Snoeien van takken, artikel 37 veldwetboek

denevda
Topic Starter
Berichten: 55

Snoeien van takken, artikel 37 veldwetboek

#1 , 08 jun 2021 08:00

Ik heb mijn buren al een aantal keren vriendelijk gevraagd of zij de overhangende takken willen snoeien.
Evenwel gebeurt er niets.

Ik lees enerzijds dat ik ze via aangetekende zending kan aanmanen tot het snoeien, waarna ik dat na een termijn van 60 dagen op hun kosten kan laten uitvoeren.
Anderzijds lees ik dan weer dat ik eerst via het vredegerecht dien te passeren.

Wat is de juiste stap?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2021 11:10

Veldwetboek
Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.
Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.
Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.
U mag ze niet zelf afsnijden en moet u tot de vrederechter wenden als uw buur geen gevolg geeft aan uw vraag de takken af te snijden.
Ik lees enerzijds dat ik ze via aangetekende zending kan aanmanen tot het snoeien, waarna ik dat na een termijn van 60 dagen op hun kosten kan laten uitvoeren.
Ik vermoed dat u dit op een Nederlandse website gelezen hebt. In Nederland is het blijkbaar anders als bij ons.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

denevda
Topic Starter
Berichten: 55

#3 , 08 jun 2021 11:20

Neen, dat las ik op de site van Koen Geens (https://www.koengeens.be/news/2020/02/0 ... t-uit-1804)

... OVERHANGENDE TAKKEN?

Vrederechters moesten zich baseren op archaïsche regels uit het veldwetboek van 1931: de wortels mocht je zelf wegsnoeien, voor de takken moest je het aan je buurman vragen. De nieuwe wet is duidelijker: als takken of wortels doorschieten over of onder de perceelgrens, mag de buurman vragen om die te verwijderen. Als er binnen de 60 dagen geen antwoord komt, kan hij het zelf doen en de factuur naar z'n buur sturen.


Andere sites waar ik hetzelfde vond:
http://vjn-legal.be/nieuwe-regels-inzak ... r/?lang=nl
https://www.dehaese.be/nl/nieuws/beter- ... re-vriend/

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 08 jun 2021 11:51

Nog wat geduld!!

" HOOFDSTUK 6. - Inwerkingtreding

Art. 39. Deze wet treedt in werking op de eerste dag van de achttiende maand na die waarin ze is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Art. 40. De artikelen 3.30, § 1, 3°, 3.30, § 1, 5°, 3.30, § 1, 7°, en 3.30, § 2, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek, ingevoegd bij artikel 2, treden in werking op een door de Koning te bepalen datum, en uiterlijk op 1 juli 2022."
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denevda
Topic Starter
Berichten: 55

#5 , 08 jun 2021 12:10

Heb ik het dan correct dat dit vanaf 1 september 2021 is?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 08 jun 2021 12:22

Ja denk ik ook.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”