Recht van doorgang

Sloeberke
Topic Starter
Berichten: 3

Recht van doorgang

#1 , 19 dec 2008 22:40

Ik heb een rijwoning gekocht. Naast mijn woning loopt een erfdienstbaarheid tot achter alle rijwoningen in mijn straat. In mijn akte staat vermeld dat ik doorgang moet verlenen aan mijn buren (2 huizen) zodat zij aan de straat geraken. In het begin dacht ik dat dit gebruik wel zou meevallen maar mijn naaste buur 'misbruikt' dit recht volgens mij. Hierover zou ik meer info wensen.

Ten eerste: is er iemand op de hoogte hoe breed ik deze doorgang moet maken? In mijn akte staat een kruiwagen vermeld, echter doet mijn buurvrouw moeilijk en wil zij er in alle luxe met haar fiets kunnen passeren. Aangezien ik nog volop met een aantal verbouwingen bezig ben en de tuin nog niet af is, verlegd en verplaatst zij elk voorwerp dat toch maar een beetje de doorgang vermoeilijkt voor haar.

Ten tweede: zij hebben een voordeur maar die gebruiken zij niet. Dagelijks lopen zij (man, vrouw, 2 kinderen, met momenten 5 kinderen) er heen en weer, alle periodes van de dag, zelfs al is het er pikkedonker (en dan zou ik toch veronderstellen dat binnengaan langs de voordeur makkelijker is?). Kan ik hieraan iets veranderen? Zij huren het huis hiernaast, ik ben eigenaar. Zij zijn baas in mijn tuin, dagelijks kom ik thuis en moet ik mezelf opsluiten om al dat geloop niet te zien. Hun kinderen komen de hoek omgerend (hebben zo al dakpannen van me stukgemaakt). Kinderen staan soms een kwartier voor mijn achterdeur te draaien tot hun ouders vertrekkensklaar zijn. In de winterperiode passeren ze er soms nog om 21u savonds en van die toestanden.

Zij zien deze doorgang duidelijk als openbare weg. Ondertussen heb ik er een poort geplaatst (zonder sleutel), deze stond de ganse dag open. Ik heb er ondertussen een automatische deurveer opgezet om dit ook weer op te lossen.

Wat is het volgende??? Ik heb gepraat met hun maar de buurvrouw reageerde heel boos. Zij woonde hier voor mij en ik ga haar gewoontes niet veranderen was haar reactie. Moet je weten dat zij, tot ik mijn intrek nam in mijn woning, haar vuilbakken, plastic zakken, het visgerief van haar man ed. plaatste op mijne eigendom. Haar kinderen speelde dagelijks in mijn (kleine) tuintje. Zij verwijt mij nu dat ik haar gezin opsluit maar ik kan toch onmogelijk een openbare speeltuin van mijn tuin gaan maken?

Zij hebben geen respect voor mijn eigendom en ook niet voor mijn privacy. Indien deze mensen iets of wat verstand zouden hebben, zouden ze toch gewoon hun voordeur gebruiken??? Volgens mij gaat het hier meer over pesterijen van hun uit. Ik noem het al meer schending van de privacy..

Volgens artikels 682 en 684 van het burgelijk wetboek kan ik een doorgang laten opheffen/ongedaan maken indien ze eigenlijk niet meer nodig is. Aangezien zij een voordeur hebben, veronderstel ik dat ik met dit artikel wel stevig in mijn schoenen sta als ik naar de rechtbank stap?

Ik weet dat dit een hele boterham is en enorm veel stof tot lezen is maar ik moet hiervoor een oplossing vinden.

