Niveauverschillen tuinen

yvg
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Niveauverschillen tuinen

#1 , 17 apr 2021 22:09

Hallo allemaal,

om even de situatie te schetsen, 2 jaar geleden kocht ik een rijwoning met een tuintje. Mijn tuin ligt langs mijn rechter buur 30cm lager ten opzichte van zijn tuin. Nu wil hij echter werken in zijn tuin uitvoeren, en zijn gras omspitten, waardoor zijn vrees is dat zijn tuin zal verzakken richting mijn tuin. Hij eist nu dat ik de wand 'stut' zodat dit niet kan gebeuren.
Volgens mijn buurman zijn bewering heeft de vorige eigenaar van mijn woning (investeerder die alles heeft gerenoveerd met oog op doorverkoop) de tuin zo diep afgegraven tot het niveauverschil dat er nu is, en hij (mijn buurman) is dus van mening dat hij niet moet bijdragen tot de kosten van deze stutting. De vorige eigenaar ontkent echter dat hij grond heeft afgegraven en wil hier dus niks meer mee te maken hebben. Ik sta niet weigerachtig tegenover die stutting aangezien dit mijn tuin visueel mooier maakt, nu kijk ik aan tegen een soort muur van aarde :-) , maar ben momenteel niet financieel in staat om deze kosten geheel te dragen (+- 2000-2500EUR). Bovendien wil hij dat dit binnen dit en 3 weken klaar is (hij heeft mij hier vandaag voor de eerste keer over aangesproken).

Ben ik verplicht deze kosten alleen te dragen?
Kan mijn buurman mij überhaupt verplichten om dit te doen?
Kan hij mij dwingen om dit op zo een korte termijn te realiseren?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loeki
Berichten: 267

#2 , 18 apr 2021 06:18

Uw buur kan U tot niets verplichten
Het is zijn grond die hoger zit
Wil hij een afscheiding (betonplaten bv) om het nieveauverschil te stabiliseren dan is het in eerste instantie hij die het zal moeten betalen. Hij wilt het en het is in zijn voordeel
Hij kan U altijd vriendelijk vragen om evebtueel mee te betalen
Maar zeker niets op Uw kosten want U heeft het niveauverschil niet veroorzaakt!!!!

lukasi
Berichten: 1138

#3 , 18 apr 2021 09:08

Bijkomend
Degene met de hoger gelegen grond is verplicht om maatregelen te nemen om wateroverlast in de lager gelegen percelen te vermijden. Dit is ook zo voor grond afzettingen en erosie.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 18 apr 2021 09:36

Bijkomend
Degene met de hoger gelegen grond is verplicht om maatregelen te nemen om wateroverlast in de lager gelegen percelen te vermijden. Dit is ook zo voor grond afzettingen en erosie.
Tiens, interessant standpunt.

Zou dat ook gelden voor een gemeente die doodleuk de straat ongeveer 15 cm hoger legt, en zo de waterhuishouding van een aanpalend perceel naar de bliksem helpt ?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 18 apr 2021 09:56

Ik denk van wel. In mijn buurt heeft de stad nieuwe stoepen gelegd. Bij sommige huizen is die ongeveer 10 cm hoger komen te liggen. Op die plaatsen werden telkens afwateringsroosters gelegd, aangesloten op de riolering, en dit alles op kosten van de stad..

yvg
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 apr 2021 10:08

Bedankt voor de reacties alvast! Nog enkele vragen vooraleer ik hiermee in gesprek ga met de buurman:
Bijkomend
Degene met de hoger gelegen grond is verplicht om maatregelen te nemen om wateroverlast in de lager gelegen percelen te vermijden. Dit is ook zo voor grond afzettingen en erosie.
Is dit ook van tel in mijn situatie waar de grond op mijn perceel (in het verleden, dus nog voor ik eigenaar werd) inderdaad afgegraven is, en mijn buurman dus ongewild met een hogere tuin t.o.v. mijn perceel achterblijft?
Uw buur kan U tot niets verplichten
Het is zijn grond die hoger zit
Wil hij een afscheiding (betonplaten bv) om het nieveauverschil te stabiliseren dan is het in eerste instantie hij die het zal moeten betalen. Hij wilt het en het is in zijn voordeel
Hij kan U altijd vriendelijk vragen om evebtueel mee te betalen
Maar zeker niets op Uw kosten want U heeft het niveauverschil niet veroorzaakt!!!!
De betonplaten komen op mijn grond te staan, is het dan ook zo dat hij moet betalen?

Nog een bijkomende vraag:
De schutting die er nu staat, gewone betonpalen met groene draad, staat exact op de scheiding van de percelen. Indien we overeenkomen om de kosten voor de stutting de splitsen zou ik willen voorstellen om (enkel) de draad ook te vernieuwen aangezien die zijn beste tijd ook heeft gehad. De groene draad hangt langs mijn kant van de palen, dus mijn buur zijn redenering is dat de draad op mijn perceel hangt, dus dat ik (financieel) verantwoordelijk ben voor die draad, en dat de palen van ons beiden zijn. Volgens mij klopt deze redenering absoluut niet en kan de scheiding niet opgesplitst worden en kan die dus enkel in zijn geheel bekeken worden. Kunnen jij dit bevestigen of ontkrachten?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 18 apr 2021 11:12

Je zegt dat het een rijhuis is ...
Hoe ligt de tuin langs de andere kant dan ?
Ook hoger dan jouwe ?

Normaal worden de kosten voor een tuinscheiding op de perceelgrens gedeeld tussen beide eigenaars en wordt die in onderling overleg geplaatst / veranderd.

yvg
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 apr 2021 11:35

Je zegt dat het een rijhuis is ...
Hoe ligt de tuin langs de andere kant dan ?
Ook hoger dan jouwe ?

Normaal worden de kosten voor een tuinscheiding op de perceelgrens gedeeld tussen beide eigenaars en wordt die in onderling overleg geplaatst / veranderd.
Langs de andere kant ligt de tuin op hetzelfde niveau als mijn tuin, ook de achterbuur (boerderij) zijn erf ligt op het eerste zicht op hetzelfde niveau als mijn tuin (wel in niveauverschillen). Ik woon in een deel van de straat waar wel wat niveauverschillen zijn, zo ligt mijn (en die van de buren hun) tuin (ruw geschat) 1 meter boven het straatniveau, hoe verder met gaat in de straat hoe kleiner dit niveauverschil zal worden. Maar het niveauverschil tussen de tuin van mij en van mijn buur zijn wel degelijk kunstmatige verschillen (direct verschil van +-30cm).

yvg
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 apr 2021 11:48

Om jullie een beter gedacht te geven over hoe het er uit ziet heb ik een foto genomen:
Afbeelding

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 apr 2021 10:25

Eerlijk gezegd lijkt het mij op de foto nogal duidelijk dat er, na de plaatsing van de huidige draad, aan jouw kant afgegraven is. Dat jij het niet deed, tot daar, maar je zag het wel toen je deze woning aankocht. Ik zou persoonlijk geneigd zijn om dit inderdaad samen met de buur te doen, op de perceelsgrens. Bijvoorbeeld elk twee offertes opvragen, de beste er uit kiezen en elk een factuur ontvangen van de betreffende aannemer. Dan kan je misschien overeenkomen met de aannemer dat de betaling iets later volgt. Of je vraagt aan de buur om voor te schieten...

LeenW
Berichten: 12811

#11 , 19 apr 2021 10:46

Los van voor wie de kosten zijn, lijkt 3 weken mij ook geen redelijke termijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”