Raad van beheer VME versus syndicus

remfes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Raad van beheer VME versus syndicus

#1 , 17 apr 2021 12:17

Kan een lid van de beheerraad van een VME alle documenten ,facturen , enz. inkijken die de syndicus heeft ?
concreet : ik vraag de water opnames op die genomen zijn : appartement nummer en M³ ;
de syndicus zegt : dit is GDPR en mag ik niet geven ,enkel aan de reken commisaris .
Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 17 apr 2021 12:28

Dat klopt. Enkel niet-privatieve gegevens mogen/moeten worden meegedeeld.
U hoeft niet te weten hoe dikwijls een andere eigenaar een bad neemt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2021 13:13

Beheerraad VME bestaat niet meer : RVM.
Private documenten ( zoals Thomas meldt ) zijn niet inkijkbaar voor eigenaars. U mag wel een kopie factuur opvragen en uw meterstand. Een factuur is niet privatief. Als natuurlijk alle meterstanden vermeld staan op de factuur ( normaal in een aparte bijlage ) dan mag u die factuur bekijken. Rekencommissaris is zijn taak om de facturen te controleren.

Indien jullie slechts 1 meter hebben voor het water; mag ik volgens mij de verdeling inkijken.

Uit uw topic kan ik niet uitmaken of jullie 1 watermeter of individuele meters. Syndici sluiten soms een groepscontract af.

Reclame

remfes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 apr 2021 10:31

Sorry het is inderdaad RVM

Het gebouw ligt aan zee en meer dan 60% van de kavels worden telkens verhuurd .
In het gebouw is er 1 algemene meter en dan een 200 tal privé meters , 1 per kavel . Volgens de privé meters wordt de afrekening gedaan.
Niet alle privé meters worden meegerekend ( soms geeft eigenaar meter niet door) .Zo ontstaan er problemen met het waterverbruik en de kost .
Ik ben lid van de RVM : moet de syndicus mij de opgenomen en aangerekende watermeters geven als ik ze vraag ?
Volgens de wet kan een lid van de RVM een kopie vragen van alle stukken en documenten die verband houden met het beheer en betrekking hebben op de mede-eigendom .
Ik denk dus dat de syndicus dit niet kan weigeren wegens GDPR . Als een lid van de VME dit vraagt wel.
Juist ? of niet ?

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2021 11:08

In de eerste plaats heeft een lid van RVM even veel inkijkrechten als een mede eigenaar. Wettelijk recht van een eigenaar om zijn afrekeningen te kunnen controleren.
RVM is ook volledig onderhevig aan de GDPR.

In jullie geval veronderstel ik dat de watermij. 1 factuur verstuurt naar de syndicus : hierop staat het totale bedrag te betalen. Ook vermeld het totale verbruik. Gezien jullie allemaal een individuele watermeter hebben,
is het eenvoudig om uw persoonlijke bijdrage te berekenen. Totaal bedrag : verbruik m3 x uw verbruik m3.

Indien dit bedrag voor u niet overeenstemt met het opgevraagde bedrag door de syndicus; kunt u zeker verduidelijking vragen en hoe hij de berekening heeft opgesteld. Daarvoor heeft u de individuele meterstanden van de andere eigenaars niet nodig. Watermaatschappij stelt ook geen verdeling per individuele watermeter op; voor hen bestaat er slecht 1 meter ( de hunne ).

Indien u er niet uitkomt : zeker de rekencommissaris hier op attent maken en een verklaring ( hij controleert de rekeningen en afrekeningen ). Hij moet nazien of alle meterstanden doorgegeven zijn, en anders de syndicus op de vingers tikken, en de syndicus op zijn taak wijzen om alle meterstanden op te vragen.

Indien de syndicus een volledig uitgerafelde berekening moet maken voor iedereen = kostprijs voor 200 kavels zal oplopen. Als ik mijn persoonlijke afrekening verbruiksfactuur bezie; is dat geen sinecure.
Gezien de periodes in een jaar van verbruik aan verschillende prijzen, ook de hoeveelheid verbruik speelt in de prijsberekening.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 18 apr 2021 13:10

Taak van de rekeningcommissaris.
Syndicus kan niet verplicht worden privatieve gegevens aan andere eigenaars mee te delen zoals ik reeds antwoordde.
En het is zoals LYNX uitlegt ook overbodig in dit geval: TS heeft dat gegeven niet nodig voor zijn eigen controle en het is niet zijn bevoegdheid om de afrekening van andere eigenaars te controleren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

adsummam
Berichten: 581

#7 , 18 apr 2021 16:13

“In de eerste plaats heeft een lid van RVM even veel inkijkrechten als een mede eigenaar.”

Correctere formulering:

Een lid van de RvME heeft slechts dezelfde inkijkrechten als een mede-eigenaar.


Vergelijk met:

https://www.mijntipsenadvies.be/2020-05 ... EU24180601
(betaalmuur)

Daarin eindconclusie:

De commissaris van de rekeningen kan zoals alle mede-eigenaars alle boekhoudkundige stukken inkijken, maar heeft wettelijk niet echt de bevoegdheid om meer te zien dan de anderen. Hij kan echter wel andere documenten bekijken, zoals de uittreksels van de zichtrekening op basis van een beslissing van de algemene vergadering.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”