Wat zijn mijn plichten/rechten

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

Wat zijn mijn plichten/rechten

#1 , 17 jan 2009 11:25

Ik ben blote eigenaar, mijn moeder vruchtgebruiker (vader overleden). Deze situatie is zo al 20 jaar. In contract staat dat ik insta voor de "buitenkosten" en mijn ouders het huis moeten beheren als goede huisvaders (of zoiets toch). Als mijn moeder bv een vernieuwing van de koer wil, of zij wilt rolluiken laten plaatsen, extra belichting buiten, de garagedeur laten vernieuwen, enz. Zijn dit kosten voor mij ???? Ik kan aannemen dat ik het huisdak moet laten vernieuwen indien er lekken zijn, maar wat houden "buitenkosten" nog in ? Mijn moeder heeft die rolluiken nu wel zelf betaald, maar ik krijg dit wel gedurig "op mijn neus" en daar hou ik niet zo van. Ook is in het huis sedert 1985 nog nooit iets binnen opnieuw geverfd of behangen. Ik veronderstel dat ik haar daar ook wel eens attent mag op maken ? Mijn moeder is al redelijk oud, dus ik vermijd ruzies en discussies, maar ik geef eerlijk toe dat het af en toe moeilijk is om te zwijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo
Berichten: 285

#2 , 18 jan 2009 00:57

De naakte eigenaar staat enkel in voor grove herstellingen (stabiliteit, daken,..).

De vruchtgebruiker moet in de onderhoudswerkzaamheden voorzien en het huis beheren als een goed huisvader/moeder.

In uw geval bent u als naakte eigenaar tot niets verplicht en komen deze werkzaamheden toe aan de vruchtgebruiker.


Ik vermoed zelfs dat indien de vruchtgebruiker structurele werken wil doen, vb rolluiken plaatsen, ... hij/zij uw toestemming moet vragen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”