Problemen met buren nav aanbouw

Sofie76
Topic Starter
Berichten: 30

Problemen met buren nav aanbouw

#1 , 09 jun 2021 14:44

Wij zijn bezig met een aanbouw waarvoor buren 2x bezwaar hebben ingediend en verloren.
Plaatsbeschrijving werd opgemaakt met daarin een opmerking van hen dat als er een barstje komt in een vd balken van hun veranda ze de werken laten stilleggen door de politie. Ik heb daarop geantwoord dat ik daar niet mee akkoord ga en dat indien die barst er komt dat dit onderzocht zal worden door de verzekering en dat wij een schadevergoeding zullen eisen indien zij ten onrechte de werken laten stilleggen. Hiervoor hebben ze politie opgebeld, de wijkagent is langsgekomen en gaf ons gelijk. Toen beschuldigden ze de wijkagent van partijdigheid. Hij gaat zich nu terugtrekken uit het hele verhaal en dit door een collega laten behandelen (groot gelijk!). Het toppunt van al is dat hun huis sinds vorige week verkocht is en toch blijven ze moeilijk doen. We hebben tot hiertoe al veel tegemoetkomingen gedaan om ruzie te vermijden maar ondertussen zijn we het beu. Ik heb een filmpje, gefilmd in onze achtertuin, waarbij de buurman te zien is die van zijn tuin in onze tuin komt, deze helemaal oversteekt om de telefoonnummer van onze grondwerkers te vragen. Volgens mij valt dit onder huisvredebreuk… Zal ik hiermee naar de politie gaan en hopen dat ze dan stoppen met al die laster?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 jun 2021 19:34

Dat kan inderdaad, maar of u daarmee uw doel gaat bereiken is maar zeer de vraag.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 09 jun 2021 19:48

Is het wel strafbaar? Braak, inklimming of valse sleutel ...

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2021 06:05

Aangezien het huis van de buurman net verkocht is, is het voor hem cruciaal dat de staat van zijn woning niet wijzigt tegen datum van vermijden van zijn akte. Anders zal zijn koper zich tegen hem keren. Ik zou zijn opmerkingen dan ook in die context zien.

Verspil geen tijd en energie aan zaken waar je niks aan kan veranderen, bv. wat de buurman zal doen als hij schade vaststelt. Uw grondwerker is vast ervaren genoeg om hier zelf mee om te gaan.

lukasi
Berichten: 1139

#5 , 10 jun 2021 09:05

Zorg ervoor dat je -- eigenlijk best VOOR de start van de werken -- een plaatsbeschrijving hebt van zijn woning.
Laat dit opmaken in de aanwezigheid van alle betrokkenen en ook aftekenen.
Laat de opsteller veel foto's nemen, die weten wel hoe het moet hoor.
En betaal dit uit je eigen zak. Begin niet over gedeelde kosten.
Je hebt nu een officieel proces verbaal die de staat van bevinding van zijn woning in detail omschrijft.

Sofie76
Topic Starter
Berichten: 30

#6 , 10 jun 2021 15:16

Plaatsbeschrijving is gebeurd door onafhankelijke landmeter op onze kosten. Er werden opmerkingen genoteerd dewelke ik niet aanvaard heb en ik heb dan ook eigen opmerkingen genoteerd. Ze hebben de politie opgeroepen omdat ik hun opmerkingen niet ondertekend had en toen de wijkagent hen inlichtte dat dit mijn recht was hebben ze hem beschuldigd van partijdigheid. Wat mij stoort is dat ze de wijkagent nu aan het zwartmaken zijn, wij zijn niet bevriend met hem maar kennen hem wel natuurlijk. Is al de wijkagent sinds we hier wonen… Het is het ene na het andere met hen, kleine valse dingen die niemand in het begin zag maar nu stilletjesaan wel. Ik wil gewoon dat het ophoudt en dacht om naar de politie te stappen met deze beelden zodat ze gewaarschuwd zijn en dat ze stoppen met hun pesterijen waar ze nu ook nog anderen in betrekken.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#7 , 10 jun 2021 16:25

Is het wel strafbaar? Braak, inklimming of valse sleutel ...
Je zou het kunnen framen als woonstschennis - dat omvat ook tuinen en andere aanhorigheden, zolang het een woning betreft.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

pho450
Berichten: 192

#8 , 11 jun 2021 14:37

Ik zou er niet te veel moeite in steken. Tegen dat jouw klacht behandeld (geseponeerd?) wordt zijn je buren waarschijnlijk al weg.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”