Ik kreeg volgende vraag:
- bij het opstarten van een VME werd door de eigenaars op de eerste AV een beginprovisie van 250 euro betaald (bij wijze van startkapitaal)
- vervolgens werden vaste maandelijkse bedragen gestort
- uiteindelijk gevolgd door een jaarlijkse afrekening waaruit bleek dat bepaalde mensen dus teveel betaald hadden en enkele winkelpanden te weinig of niets
- de syndicus weigerde de overschotten terug te storten (zelfs na vragen)
- sommige eigenaars hebben dan hun maandelijkse betalingen opgeschort tot het teveel opgesoupeerd was, waarna de betalingen terug hervat werden
- op de volgende jaarlijkse afrekening kwam hier geen reactie op van de syndicus, en het verhaal herhaalde zich
- nu echter zijn er buitensporig veel kosten gemaakt en is er een tekort van >1000 euro, waarna de syndicus een brief stuurt naar de mede-eigenaars om:
1) hun startprovisie van 250 euro te betalen
2) de maanden die ooit niet betaald zijn, nu te betalen (ofschoon deze dateren van voor de laatste jaarlijkse afrekening en er geen achterstal op het huidige lopende jaar is)
Blijkbaar dreigt de syndicus met het inschakelen van een raadsheer.
Zijn die zogezegde achterstallen opeisbaar door de syndicus, of is deze werkwijze wat voorbarig?
Die jaarlijkse afrekening is wel goedgekeurd op de AV.