Buurman wil mij laten controleren op netheid

Janneman85
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Buurman wil mij laten controleren op netheid

#1 , 21 apr 2021 00:45

Hoi, allemaal.

Sinds een 2-tal jaar woon ik in mijn koopappartement.

Een dikke 2 maanden geleden had ik een viertal vuilzakken op het terras omwille van problemen met de chip van de container van Diftar.

Nu heeft mijn buurman dit gezien tijdens het leggen van zonnepanelen. Hij heeft mij hierop aangesproken dat dit niet mag (staat ook in de bewonersovereenkomst). Mea culpa, en ik heb dan direct gezorgd dat de vuilzakken verwijderd werden.

Sindsdien is blijkbaar elke stok goed om te slaan. Ik krijg nu de schuld van "het ongedierte" dat hij vorige zomer had. Terwijl de vuilzakken op mijn terras er alleen gelegen hebben van half januari tot half februari. Hij klaagt over sigarettenrook (ik ben een roker, maar ik heb een deftig afzuigsysteem, zelfs mijn broer, die een afkeer heeft van roken, ruikt niets IN mijn appartement) en over "geuroverlast van afval". (Ook hier merken andere bezoekers niets van).

Nu is deze man in het begin aangesteld als aanspreekpunt voor de andere bewoners t.o.v. van de syndicus. En sindsdien heeft hij naar mijn mening het idee dat hij sheriff is van het gebouw. En ook is hij een Pietje Precies, terwijl ik meer een laat-maar-gaan-type ben. Dus echt geklikt heeft het nooit. Wel altijd vriendelijk en beschaafd gebleven met elkaar. Maar nu kreeg ik een mailtje binnen dat ik iets aan de geuroverlast moest doen of dat hij dan controle zou (laten) uitvoeren.

Nu sta ik recht in mijn schoenen, maar kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 apr 2021 09:20

Naar waar blaast dat afzuigsysteem zijn uitlaatgassen / vuile lucht?
Komt dat ergens uit in de buurt van zijn balkon of een raam, of gaan die via de schouw naar het dak?

Janneman85
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2021 10:04

@Mava, had ik al aange gedacht, maar nee, de afzuiging komt uit op het platdak, aan de andere kant van zijn appartement. Dat kan het dus niet zijn. De klachten die hij heeft gaan trouwens over geuroverlast in de gang. Maar zoals ik al zei, familie en vrienden die hier de laatste weken geweest zijn, ruiken niets.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 21 apr 2021 16:26

En door wie zou de buurman die "controle" dan wel laten uitvoeren? Voor zover ik weet bestaat er geen geurpolitie. Ik zou mij niet al te veel zorgen maken. Als u niet woont op een laag afval en verzamelde spullen van 1 meter hoog, kortom netjes woont en leeft, is er letterlijk geen vuiltje aan de lucht. Knik maar gewoon beleefd ja als hij nog zeurt.

Janneman85
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 apr 2021 17:38

@Eylis, dat is dan ook zeker niet het geval. De Roomba kan (bijna) elke dag ongestoord z'n rondje doen.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 22 apr 2021 13:47

Is er een RvM en een AV?

Janneman85
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 apr 2021 15:29

@Franciscus, mijn excuses, maar ik weet niet wat je daarmee bedoelt. Ik heb het gegoogeld, maar ik kwam niet tot een gewenst resultaat...

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 22 apr 2021 15:48

Algemene Vergadering - Raad van Medebeheer nodig in elke Vereniging van (Mede) eigenaars die dan de syndicus aanstellen.
Of anders indien alle app.van dezelfde eigenaar dan is er geen syndicus nodig ....maar dan zou u gezien eigenaar ook eigenaar zijn van het gebouw.
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/ ... 001_AC.pdf
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/7 ... 001_AC.pdf

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032131

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 22 apr 2021 16:34

De Roomba kan (bijna) elke dag ongestoord z'n rondje doen.
En wat is een Roomba? Heb dat ook gegoogeld, en kom uit bij een robotgrasmaaier. Dus die grasmaaier toert elke dag rond in de gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw?

