Schade privatieve kelderdeur appartement door diefstal

stomkieken
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Schade privatieve kelderdeur appartement door diefstal

#1 , 04 mei 2021 16:12

Beste,

In het appartementsgebouw waar ik woon is er ingebroken in mijn privatieve kelder. De schade aan de deur wordt gedekt door de verzekering van het gebouw.

Ik stelde een slotenmaker aan om de deur van mijn privatieve kelder te herstellen en te verstevigen. Blijkt nu dat de slotenmaker zowel de syndicus (de slotenmaker werkt vaak samen met de syndicus) als mij een factuur gestuurd heeft. We hebben allebei reeds betaald. De syndicus wil mijn schadeclaim nu niet naar de verzekering sturen want dan verliezen zij hun schadeclaim.

Kan de syndicus dit maken?

Mvg,
Stomkieken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EenWerknemer
Berichten: 105

#2 , 04 mei 2021 17:56

Nee.
De deur is privatief.
Jij moet je claim privatief indienen bij de verzekering.
De syndicus kan je hierbij helpen en dit gebeurt ook vaak, maar je hebt het recht je privatieve schade rechtstreeks met verzekering te regelen.B
Bewijs met de basisakte in de hand dat de deur privatief is.
Aan de andere kant is er ook de franchise. Ik weet niet of de verzekering de franchise dan per privatief apart kan toepassen?

Iemand?

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mei 2021 18:05

Gezien hier de blokpolis geldig is, de syndicus moet aangifte doen bij de verzekering ( MOEST al gedaan zijn ). Zeker nadat hij de slotenmaker betaalde. Werd er aangifte van inbraak gedaan bij de politie : = PV mee opsturen naar verzekering. Indien syndicus geen aangifte doet, dringend zelf doen en de makelaar aan het werk zetten.
Begrijp niet dat de syndicus geen aangifte doet, maar betaalt wel de factuur.

Verzekering zal schadebedrag - franchise uitbetalen ofwel aan de VME of aan uzelf. U kunt de verzekering vragen rechtstreeks aan u te betalen. De franchise moet u verhalen op de dader ( waarschijnlijk niet gekend ? ). Dat de syndicus het bedrag maar terug vraagt van de slotenmaker ( weinig ernstige en eerlijke werkwijze 2 facturen : aan u en de VME. Kopie factuur mee sturen aan de maatschappij, om BTW te recupereren.

Reclame

EenWerknemer
Berichten: 105

#4 , 06 mei 2021 14:20

LYNX XX, het is me niet bekend op wat U zich beroept om te stellen dat de syndicus MOET aangifte doen. De opsteller van dit topic spreekt enkel over schade aan een privatief deel. De syndicus is niet bevoegd voor privatieve delen. Hij kan de eigenaar helpen als een soort van service, maar dit is toch niet verplicht?

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mei 2021 15:20

In de eerste plaats gaat het hier over de blokpolis ( zie TS ). De syndicus beheert de blokpolis.
U hamert op het feit dat het privatief is. Klopt ook, maar de de blokpolis is gemeenschappelijk. Bovendien betaalt de syndicus dan een private factuur ( zie TS ) ??
Indien TS het schadegeval volledig privatief wilt behandelen : kan hij waarschijnlijk zijn eigen verzekering aanspreken.
De schadevergoedingen door de verzekering worden normaal uitbetaald op de gemeenschappelijke bankrekening VME, en de syndicus stort door naar private eigenaar. Het bedrag kan ook op uitdrukkelijk verzoek van TS rechtstreeks aan hem overgemaakt worden ( dat is de goodwill van de maatschappij ).

Syndicus wil geen claim indienen en TS heeft het ook niet gedaan ?? Waarover praten we dan eigenlijk ?
Zie ook mijn reactie of TS aangifte gedaan heeft bij de politie ( pv ), indien niet kan de verzekering dit schadegeval weigeren. Want schade kan ook door TS zelf aangebracht zijn ( wat ik niet beweer ).

Syndicus ( volgens TS ) wil geen claim indienen omdat hij anders zijn claim verliest ?? Onbegrijpelijk.
Als het dan toch volledig privatief is, waarom betaalt de syndicus een factuur waar hij of de VME niets mee te maken hebben ?
Slotenmaker 2x kassa kassa ? ons kent ons.

Plus u haalt ook zelf aan dat u niet weet wat er met de franchise gebeurt ( franchise langs privatief ? ).
De franchise is ten laste van de dader; maar in geval de dader niet bekend is, valt de franchise ten laste van TS.

EenWerknemer
Berichten: 105

#6 , 07 mei 2021 08:42

Er is dus te weinig info.
Het is inderdaad een blokpolis die door de syndicus wordt beheerd, maar dat staat niet in de weg dat de verzekerde de verzekering rechtstreeks contacteert en vraagt om een dossier te openen.
De vraag hier is in de eerste plaats of er ook algemene delen zijn geraakt en of er een PV is of bewijs van inbraak/vandalisme.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 mei 2021 09:32

@ EenWerknemer,

Inderdaad is het de TS toegelaten om zelf een schade aangifte in te dienen bij de verzekering. Voor de afhandeling hangt het af van de verzekeraar.
Maar in dit geval ontbreek ik menige info : PV, inbraak in gemeenschappelijke kelder om privatieve kelder te beschadigen, bestek eerst naar de verzekering, schade aan de gemeenschappelijke delen ... en waarom nog geen aangifte/claim ??
Ontbreekt dus belangrijk item : overeenkomst schade tussen TS en verzekering ( welke aangifte na herstelling in vraag zal stellen ). Inbraak is zeker al enige tijd geleden gebeurd zijn, gezien herstelling reeds is uitgevoerd en zelfs betaald.
TS zal deze zaak zeker hebben voorgelegd aan de syndicus ( gezien die ook de factuur heeft betaald, en syndici betalen niet op 1 dag maar gewoonlijk 30 dagen ).

Wij hebben zeker meer info nodig om ernstig te kunnen besluiten in deze zaak ( die rammelt ).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”