Kan het gebruik van regenwater door buur leiden tot een erfdienstbaarheidsituatie?

Kat88
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan het gebruik van regenwater door buur leiden tot een erfdienstbaarheidsituatie?

#1 , 05 jun 2021 17:56

Mijn buur gebruikt het regenwater dat afkomstig is van mijn dak voor zijn regenput. Ik zelf heb geen mogelijkheid om een regenput te plaatsen en heb hem dus mondeling de toestemming gegeven om mijn regenwater af te tappen. Kan deze situatie op termijn leiden tot een erfdienstbaarheid?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8841

#2 , 05 jun 2021 20:03

Welnee, een erfdienstbaarheid gaat meestal over de mogelijkheid tot toegang over uw perceel om het eigen perceel (van de buurman) te kunnen bereiken als er geen andere mogelijkheid is. Dat kan gaan over fysieke toegang (zelf stappen of met de wagen) of bijvoorbeeld buizen of bedradingen van nutsvoorzieningen. Maar uw dak en uw regenbuis zijn van u. Hij kan na x aantal jaar niet zomaar het recht krijgen om via die weg het regenwater op te vangen. Hij kan via zijn eigen perceel zelf aan het regenwater als u uw regenwater zelf wil opvangen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 jun 2021 11:19

Daar twijfel ik aan. Als buurman speciaal een grotere regenwaterput liet plaatsen omdat hij de belofte van u kreeg om uw regenwater te kunnen gebruiken, zou hij wel een gelijk kunnen krijgen van de VR

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 06 jun 2021 11:38

Is het een oplossing om hem "tijdelijk" toelating te geven om een beperkte hoeveelheid per jaar te gebruiken, mits betaling van een symbolische jaarsom van bijvoorbeeld één € ?

eylis
Berichten: 8841

#5 , 06 jun 2021 12:34

Heeft de buurman een dak? Kan er een verbinding gemaakt worden tussen zijn dak en put? Dan is de kans zéér klein dat een VR die erfdienstbaarheid vonnist. Immers: Als u beslist uw dak te vernieuwen, of zelf uw perceel te verkopen en er wordt een totaal andere woning gezet, ook dan kan de verbinding tussen uw dak en de put moeilijk of onmogelijk te worden. Ik ben benieuwd om hier precedenten te lezen waarin zo'n erfdienstbaarheden (tussen dak en put) in verkoopaktes terecht kwamen. Overigens het is nog maar de vraag of de buurman dan naar de vrederechter stapt.

Kat88
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jun 2021 10:23

Bedankt voor alle reacties. De buurman heeft zelf ook een dak maar dat is een stuk kleiner dan mijn dak. Zijn regenput was er al. Voordien waren beide gebouwen eigendom van eenzelfde eigenaar. Het regenwater van beide daken heeft die eigenaar toen afgeleid naar de regenput die bij het andere gebouw hoort. (Bij aankoop werd er mij hier niets over vermeld) Nadat beide gebouwen apart verkocht werden heb ik mijn woning volledig gerenoveerd met onder meer een nieuw dak, dakgoot en aparte afvoer. Op dat moment heeft de nieuwe buur mij gecontacteerd met de vraag of hij mijn regenwater mag opvangen in zijn put wat ik hem mondeling heb toegestaan. Ondertussen heeft hij een nieuwe buis laten installeren op zijn terrein om de connectie te maken maar de bedoeling is echt niet dat het gebruik van mijn regenwater een recht wordt voor hem.
Dus ik ben ook benieuwd om te horen of er hier precedenten van zijn.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jun 2021 14:58

Ik zou hier toch voorzichtig mee zijn. Volgens het Nieuw Burgerlijk Wetboek is een erfdienstbaarheid (in werking treding 1 september 2021):
Art. 3.114. Definitie
Een erfdienstbaarheid is een last op een onroerend goed, het lijdend erf, tot gebruik en tot nut van andermans onroerend goed, het heersend erf. Een erfdienstbaarheid kan ook worden gevestigd tussen:
Die last kan de verplichting zijn te dulden dat uw gebuur het regenwater van uw dak aftakt.
Dat recht, dat zichtbaar is, kan dan verkregen worden door tienjarige verjaring.
U kan de verjaring vermijden door een overeenkomst af te sluiten met uw buur: u geeft hem, ten persoonlijke titel, voor onbepaalde tijd en met het recht om dit te allen tijden op te zeggen, het recht om het regenwater van uw dak af te takken.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”