syndicus wel of niet

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

syndicus wel of niet

#1 , 28 jan 2009 20:30

Hallo beste mensen,
ik hoor daarstraks vertellen (van een verzekeringsagent) dat een mede-eigenaar geen syndicus kan zijn als er meer dan 20 woon-eenheden zijn ??
Ik vind dit raar ?
Mag ik jullie mening aub
dank en groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 28 jan 2009 23:13

Hallo beste mensen,
ik hoor daarstraks vertellen (van een verzekeringsagent) dat een mede-eigenaar geen syndicus kan zijn als er meer dan 20 woon-eenheden zijn ??
Ik vind dit raar ?
Mag ik jullie mening aub
dank en groetjes
Tot op heden mag elke mede-eigenaar de functie van syndicus uitoefenen.
Dit ongeacht het aantal kavels er in het gebouw aanwezig zijn.

Er ligt evenwel een wetsvoorstel voor welk er o.a. in voorziet dat naar de toekomst toe mede-eigenaars slechts binnen een gebouw met een beperkt aantal kavels als syndicus mogen optreden.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 29 jan 2009 00:06

Dat wetsvoorstel ligt er al bijna een decennium. Het is tijd dat er eens een beslissing over wordt genomen. De meeste mede-eigenaars die een blok met meer dan 10 kavels zelf willen beheren zonder ervaring in deze materie om een beetje te besparen weten niet waaraan ze beginnen. Meestal duurt het niet lang of een van de andere mede-eigenaars stapt naar de vrederechter om de aanstelling van een syndicus te vragen.

En neen, ik ben geen syndicus die voor eigen winkel pleit, wel een mede eigenaar in verscheidene gebouwen die reeds enkele malen teveel heeft gezien tot wat dat kan leiden.

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 29 jan 2009 06:51

Dat wetsvoorstel ligt er al bijna een decennium. Het is tijd dat er eens een beslissing over wordt genomen. De meeste mede-eigenaars die een blok met meer dan 10 kavels zelf willen beheren zonder ervaring in deze materie om een beetje te besparen weten niet waaraan ze beginnen. Meestal duurt het niet lang of een van de andere mede-eigenaars stapt naar de vrederechter om de aanstelling van een syndicus te vragen.

En neen, ik ben geen syndicus die voor eigen winkel pleit, wel een mede eigenaar in verscheidene gebouwen die reeds enkele malen teveel heeft gezien tot wat dat kan leiden.
Het wetsvoorstel waarvan door mij sprake is een zeer recent voorstel en voorziet in veel meer dan alleen het beperken van een toelating voor eigenaars om als syndicus op te treden. Als u eerstdaags de pers in de gaten houdt, zal er u een en ander duidelijk worden.

Uitgenomen van dit voorstel hebben er in functie van een ander voorstel welk betrekking heeft op de wijziging/aanpassing van de wet op de gedwongen mede-eigendom de laatste weken hoorzittingen plaats gevonden.

Na idd jaren en jaren lobbyen, blijkt er eindelijk thans toch een en ander te bewegen binnen de politiek en worden de problemen die er al jaren binnen een mede-eigendom heersen, nu blijkbaar toch erkend.

Uiteraard blijft de vraag of de voorstellen er zullen doorgeraken.

simonjo
Berichten: 285

#5 , 29 jan 2009 12:42

Zitten er in die voorstellen ook verbeteringen/verduidelijkingen voor de formule 'kopen op plan'.

Vb
- hogere waarborg te storten door bouwheer (10% ipv 5%)
- verduidelijking op wat die waarborg slaat (enkel prive kavel, of ook op algemene delen)
- een expliciet aantal stemmen (vb 75%) nodig om de definitieve oplevering van de algemene delen te doen (nu niet omschreven, valt dan onder 50% + 1)

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 06 feb 2009 22:52

Zitten er in die voorstellen ook verbeteringen/verduidelijkingen voor de formule 'kopen op plan'.

Vb
- hogere waarborg te storten door bouwheer (10% ipv 5%)
- verduidelijking op wat die waarborg slaat (enkel prive kavel, of ook op algemene delen)
Neen.
- een expliciet aantal stemmen (vb 75%) nodig om de definitieve oplevering van de algemene delen te doen (nu niet omschreven, valt dan onder 50% + 1)
Indirect ja.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”