verwijderbare afsluiting servitudeweg

jacob
Topic Starter
Berichten: 1

verwijderbare afsluiting servitudeweg

#1 , 02 feb 2009 12:50

Beste,

graag uw mening over volgend probleem.
Wij wonen in landbouwgebied, tussen weiden waar paarden staan. Om naar het huis te rijden moeten we over de gronden van onze buren. Langs onze woning kan je over ons stuk grond verder rijden naar een achtergelegen openbare weg. Het verloop van gans deze weg is beschreven in een notariële akt dd 1900. Het is een erfdienstbare weg in beide richtingen voor alle eigenaars die een grond bezitten waar de weg over loopt. Dit zijn in totaal 5 eigenaars. De weg is goed verhard tot aan ons huis, verderop is het een landbouwweg, waar men in de winter moeilijker door kan.

Enkele mensen vinden het blijkbaar leuk om met hun jeep deze weg te nemen, om wat te crossen. Dit zijn geen buren of eigenaars van de gronden.

Nu zou ik dat stukje weg dat over onze grond loopt willen afsluiten met verwijderbare paaltjes of een slagboom. De buren en eigenaars kunnen dan wel door wanneer ze willen (evt. mits gebruik van een sleutel), maar de wildrijders worden geweerd.

Kan ik deze verwijderbare afsluiting plaatsen zonder toestemming van de buren? Als de buren zo'n afsluiting niet zien zitten, kan ik ze dan toch eenzijdig plaatsen? Wat als de buren dit probleem tot bij de vrederechter brengen? Zijn er precedenten?
Graag jullie mening...
Laatst gewijzigd door jacob op 03 feb 2009 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo
Berichten: 285

#2 , 02 feb 2009 14:36

Op uw grond kan u omheining/poort zetten, bij mijn weten zonder toestemming van uw buren.

Zolang de rechthebbenden op een erfdienstbaarheid of recht van doorgang dit kunnen uitoefenen is er geen probleem.

Zij zullen dan wel de poort moeten openen en sluiten, maar dit belet hen niet hun recht uit te oefenen.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 02 feb 2009 18:29

je kan ook een bord privaat weg - verboden gebruik - met vermelding van "veldwetboek art 87 8°" dan geldt ==> Zij die, zonder noodzaak en ondanks het verbod van de eigenaar, gebruik maken van een weg die aan een bijzondere persoon toebehoort. worden gestraft met een geldboete van een frank tot tien frank worden gestraft :
Hieruit volgt dat de politie direct gevoegd is om volgens veldwetboek PV op te stellen

Dit art wordt ook gernuikt om personen die hun auto op privé grond plaatsen te kunnen vervolgen voor de politierechtbank met Pv overtreding en wegtakelmogelijkheid door politie en eigenaar -- gezien politie de overtreding moet doen ophouden

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”