Janneman85
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 apr 2021 16:37

@Franciscus: Er is jaarlijks een algemene vergadering. Er zijn het eerste jaar (het is een nieuwbouw) 3 vergaderingen geweest om alles "op te starten". Dit jaar is er geen vergadering geweest wegens Covid. En er is een syndicus aangesteld. Echter is het zo dat mijn buurman gekozen is als aanspreekpunt naar de syndicus toe. Hij neemt deze rol dan ook serieus, want ondertussen doet hij wat licht conciërgewerk. En hij heeft dus de hele tijd best veel contact met de syndicus. En hij heeft de syndicus dan ook veel werk uit handen genomen. Nu kreeg ik gisteren van de syndicus ook een mailtje, waarin staat dat óók zij een "bepaalde" geur waarnam. (Ik was nochtans de hele dag thuis op de dag dat zij daar was) Mijn broer en moeder (vaste bubbel) ruiken niks. Hij, zijn vrouw, en de syndicus dus wel. Alle elementen voor een klassiek welles-nietes verhaal, dus. En daar heb ik dus niet echt zin in.

Ik ga de komende dagen ook een 3-tal vrienden uitnodigen en hen bevragen of ook zij iets ruiken. Als dat niet het geval is, ben ik zeker van mijn stuk.
Mochten de klachten alsnog aanblijven, ga ik zelf eens met de syndicus communiceren en desnoods moet er maar een neutrale partij vaststellingen komen doen.
Laatst gewijzigd door Janneman85 op 22 apr 2021 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Janneman85
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 apr 2021 16:40

De Roomba kan (bijna) elke dag ongestoord z'n rondje doen.
En wat is een Roomba? Heb dat ook gegoogeld, en kom uit bij een robotgrasmaaier. Dus die grasmaaier toert elke dag rond in de gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw?
Een robotstofzuiger (zou kunnen dat dat merk ook grasmaaiers maakt). Was meer bedoeld als reactie op "tussen het metershoge vuil leven (oid).

jefke007
Berichten: 1812

#12 , 22 apr 2021 18:21

@Franciscus: Er is jaarlijks een algemene vergadering. Er zijn het eerste jaar (het is een nieuwbouw) 3 vergaderingen geweest om alles "op te starten". Dit jaar is er geen vergadering geweest wegens Covid. En er is een syndicus aangesteld. Echter is het zo dat mijn buurman gekozen is als aanspreekpunt naar de syndicus toe. Hij neemt deze rol dan ook serieus, want ondertussen doet hij wat licht conciërgewerk. En hij heeft dus de hele tijd best veel contact met de syndicus. En hij heeft de syndicus dan ook veel werk uit handen genomen. Nu kreeg ik gisteren van de syndicus ook een mailtje, waarin staat dat óók zij een "bepaalde" geur waarnam. (Ik was nochtans de hele dag thuis op de dag dat zij daar was) Mijn broer en moeder (vaste bubbel) ruiken niks. Hij, zijn vrouw, en de syndicus dus wel. Alle elementen voor een klassiek welles-nietes verhaal, dus. En daar heb ik dus niet echt zin in.

Ik ga de komende dagen ook een 3-tal vrienden uitnodigen en hen bevragen of ook zij iets ruiken. Als dat niet het geval is, ben ik zeker van mijn stuk.
Mochten de klachten alsnog aanblijven, ga ik zelf eens met de syndicus communiceren en desnoods moet er maar een neutrale partij vaststellingen komen doen.
zitten die vrienden in dezelfde bubbel , anders kan je daar ook last mee krijgen

Janneman85
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 apr 2021 19:48


zitten die vrienden in dezelfde bubbel , anders kan je daar ook last mee krijgen
Als single heb ik recht op 2 knuffelcontacten en mag ik wekelijks 4 mensen uitnodigen op het terras. Of is het weer veranderd?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 22 apr 2021 20:00

Ja maar, dat is toch allemaal normaal?
Die syndicus en zijn controleur dat zijn uw SNUFFELcontacten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lukasi
Berichten: 1147

#15 , 23 apr 2021 08:02

Laat deurwaarder een geurvaststelling doen en zijn bevindingen in een PV neerzetten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”