating vragen aan de AV.
U kunt ook eens kijken of andere eigenaars zaken op hun terras hebben vastgemaakt aan de gevel. Indien wel is dit een goed punt voor op de AV.
Indien u de constructie ook niet vastmaakt aan de scheidingswand met uw buur; zie ik daar ook geen probleem. Enkel de balustrade.

Ken verschillende VME's waar eigenaars een katteren hebben geplaatst zonder problemen met in achtneming van balustrade en scheidingswand, en normale constructie en kleur. Het zou mij ten zeerste verbazen dat anderen niets vastmaken aan de gevel.

Maar toch agendapunt van maken op de AV.

Janneman85
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#15 , 13 jun 2021 13:58

@mava105, goeie tip, had ik nog niet bij stilgestaan.

@LYNX XX: Het systeem dat ik hoop te gebruiken, wordt inderdaad bevestigd aan de balustrade volgens het spanvijsprincipe. De raakpunten van de klemmen worden bekleed met rubber zodat er op geen enkele manier (verf)schade kan voorvallen. De enige beschadigingen die ik toebreng zijn 6 boorgaten in de gevel. (+tijdens de bouw van het appartementsblok heb ik een klein aantal facadestenen kunnen bemachtigen, dus alle boorschade zou eventueel vlekkeloos gerepareerd kunnen worden). Met de scheidingswand zelf is er geen fysiek contact.

En er zijn er ook andere buren die gaten in de gevel geboord hebben voor (was)rekjes, bloempotten, etc... (inclusief bovengenoemde buurman).

Bedankt allemaal, ik weet nu waar ik moet beginnen en waar ik mij aan kan verwachten. Ik laat jullie iets als er een uiteindelijke beslissing gevallen is.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”