Gebruiksrecht nutsvoorzieningen

jovamo78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Gebruiksrecht nutsvoorzieningen

#1 , 19 mei 2021 17:05

In de overeenkomst inzake gebruiksrecht van een appartement in mede-eigendom staat:

Dit gebruiksrecht wordt toegestaan mits betaling van een maandelijkse vergoeding ten bedrage van X euro op rekeningnummer BE..... en dit telkens de eerste van elke maand. In deze bedragen zijn de kosten van de nutsvoorzieningen inbegrepen.

Wat mag ik verstaan betreffende de laatste zin? Bedoelt men hier dus ook de verbruikskosten mee? Met andere woorden, de facturen voor elektriciteit, water, gas zijn in deze maandelijkse vergoeding inbegrepen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 mei 2021 19:44

Denk ik niet. Men weet immers niet of u 10 x per dag een bad neemt of slechts 1 x om de week.
Maar waar staan de meters?
Heeft iedereen een privatieve meter of is het een gemeenschappelijke ?
Zijn er tussenmeters?

jovamo78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mei 2021 11:45

Iedereen heeft een aparte meter voor zijn/haar appartement.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 mei 2021 12:26

Iedereen heeft een aparte meter voor zijn/haar appartement.
Maar is dat een meter van de watermaatschappij of een TUSSENmeter van een derde partij

jovamo78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mei 2021 16:59

Zowel water als elektriciteit en gas zijn van de respectievelijke maatschappijen, dus geen tussenmeters.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 mei 2021 17:27

Waarom moet er dan een gebruiksrecht betaald worden? Dat gebruiksrecht heb je verworven doormede-eigenaar te worden. Ze kan men ook een gebruiksrecht gaan vragen voor het gebruik van de rioleringen, de betonvloeren, de dakpannen, enz...

jovamo78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mei 2021 12:05

Het gaat om het gebruiksrecht van het appartement in zijn geheel. Mijn vraag is of de omschrijving inzake de nutsvoorzieningen ook het verbruik van deze betreft.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 22 mei 2021 12:38

als ik uw topic nog een goede overlees, maak ik daaruit op dat jij een appartement wil huren, waarvoor je een huur dient te betalen, en waar mogelijks de verbruikskosten al of niet zijn inbegrepen. Waarom alles zo moeilijk en omslachtig uitleggen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 22 mei 2021 15:05

Kan het zijn dat het gaat om een vergoeding van de nutsvoorzieningen voor de gemeenschappelijke delen ?

Gemeenschappelijke elektriciteit, wateraansluiting om te kuisen, ...

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 22 mei 2021 16:09

"appartement in mede-eigendom"

Bent u één van die mede-eigenaars?
Op wiens naam staan de nutsaansluitingen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jovamo78
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 mei 2021 13:47

Ik ben inderdaad voor 50% eigenaar, en aangezien ik het appartement bewoon betaal ik een gebruiksrecht voor het appartement aan de mede-eigenaar. De nutsaansluitingen staan op mijn naam. Het verbruik voor de gemeenschappelijke delen staat hier los van, deze zitten vervat in een vast bedrag dat wordt overgemaakt aan de syndicus. Ik zou dus graag te weten komen wat die inbegrepen kosten voor de nutsvoorzieningen concreet inhouden.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 23 mei 2021 16:15

Wat staat er in de basisakte?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 23 mei 2021 17:46

"Ik zou dus graag te weten komen wat die inbegrepen kosten voor de nutsvoorzieningen concreet inhouden."

Dat zouden u en de andere eigenaar van het appartement toch moeten weten.
Tenzij jullie contracten ondertekenen die jullie niet begrijpen.
Hieruit blijkt nogmaals dat vragen accuraat moeten worden gesteld en niet op schalkse wijze.

Voor mij is het simpel: degene op wiens naam de energieleveringscontracten staan betaalt het gelag.
Kosten van nutsvoorzieningen zijn de aansluitingskosten. Dat is iets anders dan de verbruikskosten.
Zo is het en zo is het altijd geweest.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”