Ik ben alleenstaande, heb al mijn centjes geinvesteerd in dit huisje en ben doodongelukkig omdat ik hier geen privacy heb en het hier een kat en muisspel aan het worden is. Ik hoop dat ik hier nuttige tips en info kan krijgen zodat ik een oplossing vind.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 20 dec 2008 19:32

lees dit al eens

http://www.plusmagazine.be/nl/rechtenge ... tbaarheden

waar ligt dat recht van doorgang - vlak achter de woning --- haaks op de weg naast uw woning - de erfdienstbaarheidsweg dus

zoiets
erfdienstbaarheidweg
!!
!!
!!
!! tuin - tuin - tuin
i!----------------- <--recht van doorgang
!! tuin - tuin - tuin
i! huis - huis - huis
!! huis - huis - huis

Ook nog

uittreksel uit het gerechtelijk wetboek HOOFDSTUK XXbis. _ <W> Recht van uitweg.
Art. 1371bis. <W> De vordering tot toewijzing, afschaffing of verplaatsing van een uitweg wordt ingesteld bij verzoekschrift dat de naam, voornamen, beroep en woonplaats vermeldt van de eigenaar van elk van de betrokken percelen.
Binnen acht dagen na de indiening van het verzoekschrift bepaalt de rechter bij beschikking dag en uur van verschijning ter plaatse. De partijen werden ten minste acht dagen vó6r de dag van de verschijning opgeroepen bij gerechtsbrief.
Indien blijkt dat de uitweg met minder kosten en lasten kan worden gevorderd jegens een of meer andere erven welke het ingesloten erf afsluiten van de openbare weg, zal de vrederechter de eiser bevelen de eigenaars van die erven ter griffie bekend te maken. Deze eigenaars worden bij gerechtsbrief in de zaak geroepen.
De eigenaars die in België geen bekende woonplaats hebben, worden geroepen bij gerechtsbrief, gericht aan de burgemeester van de gemeente, waarin hun eigendom gelegen is en aan de procureur des Konings, de burgemeester zendt de gerechtsbrief onverwijld door aan de eigenaars of de gebruikers van dat eigendom.
De rechter kan bij beschikking onderaan het verzoekschrift een deskundige aanwijzen die, op verzoek van de griffier, de verschijning van de partijen ter plaatse bijwoont en kan worden belast met alle opdrachten welke de oplossing van het geschil kunnen bevorderen.
Het vonnis waarbij een uitweg wordt toegewezen is voorlopig uitvoerbaar niettegenstaande hoger beroep of verzet en zonder borgstelling. De vernietiging van het vonnis kan geen aanleiding geven tot enige andere schadevergoeding dan die bedoeld in artikel 682 van het Burgerlijk Wetboek.

Een recht van doorgang kan men niet bekomen op grond van verjaring, d.w.z. krachtens een dertigjarig gebruik in het verleden. Art. 690 B.W. bepaalt dat men enkel een voortdurend en zichtbare erfdientstbaarheid kan verkrijgen door dertigjarig bezit. Een uitweg is meestal zichtbaar maar echter met voortdurend (art. 688 B.W.)
Om dezelfde reden kan een recht op overgang niet worden gevestigd door bestemming van
de huisvader (bestemming door de huisvader geldt enkel als titel ten aanzien van
voortdurende zichtbare erfdienstbaarheid art. 692 B.W.).

Sloeberke
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 21 dec 2008 19:59

wij vinden nergens een plan waar deze recht van doorgang getekend staat of waar die zich zou moeten bevinden op mijn grond.

het is hier niet groot, momenteel is het hier zo:

tuin tuin tuin
------------------>recht van doorgang
huis 1 huis huis

ik ben het eerste huis, het uiterst rechtste huis is ook gekocht en het middelste verhuurd.

naast mijn woning loopt een erfdienstbaarheid tot achter op het perceel.

de uiterst rechtse buren gebruiken dit niet omdat ze bij de buren naast mij niet kunnen passeren omwille van plaatsgebrek. Echter wil deze vrouw nu net wel in alle luxe bij mij kunnen passeren, hoe gek kan het?

ik zou mijn doorgang achter op mijn perceel willen leggen maar dan botsen mijn buren op het hok van mijn linkse buur, hij heeft namelijk dit hok gezet tot op de scheiding (ik weet niet of dit mag). als ik deze doorgang naar achter verleg verlies ik wel meer van mijn grond dan nu aangezien mijn buurvrouw haar stukje grond héél klein is en niet zo diep loopt als het mijne. Haar stuk is meer een overdekt koertje.

