Bouwrecht : plaatsen container 6x3x3 permanent (gekocht)

dlan
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Bouwrecht : plaatsen container 6x3x3 permanent (gekocht)

#1 , 01 mei 2021 11:29

Gebuur kocht container 6x3x3 en plaatste die zeer recent in hof werd geplaatst >1 perceelgrens (geïsoleerd, verwarming, verlichting, .... niet voor tijdelijke bewoning of thuiswerk) omgevingsvergunning gemeente eerder aangevraagd als "terrasoverkapping in metaal".

Moest normaalgezien (meen ik na info op gemeente) een 10-tal meter meer naar achter, nog niet ok voor mij maar aanvaardbaarder gezien die al definitief gekocht is. Is werkelijk "mastodont" en komt ruim 1 m boven afsluiting 2 m. Geen zon-of lichtverlies, ben eerlijk alleen : dat uitzicht. Is dus GEEN tijdelijke constructie hoewel verplaatsbaar (met alle kosten/moeilijkheden).Geplaatst volledig in mijn uitzicht achteraan, langs alle kanten kijk ik er op. Als ik nu niet reageer is dit het uitzicht voor rest van mijn leven...

Niet gemakkelijk meer te verwijderen na aansluitingen, schade oprit bij plaatsing + grasveld, kostelijke plaatsing (camion, kraan, heftruck, enz). Ik was niet thuis, zou gereageerd hebben. Er is "iets" aangegeven maar klopt niet met bestaande. Groot stuk grond (met bestaande recente gebouwen), 8 geburen heeft die maar staat enkel bij mij volledig in (uit)zicht

Hoewel al + 20 jaar goede propere geburen, nu is dit een "slag in mijn gezicht" en verwachten dat je NIET reageert. Vroegen nooit advies.
Reactie (mondeling, klacht, politie, vrederechter, ....) geeft zeker burenruzie. En dat kan ver gaan.
Een container, komaan! Rij veel rond met de fiets, zie je NERGENS staan (op werven, ja).
Wat zegt de wet hierover? Op omgevingsloket niets van te vinden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2662

#2 , 01 mei 2021 12:48

Lijkt mij meer onder de regels van tuinberging te situeren. Geen vergunning nodig, enkel meldingsplicht. Met uw toestemming mag zoiets op de perceelgrens geplaatst worden, zonder uw toestemming moet er 1 meter van de grens gebouwd worden. Er moet geen rekening gehouden worden met vooraan of achteraan in de tuin, het moet wel in de woonzone geplaatst worden. Als er verkavelingsvoorschriften zijn, kunnen die wel strengere voorwaarden opleggen.

Ik vermoed dat de terrasoverkapping nog zal volgen, misschien verbinding maken met de metalen container.

Ga gewoon in gesprek met de buurman en vraag om uw kant te bekleden met hout, zie onderstaande link.

https://waldrom.be/kantoor-kantoor/verg ... n-de-tuin/

EenWerknemer
Berichten: 105

#3 , 01 mei 2021 18:52

In sommige verkavelingsvergunningen staat er dat het tuinhuis in hout moet zijn of dat de bijgebouwen in een bepaald materiaal moeten zijn.
Probleem is dat die verkavelingsvergunningen na 15 jaar geen waarde meer hebben als het gaat over bijgebouwen als de totale som van alle bijgebouwen op zijn perceel <40 m2.
Is dit zo?

Sowieso, vraag de vergunning van je buur op bij de gemeente (mailtje naar gemeente met vermelding openbaarheid van bestuur en dat je de buur bent), ze zijn verplicht die aan jou te geven onder de regeling openbaarheid van bestuur.

Waar staat die zogenaamde metalen constructie ingepland in de bestaande vergunning op het perceel van je buren?

Reclame

EenWerknemer
Berichten: 105

#4 , 01 mei 2021 18:54

Extra opmerking, je zou een hoge haag kunnen plaatsen om de mastodont aan het zicht te ontrekken? Akkoord met buur maken voor leibomen van 3 meter op houten constructie op 1 meter van de grens in plaats van 2 meter ?

Extra opmerkingen, in sommige gemeentes zijn er gemeentelijke verordeningen die stellen dat bijgebouwen in verantwoorde esthetische materialen moeten zijn, in welke gemeente woon je ?

dlan
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mei 2021 12:45

Ik dank jullie allen voor de reacties, hierbij alle antwoorden waardoor lang bericht, graag volledig lezen aub;

Is geen verkaveling, apart stuk grond waar gebouwen (voor 1940) afgebroken werden en op die plaats nieuw (huis en aparte dubbele garage, beiden op bouwvergunning).

