ontslag Syndicus

ufuk aydemir
Topic Starter
Berichten: 1

ontslag Syndicus

#1 , 21 dec 2008 21:40

Bese,

enige maanden terug heb ik een appertement gekocht waarbij deze gebouw gemandateerd staat onder een syndicus.

Sinds kort hebben alle mede-eigenaren van het gebouw besloten om het mandaat van de sydicus noet meer te verlengen.

Voorzoverre ik het goed begrepen heb zou er een aangetekend brief verzonden moeten naar de Sydicus waarbij de ontslag op voorhand bekend gemaakt wordt.


Kan er iemand mij vetellen ofdat er bepaalde wettelijke zaken zeker vermeldt moet worden in die brief of mogen we deze naar hartelust opstellen en uiteraard door de meerderheid van de medeeigaanrs ondertekent opsturen naar de Sydicus ?

Alvast bedankt vor uw reaktie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 22 dec 2008 20:24

Bese,

enige maanden terug heb ik een appertement gekocht waarbij deze gebouw gemandateerd staat onder een syndicus.

Sinds kort hebben alle mede-eigenaren van het gebouw besloten om het mandaat van de sydicus noet meer te verlengen.

Voorzoverre ik het goed begrepen heb zou er een aangetekend brief verzonden moeten naar de Sydicus waarbij de ontslag op voorhand bekend gemaakt wordt.


Kan er iemand mij vetellen ofdat er bepaalde wettelijke zaken zeker vermeldt moet worden in die brief of mogen we deze naar hartelust opstellen en uiteraard door de meerderheid van de medeeigaanrs ondertekent opsturen naar de Sydicus ?

Alvast bedankt vor uw reaktie


Enkel het hoogste orgaan binnen de VME, nl. de (bijzondere) algemene vergadering, kan de syndicus ontslaan.

Een ontslag via een aangetekende zending is niet rechtsgeldig.

Indien er een schriftelijke beheersovereenkomst tussen partijen werd opgemaakt, dient deze in functie van eventuele opzeggingsmodaliteiten goed te worden nagelezen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 23 dec 2008 10:13

“Art.577-6.§ 6. De beslissingen van de algemene vergadering worden bij volstrekte meerderheid van stemmen van de aanwezige of de vertegenwoordigde medeeigenaars genomen, tenzij...Art.577-8...Het mandaat van de syndicus kan in geen geval vijf jaar te boven gaan, maar kan worden verlengd.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De beslissing het mandaat van de syndicus al dan niet te verlengen dient dus door de algemene vergadering tijdig genomen bij volstrekte meerderheid van stemmen. Vermits de syndicus de beslissingen van de algemene vergadering moet notuleren in het register krachtens art.577-8,§4,2° B.W. is een bijkomende kennisgeving per aangetekende brief aan hem overbodig.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”