ik snap het niet, deze mensen hebben een voordeur, het steegje hiernaast is donker en ook voor mij is het zo makkelijk om langs de voordeur binnen te komen. het is zo dat de buren (voor ik dit huis gekocht had) mijn tuin altijd als hun tuin hebben gezien. de mensen die in mijn huisje gewoond hebben, huurde het hier ook en hebben daar nooit iets op gezegd dus plaatste de buurvrouw hier haar vuil, haar bloembakken, het visgerief van haar man ed. ook de kinderen liepen hier rond alsof het van hun was. toen ik een jaar geleden aan mijn verbouwingen begon, zag ik dit en schrok ik enorm. mijn vriend stelde me gerust dat dit wel zou beteren en ze wel respect moesten krijgen voor jouw grond en eigendom. spijtig genoeg zien zij de doorgang als hun eigendom of als openbare weg.

ik snap het echt niet.. :(

Reclame

simonjo
Berichten: 285

#4 , 21 dec 2008 22:34

Heel eenvoudig: ga naar de notaris die de aankoop regelde en vraag hem om uitleg, welk recht hebben die buren en wat zijn uw rechten. Dit kost niets.


Zo te horen zijn dit mensen die voor niemand respect hebben (kennen wij ook), die zichzelf in de slachtofferrol plaatsen en door hun brute gedrag anderen intimideren/frustreren en er mee weg geraken.

Ik denk dat u zichzelf wat zal moeten informeren bij notaris/advokaat en assertief worden.

-> afval of spullen op uw grond: politie opbellen voor sluikstort PV, of wegkieperen

-> rekening houdend met het antwoord van uw notaris plaats je een afsluiting op uw eigendom, neem er foto's van zodat je duidelijk de staat van het geheel ziet. Daarna een aangetekend schrijven naar uw buren om de begrenzing te verduidelijken, vermeld ineens dat zij naar het gerecht kunnen stappen indien zij niet akkoord gaan (onwaarschijnlijk, zou wellicht een goede zaak zijn voor u) en dat u PV zal laten opmaken bij beschadiging.

-> indien afsluiting beschadigd: politie bellen voor PV, geen compassie

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 dec 2008 22:39

Men moet een onderscheid maken tussen een recht van uitweg wegens ingeslotenheid (art. 682 e.v. B.W.) - dat uitsluitend door een vonnis kan worden toegekend - en een recht van overgang dat door een overeenkomst ontstaat. Dit laatste is hier blijkbaar van toepassing, van de erfdienstbaarheid is sprake in de eigendomsakte.

In dat geval geldt Art. 710bis. Op verzoek van de eigenaar van het lijdend erf kan de rechter de afschaffing van een erfdienstbaarheid bevelen wanneer deze ieder nut voor het heersend erf heeft verloren.

Deze voorwaarde wordt door de rechters zeer streng beoordeeld. Meestal zijn zij van oordeel dat de erfdienstbaarheid toch enig nut heeft. In dit geval lijkt mij dit duidelijk, de buur moet nu niet met zijn fiets door de voordeur.

scorpioen

Sloeberke
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 22 dec 2008 09:21

Heel eenvoudig: ga naar de notaris die de aankoop regelde en vraag hem om uitleg, welk recht hebben die buren en wat zijn uw rechten. Dit kost niets.


Zo te horen zijn dit mensen die voor niemand respect hebben (kennen wij ook), die zichzelf in de slachtofferrol plaatsen en door hun brute gedrag anderen intimideren/frustreren en er mee weg geraken.

Ik denk dat u zichzelf wat zal moeten informeren bij notaris/advokaat en assertief worden.

-> afval of spullen op uw grond: politie opbellen voor sluikstort PV, of wegkieperen



-> rekening houdend met het antwoord van uw notaris plaats je een afsluiting op uw eigendom, neem er foto's van zodat je duidelijk de staat van het geheel ziet. Daarna een aangetekend schrijven naar uw buren om de begrenzing te verduidelijken, vermeld ineens dat zij naar het gerecht kunnen stappen indien zij niet akkoord gaan (onwaarschijnlijk, zou wellicht een goede zaak zijn voor u) en dat u PV zal laten opmaken bij beschadiging.

