uitbouw over dak van buur

coolemoemie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

uitbouw over dak van buur

#1 , 27 mei 2021 09:10

Een rijhuisje in Gent. Wij verbouwden enkele jaren terug, die tijd was onze buur nog huurder van zijn huis. Recent kocht hij het aan en wil hij ook verbouwen. Zijn gebouw staat verder naar achter uitgebouwd. Was zo toen wij ons huis kochten en hij het zijne. Volgens plan staat zijn muur (geen gemene muur). Dus vanuit het midden van de gemene muur lopend naar achter. Dat zal toendertijd waarschijnlijk met onderlinge toestemming zijn gebeurd.
1) Nu wil onze buur met zijn verbouwing, die muur die nog net van hem is... voor mij de zijkant van mijn terras (maar niet mijn muur) . Hij wil die muur aan mijn kant met x cm isolatie bekleden plus crepi als afwerking. Maar kan dat zomaar? Die extra ruimte is mijn grond, eigendom?
2) Mijn buur wil ook omhoogbouwen en zou daarvoor de gemene muur volledig innemen en met de isolatie en afwerking een 15 cm over mijn dak gaan? Kan dat? Ik ben voorstander van elk op eigen grond, eigen dak te blijven. Als er later problemen zijn hebben wij lekken in de kamers.
Alvast bedankt voor jullie reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 27 mei 2021 21:54

Hij kan dit mits uw toestemming (en eventueel zelfs tegen vergoeding).
Zonder uw toestemming mag de buur deze verbouwingen niet uitvoeren.
Begint hij toch: onmiddellijk naar de vrederechter ermee.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 28 mei 2021 14:22

" Volgens artikel 661 van het Burgerlijk Wetboek heeft iedere eigenaar van een erf dat paalt aan een muur, het recht om die muur geheel of gedeeltelijk gemeen te maken. Wel moet hij aan de eigenaar van de muur de helft vergoeden van zijn waarde ofwel de helft van de waarde van het gedeelte dat hij gemeen wil maken, en de helft van de waarde van de grond waarop de muur is gebouwd.
Eenheidsprijzen

Om er zeker van te zijn dat de juiste prijs wordt afgesproken, is het aangeraden de waardebepaling van de gemeenschappelijke muur te laten uitvoeren door een gezworen landmeter-expert vastgoed of een architect. Zij beroepen zich hiervoor op de eenheidsprijzen die halfjaarlijks worden aangepast. In principe komt de vergoeding voor de buur overeen met de helft van de waarde van de muur, maar door ouderdom en slijtage (vetusteit) mindert die waarde.
Registratie

Het document van de gemeenmaking moet worden geregistreerd aan 10% registratiekosten plus zegelrechten. De muurovername is eigenlijk de verkoop van een stukje onroerend goed maar hiervan moet geen notariële akte opgesteld worden (registratie volstaat). "
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 28 mei 2021 14:59

Kan ook een bouwmisdrijf zijn dus ook politie en dienst stedenbouw /ruimtelijke ordening van uw gemeente.

coolemoemie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mei 2021 16:59

Ik heb er geen enkel voordeel mee om van die muur , die waarschijnlijk net op de scheidingslijn staat, gemeen te maken. Dan zou ik betalen voor iets waar ik geen enkel nut van heb. Ons huis is zo diep niet uitgebouwd. Het is zijn muur. Voor mij heeft die muur geen enkel nut. Voor mij kan die muur daar blijven staan in de huidige staat, maar vind niet dat ik x cm van mijn terras (tuin, grond) moet afstaan, opdat de buur zijn muur aan mijn kant geisoleerd en afgewerkt wil hebben.

Sirkii
Berichten: 5410

#6 , 29 mei 2021 16:56

Zonder uw toestemming zal uw buur aan zijn kant van de muur “moeten” isoleren.

coolemoemie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 mei 2021 20:22

Geen idee of stad Gent zich aantrekt waar de scheidingslijn loopt en of dat ik al dan niet toestemming heb gegeven? Wat doe ik best? Wachten tot de buren hun verbouwingsaanvraag hebben ingediend en dan of ter plaatse of digitaal de plannen nog eens grondig inkijken en bezwaarschriften indienen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”