Kosten aangerekend door syndicus bij verkoop woning/appartement

Wimpan
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kosten aangerekend door syndicus bij verkoop woning/appartement

#1 , 20 apr 2021 11:40

Beste,

Ik heb mijn woning verkocht die deel uitmaakt van een woonpark met appartementen en enkele woningen.
De syndicus heeft mij 325,00 Euro aangerekend voor het verschaffen van de nodige inlichtingen aan de notaris.
Dit bedrag lijkt me nogal veel maar volgens de notaris zijn er geen barema's voor wat de syndicus kan vragen voor het verschaffen van deze inlichtingen en de VME heeft daar ook geen idee van.
Mijn vragen zijn dus de volgende:
- Kan de syndicus zomaar vragen wat hij wil of moet hij zich ook houden aan bepaalde barema's?
- Is dit bedrag niet belachelijk veel of ligt het aan mij?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2021 11:54

Nakijken wat er in het getekende syndicuscontract vermeld staat betreffende deze kosten.
Staan geen limieten op, maar of zij onbegrensd zijn is weinig deontologisch.
€ 200.00 - € 300.00 + 21% BTW

Syndici hebben niet liever dat er veel ver- en aankopen zijn = kassa kassa.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 20 apr 2021 12:01

Tenzij er in het syndicuscontract een ander bedrag werd overeengekomen moet u dit ondergaan. Het is alleszins gebruikelijk.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Hendrik Depauw
Berichten: 41

#4 , 23 apr 2021 06:26

Euh... die onkosten heeft onze syndicus, toen wij verleden jaar ons appartement kochten, gefactureerd aan de VME. Ik vond dit al raar, dat de andere mede-eigenaars hier mee aan moesten betalen. Dus als ik het goed begrijp, zijn deze notariskosten door de verkoper alleen te dragen?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 23 apr 2021 12:31

Ja want het is een private kost.
Het zijn geen notariskosten maar kosten aangerekend door de syndicus wegens verkoop van een privatief; voor documenten die hij moet opstellen en aan de notaris overhandigen.

Kosten welke enkel één bepaald privatief betreffen zijn private kosten te betalen door de eigenaar van het betroffen privatief.

ps: ik vermoed dat uw syndicus die kosten achteraf (bv. bij jaarlijkse eindafrekening) heeft doorgerekend aan de eigenaar-verkoper en de rekening van de VME heeft gedebiteerd voor een zelfde bedrag; zo niet is uw syndicus qua beroepkennis een minus habens (is het een amateur- of professionele syndicus?)
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”