oplevering gemene delen

WAKER
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: hasselt

oplevering gemene delen

#1 , 13 dec 2008 16:38

-A- De AV heeft een mandaat gegeven aan de syndicus voor het opmaken van een lijst van de gebreken voor de oplevering van de gemene delen
De syndicus heeft dit mandaat aanvaard en geen bemerking gemaakt aangaande dit hoort bij zijn al dan niet normale werkzaamheden.
Nu stellen we echter vast dat hij deze opdracht in rekening brengt aan regie uren van 35 € per uur. We waren overtuigd dat dit bij zijn normale taken hoorde.
Wat is uw mening hierin ?

-B-
Kan U mij een referentie kader geven voor de verloning van de syndicus.
Voor een appartementsblok van 42 appartementen rekent hij per maand
625 € aan
Is dit een normale beheersvergoeding of is dit te duur ?

Graag dringend een antwoord
vrgr
Nicky

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 dec 2008 17:01

Wat B betreft: het is nogal lastig om een tarief te beoordelen zonder de concrete omstandigheden te kennen (aard gebouw, aard opdracht, etc., etc.)

Echter, dit lijkt me geen absurd hoog bedrag. Komt neer op ongeveer 14,88 EUR per appartement en per maand, ik ben zeker dat er nog syndici zijn die dit tarief hanteren.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 13 dec 2008 19:33

-A- De AV heeft een mandaat gegeven aan de syndicus voor het opmaken van een lijst van de gebreken voor de oplevering van de gemene delen
De syndicus heeft dit mandaat aanvaard en geen bemerking gemaakt aangaande dit hoort bij zijn al dan niet normale werkzaamheden.
Nu stellen we echter vast dat hij deze opdracht in rekening brengt aan regie uren van 35 € per uur. We waren overtuigd dat dit bij zijn normale taken hoorde.
Wat is uw mening hierin ? Tenzij uitdrukkelijk opgenomen in de statuten en/of beheersovereenkomst, behoort de begeleiding en afhandeling van opleveringen niet tot de "normale" taken/opdrachten van de syndicus.
Dit is overigens logisch aangezien opleveringen niet in naam en voor rekening van de VME gebeuren maar wel in naam en voor rekening van de individuele eigenaars. De VME is immers NIET de eigenaar van de gemeenschappelijke delen. Zij kan i.c. enkel roerende goederen bezitten.
In principe dient de syndicus dus op een vergadering een bijzonder mandaat te krijgen. Kijk de statuten en de beheersovereenkomst na.


-B-
Kan U mij een referentie kader geven voor de verloning van de syndicus.
Voor een appartementsblok van 42 appartementen rekent hij per maand
625 € aan
Is dit een normale beheersvergoeding of is dit te duur ? Dit is m.i. zeker niet te duur.

Persoonlijke noot: Ervaring leert mij dat de meeste syndici niet écht weten wat een oplevering inhoudt en nog minder wat de gevolgen van een aanvaarding zou kunnen inhouden. Voorbeeld: Gebouw opgetrokken conform de wet Breyne. De aannemingsovereenkomst voorziet dat de aanvaarding tijdens de voorlopige oplevering gebeurt. De syndicus voert de voorlopige oplevering uit, maar staat er niet bij stil dat er geen gunstig brandweerverslag voorligt. Hij aanvaardt het PV van voorlopige oplevering, tekent zonder enige het PV,... Op dat moment werd de oplevering aanvaard en is het risico overgegaan op de VME/individuele eigenaars.

Er wordt veel te dikwijls veel te lichtzinnig met opleveringen omgegaan waarbij niet aan de eventuele latere gevolgen wordt gedacht.

Graag dringend een antwoord
vrgr
Nicky

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 14 dec 2008 10:51

A: Dit zijn privatieve kosten (cfr antwoord van Pedro). De syndicusmoet deze in rekening brengen. het bedrag van 35,- per uur lijkt me niet overdreven.

B: dit is een gangbaar tarief in het Brusselse - degressief volgens het aantal appartementen plus bijkomend ereloon voor een stelplaats (+200 apartementen: 12,- per appartement per maand).

Deze tarieven zijn voor mij te goedkoop (= niet rendabel voor een professionele syndicus) en geeft aanleiding tot problemen tijdens het beheer (verdoken erelonen van de syndicus).

De Dag van de Medeeigenaars 2008 (afgeschaft wegens aan dagvaarding van de organiserende vereniging NICM door het BIV) zou juist handelen over de wijze van berekening van dit ereloon.

PS Ik ben één van de leden van de Raad van Bestuur van vzw NICM en moderator van de interne werkgroep WGT577 ter voorbereiding van de wijziging de wet over de gedwongen mede-eigendom.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”