afwezige syndicus afzetten - benoemen nieuwe syndicus

IV
Topic Starter
Berichten: 3

afwezige syndicus afzetten - benoemen nieuwe syndicus

#1 , 02 feb 2009 17:24

De bewoners-medeeigenaars van onze residentie hebben als huidige sydicus de oorspronkelijke aannemer (opgenomen in akte). Deze syndicus heeft nooit enige vergadering bijeengeroepen, en is enkel bereikbaar via zijn advocaat (failliet).

Wij willen graag zo snel mogelijk:
- deze syndicus afzetten - is er buiten het feit dat dit moet opgenomen worden in de agenda & notulen een aangetekend schrijven vereist of enige ander officieel document?
- een nieuwe syndicus verkiezen: dit moet gestemd worden op de algemene vergadering en in de notulen opgenomen worden, is dit voldoende?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 03 feb 2009 14:56

Eenvoudigste oplossing is met een verzoekschrift aan je vrederechter vragen een voorlopige syndicus aan te stellen die het gebouw voor jullie beheerd en de procedure voor een nieuwe syndicus start indien nodig (hoogstwaarschijnlijk). Tracht je verzoekschrift door zoveel mogelijk mede-eigenaars te laten indienen (één verzoekschrift, veel verzoekenden, NIET 36 afzonderlijke verzoekschriften tenzij je een zeer pissige vrederechter op een stoel wilt zien staan springen... deze mensen bezwijken soms letterlijk bijna onder hun dossiers en een groep kwade mede-eigenaars die zelfs niet voor een verzoekschrift kunnen samenwerken is het allerlaatste wat hij op zijn balie nodig heeft)

In je verzoekschrift alle motiveringen vermelden waarom je dit vraagt. Dit is een verzoek dat elke mede-eigenaar kan maken. De vrederechter stelt bij dergelijke dossiers meestal onmiddelijk een voorlopige syndicus aan die in het slechtste geval naast de bestaande werkt. Als deze geen medewerking kan hij op zijn beurt naar de vrederechter stappen om afzetting van de huidige syndicus te eisen.

Deze procedure wordt geregeld in artikel 577-8 §7 van het burgerlijk wetboek.

Als medeeigenaar nooit zelfstandig acties ondernemen, zelfs een raad van beheer heeft slechts in zeer uitzonderlijke omstandigheden een eperkte mate van beslissingsrecht. In dergelijke situaties altijd via het vredegerecht werken. Dat kan je ( of de medeeigenaars) wat geld kosten maar op termijn win je altijd.

NOOIT NOOIT de bouwheer van een gebouw als syndicus kiezen, dan wordt de 10 jarige aansprakelijkheid op fouten in het gebouw een lachertje. (ook de reden waarom de meesten gedurende 10 jaar syndicus willen blijven)

IV
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 05 feb 2009 14:21

OK bedankt. Wij hoopten dat gewoon de meerderheid laten stemmen op de algemene vergadering voldoende zou zijn om de (afwezige) syndicus af te zetten, we zijn het immers ook al eens over wie de nieuwe syndicus zou moeten zijn.

gr
IV

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 05 feb 2009 14:40

als U zich wil vrijstellen van mogelijke vervolgingen door de curator van de aannemer (die man moet immers zoveel mogelijk geld vinden voor het bedrijf en zijn schuldeisers) werkt U best via de vrederechter. Deze zal ,eventueel op advies van de voorlopige syndicus, bij machte zijn het contract met de huidige syndicus te verbreken zonder dat jullie hiervoor een schadevergoeding verschuldigt zijn aan de vorige syndicus.

Het staat jullie perfect vrij om in jullie verzoekschrift de naam van diegenen die jullie willen als syndicus naar voren te schuiven als voorlopige. de vrederechter hoeft dit niet te volgen maaar doet dit meestal wel.

Sta me toe er jullie op attent te maken dat jullie gebouw zich mogelijk in moeilijk vaarwater bevindt:

- quid definitieve oplevering
- quid waarborgfonds
- quid fouten in de constructie
- quid openstaande schulden van gebruikte materialen
- quid afwerking gebouw
- quid conformiteit gebouw met de vergunde plannen
- quid nodige verzekeringen afgesloten voor het gebouw

Ik hoop dat ik uit jullie bericht niet mag afleiden dat één van de bewoners de taak van syndicus op zich wil nemen? Indien dat het geval is zou ik het ten stelligste willen afraden!
Gun jullie zelf de "luxe" om een professionele syndicus aan te stellen die de courante zaken en bovenvermelde eventueel toepasselijke punten samen met jullie kan regulariseren. Geloof me, dat zal geen overbodige luxe zijn.


P.S.: maak je postbus eens wat leger, ik heb een bericht voor jou al enige dagen in de wachtrij staan...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”