Mede-eigenaar:ontstopping in gemeenschappelijke buizen

bslc
Topic Starter
Berichten: 2

Mede-eigenaar:ontstopping in gemeenschappelijke buizen

#1 , 09 nov 2008 20:34

Beste forumleden,
We zijn mede-eigenaar op het gelijkvloers van een appartement. Afgelopen zomer brachten we de syndicus op de hoogte dat er een verstopping was in de WCafloop (onze WC's liepen slecht door en borrelden op).
Tijdens het ontstoppen zijn er GEEN werkzaamheden gebeurd in ons appartement - onze privé hebben ze nooit betreden - het probleem en de ontstopping van de buizen gebeurde in de gemeenschappelijke buizen toegankelijk via de garages.
Mij lijkt dat dit een kost is voor de gemeenschap maar toch stond dit op ONZE afrekening : 280€ want "uiteindelijk hadden WIJ de oproep gedaan". Uiteraard: het zal altijd beneden zijn dat een verstopping zich zal voordoen en niet op de bovenste verdieping, lijkt me, en alle troep passeert natuurlijk via het gelijkvloers.
Enkele weken er voor is, tgv een gelijkaardige verstopping bij mijn gebuur, zijn hele appartement ondergelopen met drek: alles moest vernieuwd worden. Ook aan hem zijn die ontstoppingskosten aangerekend. Dit kan toch niet, of toch?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo
Berichten: 285

#2 , 09 nov 2008 22:46

Aangezien de afvoerbuizen een gemeenschappelijke voorziening zijn, zijn de kosten ook gemeenschappelijk, dat lijkt mij logisch.

Voor alle zekerheid de basisakte van uw gebouw eens raadplegen.

bslc
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 10 nov 2008 09:49

Voorlopig heb ik, van hieruit geen mogelijkheid om de basisakte te raadplegen. Het is een relatief recent appartement van 1994.
Ik vrees eerder dat de syndicus uitgaat van de idee: wie last heeft van die verstopping draait op voor die kosten. We willen hem zo snel mogelijk daarover interpeleren maar ik vond het toch beter om eerst even op het forum een aantal argumenten te vinden die zulks ondersteunen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”