-> indien afsluiting beschadigd: politie bellen voor PV, geen compassie
Ik ben in het begin te goed geweest vrees ik. Tijdens het jaar dat ik verbouwd heb, heb ik hier nooit iets van gezegd. Ik heb me daar wel elke keer in opgejaagd. Hun spullen stonden altijd achter bij mij en het klopt dat zij weinig plaats hebben maar dan moeten ze een ander oplossing zoeken. Ik heb daar nooit iets van gezegd tot de dag dat we de tuin + hok wilden opbreken. We hebben hun spullen weggezet, de dag erna stond er al iets van terug, namelijk hun blauwe zak van de plastic. Mijn vriend heeft me toen altijd moeten sussen en vroeg me geduld te tonen tot ik in mijn huisje zou wonen. Hun frank (euro) zou dan wel vallen en ze zouden mij mijn privacy dan wel geven. Ik had toen moeten optreden, direct alles wegzetten en indien het niet ophield de politie toen al eens moeten bellen.

Niets is minder waar, vannacht zijn ze weer iets komen verplaatsen. Toen mijn vriend vanmorgen een sigaret ging roken lag de bedekking van het gangpad in het midden van mijn tuin. Omdat er momenteel geen tegels liggen en er met dit regenweer dus meer modder dan zand in het gangpad is hadden wij overschot van materiaal als bedekking gelegd in het gangpad. Waarschijnlijk niet met hun goesting en vanmorgen was het in de tuin gesmeten. Vandaag gaan ze daar waarschijnlijk weer staan zien hoe ze het pad willen en ligt er misschien iets van hun. Ik ben dat gewoon zo beu hé, te weten dat ik op mjn werk ben en dat ze daar vrolijk in mijn tuintje zitten en achter mijn huis heen en weer aan het lopen zijn. Vorige week snachts zijn ze dan weer stenen komen verplaatsen, ik zat rechtop in mijn bad, dacht in eerste instantie aan dieven.

Ik denk idd dat het het beste is dat telkens er iets verandert, ik de politie bel, ik weet het echt niet meer. Het blijft hun woord tegen het mijne hé. Wat als zij beweren niets te hebben gedaan? Niet op mijn grond te komen en zeker niet zo vaak te passeren als dat ze effectief doen?

Welke ervaring heb jij gehad? Soortgelijk?

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 22 dec 2008 10:04

ga zolals gezegd eerst naar de notaris -dan weet je wat kan mag enz

wat niet kan is dat de buren zaken van u verplaatsen ( op zijn minst beschadigingen SWB) of verwijderen ( vernieling) - u hebt overlast hierdoor en kosten terug in orde brengen

recht van doorgang wil zeggen dat ze er voorbij mogen komen maar niets meer.

van uw eigendommen moeten ze wel afblijven. U hebt het recht om het te omheinen zelfs af te sluiten ( als u de buren maar 1 sleutel geeft) ps de volgende buur niet vergeten - geef ze een sleutel die ze vb niet kunnen laten bijmaken en zorg ervoor dat de poortjes terug in slot vallen.

maar ga eerst na wat - hoe breed en waar de erfdienstbaarheid ligt en of je ze kunt kwijtgeraken. Ga ook eens na of het in hun eigendomsakten staat ( van de twee buren)
of het pad naast uw woning gekend is bij de gemeente enz enz
dan sta je sterk en kan je vandaaruit een strategie bepalen wat gaan we eerst doen wat daarna enz

Opletten met sluikstort - de eigenaar van de grond is aansprakelijk voor het opruimen van het sluikstort -- maar u kan wel de politie vragen een vaststelling te doen lastens onbekenden - mochten er dan gegevens van de tegenpartij worden aangetroffen dan ligt de bal letterlijk in hun kamp.

Waarom kunnen de laatste buren geen gebruik maken ...plaatsgebrek??
wie veroorzaakt dat plaatsgebrek???

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”