Enkele jaren geleden een veranda bij (schat > 30 m2), nu container 6x3x3 (54m³ !!), iets ervoor plaatsen (hout, beplanting) is geen optie -meer storend nog, sorry voor jullie moeite :
HET MAG ER NIET STAAN
(dit is een woon- of bureelcontainer), terrasoverkapping (?) zou komen op vloerplaat 5 x 5 en is ingepland (onduidelijk plannetje op gemeente) verder naar achter, meer uit mijn uitzicht (=/- aanvaardbaar).
Feit is dat container nu aangesloten werd op regenput (reeds jaren ernaast ondergronds dus perfect voor hen), afvoer en water (dichtbij garage) en elektriciteit, verder plaatsten geeft extra werken en aanpassing.
Maar zij kozen voor deze manier zonder overleg en met een valse aangifte of helemaal geen.

Ik vond enkel : https://www.omgevingsloket.be/tent-camper-opslag container, dit is voor opslag van max 10m³ niet zichtbaar vanop de openbare weg (container zichtbaar vooraan en achteraan openbare weg),.

Langs de andere kant zijn 4 geburen, daar zou (ook) protest op komen voor hun uitzicht en die zijn met 4 gezinnen. Achteraan staan leibomen 3 m of hoe dit noemt en hoger gebouw, container ervoor en dan
1. zijn die leibomen een stuk niet zichtbaar voor hen (onderbroken)
2. kijken zij zelf recht op die container vanuit hun living/veranda (zoals ik nu).

Mag ik jullie allen volgende vraag stellen :
-veranda met meldingsplicht : minstens 30m² (ok)
-terras met overkapping : vloerplaat is 5X5 = 25m²
-container : 6x3x3 = 18 m² (54m³) in metaal, geen bouwwerk dus niet af te breken, plaatsen en klaar

Gaat de gemeente in de fout (sorry, niet vermeld wegens mogelijke problemen) en treden die te laks op?
Veranda + (zoals aangegeven) terrasoverkapping overschrijden al RUIM de 40 m² met meldingsplicht.

En als ik protesteer, volgt mogelijks een bouwaanvraag (?) voor een container-die er al staat- en nog terrasoverkapping).Kan ik mij dan ook verzetten? Want dan heb ik nog meer zichtverlies.
Gemeente zei al wegens "groot stuk grond" kan "mogelijks regulariseren" (voor hun fout toe te dekken?) maar wou mogelijks toch politie sturen als ik dit eiste (leg ik beter zelf klacht neer met de juiste omstandigheden bij politie? gemeente zelf? via digitaal beroepschrift?).
Zowieso leidt dit tot burenruzie (tenzij ik mijn mond houd) maar zij verwachten van mij dit en dit is echt schaamteloos. Niets vragen en als je reageert ben je een slechte voor altijd.
Was ik thuis geweest bij plaatsing had ik dit verboden en ondertussen naar politie gebeld (vaststelling).

Wie controleert die aanvragen op 40 m² en wie gaat in de fout? Gemeente (volgens Omgevingsloket), dan ben ik zwarte piet als ik hen daarop wijs.
Vrederechter is geen optie, het mag er wettelijk niet staan. Gemeente/stad moet optreden maar hebben fout inzake melding niet opgemerkt (?) en zoals gewoonlijk reageren die tegen hen die dit openbaar maakt.
Buren aanspreken is sowieso ruzie (aanpassingswerken, verplaatsen container met hoge kosten, architect voor "bouwvergunning" wegens overschrijding 40M² voor meldingsplicht na veranda) , maar met deze gang van zaken kan ik echt niet leven. Goede raad aub

KJ86
Berichten: 2662

#6 , 04 mei 2021 20:30

Berging mag vlak achter de woning staan, zijn niet echt regels over, enkel de afstand van de buur is strikt.

Veertig m² is de beperking voor de meldingsplicht, met vergunning kan je veel grotere constructie optrekken in de tuin. Situatie eens proberen te tekenen en info vragen op de gemeente. Zou inderdaad stom zijn als je jarenlang in onmin moet leven als het simpelweg geregulariseerd kan worden. De opmerking, het stoort mij, kan geen vergunning tegenhouden. Je snapt wel dat het nogal raar zou zijn als uw buren zou kunnen bepalen wat dat je mag bouwen op uw grond.

Als er geen inbreuken zijn op de afstanden van de perceelsgrens, hoogtes (3 meter is niet overdreven voor een tuinberging), bestemming van de grond, enz... kan je de vergunning niet tegenhouden.

dlan
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 mei 2021 12:59

Dit is geen tuinberging maar een (woon- of bureel)container in metaal (esthetisch onverantwoord?).

Is dit het systeem in België, plaatsen en dan reactie afwachten geburen? Moet gemeente niet optreden?
En wat als andere gebuur vb hetzelfde doet en ook een dergelijke container zet? En achterbuur....
Is mijn hof als een sandwich tussen 2 of 3 grote lompe containers.
De melding bij gemeente als "terrasoverkapping met metalen deuren" klopt dus helemaal NIET.

Het "stoort mij" als dit verkeerd werd aangegeven en zodoende een vergunning werd afgeleverd.
Procedure om dat aan te vechten kost geld (>200€ rolrecht al)

Ik was wel efkes verkeerd, veranda (aanbouw) telt niet in die 40 m2 mee van losstaande bijgebouwen.
Maar er staat al los gebouwd een dubbele garage (met verdiep), stond wel op bouwvergunning destijds.
Is totaal 40 m2 bijgebouwen dus voor totaal met enkel meldingsplicht?

