servitudeweg verplaatsing

Gobbelijn
Topic Starter
Berichten: 1

servitudeweg verplaatsing

#1 , 16 dec 2008 07:44

Beste allemaal,

graag had ik jullie advies ingewonnen over een vervelende zaak waar ik en mijn buren mee geconfronteerd worden. Wij zijn eigenaar van een rijwoning met achter de eerste woning +/- 10 meter ver een servitudeweg en daarachter nog een huis/kot met daarachter tuin. De servitudeweg mond uit in een andere servitudeweg (ik noem hem zijweg) die niet in onze notariële acte staat. Achter onze tuin staat 90 graden gedraaid een partij woningen die uitsluitend via aan privéservitude langs hun voor en achterkant bereikbaar zijn uitmondende in de parallell gelegen straat +/- 70 meter verder. De achterste privéservitudeweg van de achterliggende partij huizen mond uit in "zijweg". Met de buurtbewoners van onze servitudeweg zijn we tot het akkoord gekomen om de servitudeweg te verplaatsen naar achter onze tuin, waardoor we dus opnieuw in de zijweg uitmonden en tevens de aanluiting vergroten van de achterliggende servitudeweg van de partij huizen die achter ons staat. Ik hoop dat ht duidelijk is.

Nu de opening van de achterliggende servitudeweg op de zijweg is er al altijd geweest maar staat niet notariëel beschreven net als de toegang van onze privéservitude naar diezelfde zijweg. Kunnen deze mensen ons tegenhouden om de weg te verplaatsen? Ze beweren namelijk dat we op hun eigendom uitkomen en dat we het recht niet hebben om daar te komen, bovendien gaan ze deze weg door middel van een muur afsluiten zodat de achterliggende partij huizen niet meer op de zijweg kunnen uitkomen. Tevens werd mij gemeld dat alle juridische mogelijkheden om te verhinderen dat wij onze toch wel hinderlijke servitudeweg kunnen verplaatsen zullen benut worden. Spijtige zaak want er wandelen al mensen over van sinds heel lang geleden toen de dieren nog spraken, ook om deze reden begrijp ik de beweegredenen van deze mensen niet. Maar goed. Bestaat er niet iets als een verworven recht op servitude omdat het er al zolang is en er nooit tegein is gegaan? Wat kunnen die mensen ons doen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 16 dec 2008 09:05

ga eens na of de servitudeweg niet een kerkwegel was van origine
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”