Wat is een voortuin?

BertDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Wat is een voortuin?

#1 , 22 apr 2021 14:57

Mijn vraag is vrij simpel. Wat is juridisch gezien een voortuin?
Context: mijn woning en die van mijn buren staan op een totaal verschillende diepte ingeplant. Wat zijn dan de regels voor een omheining? Ik weet dat een dichte omheining in de voortuin maar 1m hoog mag zijn, maar vanuit wie zijn perspectief moeten we kijken? Wat voor mij zijtuin is, is voor mijn buren voortuin.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 22 apr 2021 15:40

Dat is ten opzichte van de voor- resp. de achterkant of zijkant van de woning;
Wat is het probleem. Voortuin kijkt uit op straatzijde. Men moet het ook in context bekijken. Een zijtuin kan ook aan straatzijde liggen....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

BertDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 apr 2021 15:58

Dat is ten opzichte van de voor- resp. de achterkant of zijkant van de woning;
Dat begrijp ik wel, maar van welke woning? Als we bv een afsluiting op de scheiding zetten, naast mijn woning, dan is dat voor mij zijtuin en mogen er panelen van 2m komen, maar aangezien mijn buren hun woning verder achteruit ligt is dat voor hen voortuin en mogen ze in principe geen 2 meter hoge panelen zetten.

Reclame


BertDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 apr 2021 16:30

Daar zie ik niet onmiddelijk een antwoord op mijn vraag.
Individueel of per perceel is het redelijk duidelijk, maar niet voor de scheiding tussen 2 percelen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 apr 2021 20:28

Staat het niet op uw plan aangeduid ?
Op verkavelingsplan ?

Voortuinzone of zo

BertDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 apr 2021 21:25

Ik vermoed dat ik mijn vraag op de foute manier gesteld heb. Ik probeer het iets concreter te maken.
Mijn huis staat 5 meter van de straat en is 10 meter diep. Mijn buren hun huis staat 15 meter van de straat.

Wat zijn de regels voor de omheining naast mijn huis? Mijn zijtuin, maar mijn buren hun voortuin dus.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 22 apr 2021 22:00

Dat verschilt van gemeente tot gemeente.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 23 apr 2021 09:22

Een voortuin is volgens mij de strook grond tussen de straat en de voorgevel of zijgevel als aan die kant ook en straat is.

BertDeBouwer
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 apr 2021 09:50

Voor alle duidelijkheid, ik weet wat de regels voor omheiningen zijn in mijn gemeente. Voor een dichte omheining, hetgene waar we interesse in hebben is dit 1 meter hoogte in de voortuin en 2 meter in de zijtuin.
De vraag is dus wat er mag voor het stuk omheining dat voor mij zijtuin is, maar voor mijn buren voortuin.

Ik heb al een paar slechte buren ervaringen achter de rug. Ik wil graag een dichte omheining van 2m in mijn zijtuin, maar ik wil vermijden dat ik er achteraf problemen mee krijg omdat mijn buurman beweert dat het zijn voortuin is en die omheining dus niet reglemantair is.

lukasi
Berichten: 1147

#11 , 23 apr 2021 11:07

De panden liggen naast elkaar en beide hebben enkel van de voorgevel naar openbaar domein een voortuin.
Jullie woning staat op 5 meter van de rooilijn, jullie buur op 10.
Dan is de voortuinstrook deze die bepaald wordt door de inplanting van de voorgevel vastgelegd door de gemeente met de ' voorste bouwlijn' .
Een van beide heeft dus een afwijking van de voorste bouwlijn. Als u afwijkt dan ben je gehouden om de voorste bouwlijn van uw buur te respecteren en is de 10 meter dus voortuin. Heeft u buur achter de voorste bouwlijn gebouwd dan kun je die extra meters negeren.

MetenIsWeten
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 mei 2021 08:41

Gelijkaardige situatie hier (wat voor ons de perceelsgrens van de voortuin is, is die van onze buren hun achtertuin, aangezien ons perceel erachter ligt).

Het antwoord van onze stedenbouwkundige dienst:
Dat is voor elk perceel op zich om te bepalen. Als wij dus een gemeenschappelijke schutting willen zetten, mag ik 1m plaatsen (voortuinstrook), en de buren 2m. Als wij dus op gemeenschappelijke kosten een schutting willen plaatsen, betaal ik de onderste meter, en de buurman de bovenste meter ;)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”