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 05 mei 2021 13:23

(Bouw)politie / dienst ruimtelijke ordening vaststellingen laten doen. Daar hoeft u enkel aangifte bij te doen.
Voor de rest is het een zaak van gemeente - hogere overheid en eventueel gerecht.
U hoeft toch niet zelf naar de rechtbank te gaan.
Daarvoor zijn er juist de door mij opgegeven diensten.

EenWerknemer
Berichten: 105

#9 , 05 mei 2021 19:47

Schrijf een aangetekende brief naar de gemeente met de melding dat je niet akkoord gaat met de plaatsing van de container.
Vermeld specifiek het feit dat die bestaat uit niet-esthetische materialen en naar uw mening niet voor vergunning vatbaar is.
Vraag de gemeente op te treden tegen uw buur en de bouwovertreding formeel vast te stellen.
Laat ons het antwoord van de gemeente weten.

Dit antwoord komt overeen met het antwoord van F.

Als er een bouwaanvraag met eventuele vergunning kan je beroep aantekenen verwijzende naar uw eerdere brief waar MOET vermeld zijn dat u zich verzet tegen het gebruik van niet-esthetische materialen. Dat is belangrijk voor uw dossier. Beroep aantekenen kan op het omgevingsloket mits betaling van een kleine som en uiteenzetting van uw argumenten met foto's.

Uw brief zal besproken worden op het schepencollege sowieso.

PS: er is ook nog de mogelijkheid dat er een BPA of RUP of gemeentelijke verordening is waar er limieten zijn inzake bijgebouwen. Als die overschreden worden zal een openbaar onderzoek georganiseerd worden vooraleer de gemeente zal vergunnen. Daar moet je dan ook een bezwaarschrift indienen. Als er in de verordening/RUP/... een zin zou staan dat esthetische materialen moeten gebruikt worden, ook dan is een openbaar onderzoek nodig.

In welke gemeente woon je en is er een RUP van toepassing? Als je de wijk en gemeente aangeeft kunnen wij dit voor je opzoeken.

dlan
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 mei 2021 10:44

EenWerknemer : ik zond je een PB (mogelijks gaf ik te weinig info?)

Volgens huidige reglementering (max 40M² bijgebouwen zonder zelfs melding) kunnen er zelfs zo 2 dergelijke containers geplaatst worden dan? (2 X 18m² = 36), andere gebuur kan dit ook, achterbuur ook, mooi zo?
https://www.omgevingsloket.be/losstaande-bijgebouwen

Heb nieuwe afspraak gemaakt, weet nu toch veel meer hoe alles in mekaar zit. Bedankt allen.

Heb tevens inplantingsplan met plaats container en foto's met dossiertje overgemaakt aan kabinet Minister Demir, dit is toch een uitzonderlijke zaak zonder specifieke wetgeving (zie eerdere link met korte opsomming maar geen container). Ontvangstmelding met dossiernummer maar ook geduld hebben voor antwoord wegens drukte.
Uit dank voor jullie reactie zal ik dit verloop verder hier vermelden.

EenWerknemer
Berichten: 105

#11 , 08 mei 2021 14:26

Er is inderdaad een duidelijk lancune in de ruimtelijke ordening regels.

Als er een RUP of BPA is in een gemeente met regels over esthethiek en materialen zit je nog enigzins safe.
Ook als je verkavelingsvergunning minder dan 15 jaar oud is zit je min of meer TIJDELIJK safe omdat daar meestal een zin in staat over "esthetische materialen".

Als er geen RUP of BPA of stedenbouwkundige gemeentelijke verordening of minder dan 15 jaar oude verkavelingsvergunning is, is er een ernstig risico dat men koeilelijke constructies neerpoot in de tuin op één meter van de grens van een buur...

dlan
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 mei 2021 18:23

Wat is nu het beste : klacht bij (bouw)politie om via/met ruimtelijke ordening gemeente samen vaststellingen te doen OF aangetekende brief naar gemeente? (wegens geen of foutieve/valselijke melding container).

Bij klacht politie zou ik kunnen vragen om mij "er niet in te betrekken" en de uitgereikte vergunning te "controleren" (burenruzie vermijden).
Aangetekende brief naar gemeente wordt steeds een "politieke beslissing" en politiekers komen niet graag in slecht daglicht, neigen meer naar regularisatie.

KJ86
Berichten: 2662

#13 , 16 mei 2021 18:45

Eigenlijk heeft de stedenbouwkundige ambtenaar de macht. Je kan gerust eens informeel overleggen of dat die regularisatie mogelijk acht. Je moet al een lange arm hebben om de burgemeester en zijn schepen te doen ingaan tegen het advies van de stedenbouwkundige ambtenaar.

EenWerknemer
Berichten: 105

#14 , 18 mei 2021 23:49

Afspraak maken met st ambt is ook mogelijkheid idd.
Omgevingsambtenaar moet je vragen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”