Beheerraad

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

Beheerraad

#1 , 19 nov 2008 08:45

Tijdens de algemene vergadering werd er een nieuwe kandidaat gevraagd voor lid van de beheerraad. Eén lid nam ontslag. De raad bestaat uit drie leden volgens de basisakte. Er is maar één kandidaat. De echtgenoot van de kandidaat is al lid van de beheerraad. Mogen deze twee samen zetelen in de raad van beheer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Spro
Berichten: 4

#2 , 19 nov 2008 19:20

Ik zie niet in waarom man en vrouw niet samen in de Raad van Beheer zouden kunnen zetelen.

Welk zou het bezwaar zijn tegen man en vrouw in de Raad van Beheer?

Pedro
Berichten: 735

#3 , 19 nov 2008 23:45

Ik zie niet in waarom man en vrouw niet samen in de Raad van Beheer zouden kunnen zetelen.

Welk zou het bezwaar zijn tegen man en vrouw in de Raad van Beheer?


Enkel mede-eigenaars zijn lid van de vereniging en dus ook van de algemene vergadering. Tenzij de echtgenoten beiden mede- eigenaar zijn (onverdeeld eigenaar of man bvb. eigenaar van pand en vrouw bvb. van garage) is het niet meer dan logisch dat wanneer één van beiden geen mede - eigenaar is, deze (in principe) niet tot de raad van beheer kan toetreden.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 26 nov 2008 16:35

Als men geen bezwaar heeft twee echtgenoten, dan is er ook geen bezwaar dat één kavel, met drie mede-eigenaars (weduwe met twee kinderen-erfgenamen), alle leden van de Raad van Beheer levert.

Mijn mening: niet mogelijk, omdat dit een bron van belangenvermenging zal zijn.

In het geval van man en vrouw is minstens één van de twee geen lid van de AV, want slechts één vertegenwoordiger van een kavel kan stemrecht hebben (Art. 577-6 §1 2de lid BW). De leden van een RvB dienen stemgerechtigd te zijn in de VA. Dus ... hoogstens één lid per kavel.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”