Werken te voorzien tijdens verkoop appartement

Chris118
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Werken te voorzien tijdens verkoop appartement

#1 , 05 mei 2021 09:57

Beste,

Telkens als de gemeenschappelijke afvoerbuis van de keuken verstopt geraakt komt het water naar boven en komt dit via de spoelbak in mijn appartement terecht.( momenteel onbewoond en volledig te renoveren)
Deze afvoerbuis zou dus moeten vervangen worden van de kelder tot het desbetreffende appartement.(1e verdiep)
De syndicus stuurde een loodgieter om een bestek te kunnen maken maar de eigenaar dat onder ons woont weigerde de toegang tot zijn appartement.
Hij wil niet in de kosten delen. (hij werkt samen met de syndicus, hij is de secretaris)
Wij zouden dit appartement zo snel mogelijk willen verkopen. In principe zou er volgende week een contract getekend worden met een vastgoedmakelaar.

Kunnen er problemen ontstaan naar de verkoop toe ivm deze situatie? (bvb. oneerlijke verdeling van de kosten, eigenaars dat niet willen delen in de kosten,.....)
Mogen deze werken gedaan worden tussen het tekenen van het compromis en de akte of beter nadien?


Vriendelijke groeten,
Chris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 05 mei 2021 10:06

Als dat een gemene leiding is dan moeten allen eigenaars tussenkomen.
U kan zowel de VME als de syndicus in kennis stellen dat zij aansprakelijk zijn indien ze deze werken niet toelaten.
Hoeveel appartementen zijn er?
Is er een beslissing van de AV of is dit iets dat wegens de dringendheid door syndicus kan beslist worden.
Secretaris is niet direct een functie die in de wet staat.
Is er een Raad van Mede-eigendom?

Chris118
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mei 2021 12:23

Er zijn 8 appartementen. 2 per verdiep.
Er is geen beslissing van de AV. Dit was het argument dat werd gebruikt om iets te kunnen ondernemen; De syndicus zei dat omwille van corona geen AV kan georganiseerd worden.
Achteraf heb ik een aangetekende brief gestuurd en laten weten dat het dringend is omdat we het appartement willen verkopen.
Op dat moment heeft hij een loodgieter gestuurd voor een bestek te maken maar was onmogelijk omwille van de onderbuur dat de toegang weigerde tot zijn appartement..
De syndicus (extern) heeft mij vorige vrijdag laten weten dat hij de persoon in kwestie gewezen heeft op zijn rechten. Sindsdien geen nieuws meer.
Geen idee of er een raad van mede eigendom is; Het is het appartement van mijn grootmoeder dat in een rusthuis woont.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”