scheidingsmuur: eigen of gemeen

Sabke
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Londerzeel

scheidingsmuur: eigen of gemeen

#1 , 24 mei 2006 14:26

Hallo

Ik ben via een ander forum hier terecht gekomen en hoop dat ik hier een antwoordt kan vinden op mijn vraag.

In Oktober 2005 heb ik mijn woning gekocht. Mijn tuin is ommuurd langs 1 kant. Volgens een akte van 1932 (toen het huis gebouwd is) is die muur mijn eigendom. Dus is de landmeter hierop verder gegaan bij de opmeting.

Nu is 1 van mijn buren achteraan zijn tuin (die uitgeeft op een parking (= straat waar nog huizen staan) een 2-woonst beginnen bouwen. Zijn tuin geeft schuin uit op het einde van mijn tuin. Dus de laatste 8?? m van mijn muur zijn afgebroken en daar is hij op aan het bouwen. Voor mij was dit geen enkel probleem zolang ik er geen hinder van ondervond.

Nu ben ik toch wel in mijn akte gaan neuzen en ben ik tot de vaststelling gekomen dat het om een eigen muur gaat.
Dus mijn buur en zijn landmeter gecontacteerd om te zeggen dat volgens mijn plannen het om een eigen muur gaat en dat deze dan moet overgenomen worden.

Ze hebben mij dan een voorstel gedaan voor muurovername, maar niet voor het volledige stuk muur. Op de laatste 4m stond vroeger een garage en volgens de landmeter was dat dan automatisch al gemeen geworden.

Ik nog steeds afgaande op mijn plannen heb dan gezegd dat de muur volledig mijn eigendom is en dat er een overname moet gebeuren van gans de muur.

Nu zijn zij afgekomen met aktes van 1901-1906 en 1929 waarop staat dat het om een gemene muur gaat en dat ze dus niet moeten betalen.

Maar toen het huis gebouwd is in 1932 staat er op het plan dat het om een eigen muur gaat. Tussen 1929 en 1932 is niets terug te vinden van aktes ed.

Mijn landmeter heeft ook alles terug nagekeken en volgens hem gaat het om een eigen muur.
Hij raadde aan om tot een onderlinge overeenkomst te komen en indien dit niet mogelijk is best naar het vredegerecht te stappen.

Heeft er iemand raad of al eens hetzelfde meegemaakt?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 24 mei 2006 19:59

heel de boel vastpakken en naar een advocaat gaan. Die kan dan rustig alle papieren na kijken en je zeggen wat er juist is en wat niet.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#3 , 24 mei 2006 21:38

Inzake kunnen wij u het volgende vertellen :

Een muur betreft een GEMENE MUUR wanneer deze op de perceelgrens van twee eigendommen staat.

Uit uw brief menen wij te mogen opmaken dat dit het geval is.

Dientengevolge betreft uw muur WELDEGELIJK een GEMENE MUUR, ?n GEEN EIGEN SCHEIDINGSMUUR.

Een ?gemene muur? is een muur die zich op de grens van twee erven van verschillende eigenaars bevindt en die in mede-eigendom aan deze eigenaars toebehoort? (H. DECLERCQ, De gemene muur, Brugge, die Keure, 1991, 1).

Een ?eigen scheidsmuur? is een muur die zich tegenaan een perceelsgrens bevindt maar volledig op ??n perceel opgetrokken werd en daarom uitsluitende eigendom is van de persoon aan wie het bedoelde perceel toebehoort. (Vredegerecht Westerlo 14 oktober 2002, Tijdschrift van de Vrede- en Politierechters (T. Vred.) Jaargang 2004 Volgnummer 7-8 Pagina 384.)

Wanneer een GEMENE MUUR ?inbezitgenomen? wordt, dient een OVERNAMEPRIJS betaald te worden. ENKEL het inbezitgenomen gedeelte dient vergoed te worden.

Indien het niet mogelijk is om onderling een overnameprijs te bepalen, dient u de vrederechter te vatten.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”