Daden van beschikking

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

Daden van beschikking

#1 , 03 dec 2008 18:57

Ik heb een vraag met betrekking tot 'daden van beschikking'.

In de wet Breyne spreekt men van voorlopige en eindoplevering, maar nergens is eenduidig terug te vinden wat het aantal stemmen is, nodig om de eindoplevering goed te keuren.

In de wet op de mede-eigendom spreekt men van volstrekte meerderheid (50% + 1) in het algemeen behoudens uitzonderingen bij wet. Zo vind ik terug onder art 577-7, par.1, 2de: bij meerderheid van 4/5 van de stemmen.... e) over alle daden van beschikking van gemeenschappelijke onroerende goederen.


Is het een juiste interpretatie dat de eindoplevering een daad van beschikking is? vergelijkbaar met een dading, onomkeerbaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 05 dec 2008 15:24

‘daad van beschikking(acte de disposition),rechtshandeling door een persoon gesteld waardoor een bestanddeel uit zijn vermogen verdwijnt’(DIRIX,E.,e.a.,De Valks Juridisch Woordenboek,p.86).

“Art.5.De overgang van de eigendom van te bouwen opstallen geschiedt naarmate de bouwstoffen in de grond of in het gebouw worden geplaatst en verwerkt.”(Wet Breyne =Woningbouwwet 9 juli 1971).

De eindoplevering uit art.9 van die wet doet dus geen bestanddeel uit iemands vermogen verdwijnen en is dus geen daad van beschikking.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#3 , 05 dec 2008 17:27

Als ik zo allemaal optel kom ik tot de conclusie dat 50% + 1 voldoende is om de eindoplevering van de gemene delen door te laten gaan.

Ik kan mij evenwel niet van het idee ontdoen dat dit een nogal laag kworum is, gezien de ernst van de zaak.

Zijn er dan geen andere regels die stellen dat bij problemen er een groter aantal stemmen moet zijn. Liefst concreet.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 07 dec 2008 22:28

Als ik zo allemaal optel kom ik tot de conclusie dat 50% + 1 voldoende is om de eindoplevering van de gemene delen door te laten gaan.

Ik kan mij evenwel niet van het idee ontdoen dat dit een nogal laag kworum is, gezien de ernst van de zaak.

Zijn er dan geen andere regels die stellen dat bij problemen er een groter aantal stemmen moet zijn. Liefst concreet.
Correct. De eindoplevering die alles aanvaard (= geen problemen) kan goedgekeurd worden met 50%+1, maar als de VME werken op zich neemt, die geen normaal onderhoud zijn, is een meerderheid van 75%+1 vereist (Vb: afwerking tuinen "vergeten"in de contracten van de promotor of VME eist geen herstelling van een onbetwiste constructiefout, zoals koudebrug in buitenmuur).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”