Definitieve opleverings overeenkomst

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

Definitieve opleverings overeenkomst

#1 , 08 nov 2008 22:51

Hallo,

Na 3 jaar wil de bouwheer van onze appartementsblok een definitieve oplevering organiseren, met medewerking van de syndicus en de 'blokverantwoordelijke'.

Zij hebben hiervoor een overeenkomst opgesteld die mij uiterst gunstig lijkt voor de bouwheer, een uiterst nadelig voor ons mede-eigenaars.


Los van de inhoud van de overeenkomst heb ik een aantal problemen met de werkwijze:

1) er is op 7/11 een brief in de bus gestoken (zonder postzegel zelfs) om uw keuze te maken a) akkoord voor oplevering b) niet akkoord

2) er dient geantwoord te worden voor 15/11

3) zij die niet antwoorden gaan akkoord met de meerderheid



Ik neem aan dat dit geen rechtsgeldige manier van werken is?

Hoe moet een definitieve oplevering gebeuren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 09 nov 2008 16:59

Hallo,

Na 3 jaar wil de bouwheer van onze appartementsblok een definitieve oplevering organiseren, met medewerking van de syndicus en de 'blokverantwoordelijke'.

Zij hebben hiervoor een overeenkomst opgesteld die mij uiterst gunstig lijkt voor de bouwheer, een uiterst nadelig voor ons mede-eigenaars.


Los van de inhoud van de overeenkomst heb ik een aantal problemen met de werkwijze:

1) er is op 7/11 een brief in de bus gestoken (zonder postzegel zelfs) om uw keuze te maken a) akkoord voor oplevering b) niet akkoord

2) er dient geantwoord te worden voor 15/11

3) zij die niet antwoorden gaan akkoord met de meerderheid



Ik neem aan dat dit geen rechtsgeldige manier van werken is?

Hoe moet een definitieve oplevering gebeuren?
Ik ga er van uit dat het gebouw conform de Wet Breyne werd opgetrokken.

Alle eigenaars dienen te worden betrokken.

De syndicus kan zonder bijzonder mandaat, door alle individuele eigenaars op een vergadering gegeven, niet eenzijdig voor de eigenaars optreden (let! hij treedt alsdan als individuele lasthebber van de individuele eigenaars en niet in naam van de VME op --> deze laatste is immers niet de eigenaar van de gemeenschappelijke delen).

Een stemming per brief is niet rechtsgeldig.

Protesteer deze werkwijze via een ter post aangetekende brief en eis dat de syndicus een vergadering organiseert zodat op dat moment kan worden bekeken of de bouwheer/promotor alle op het PV van voorlopige oplevering vermelde gebreken en deze die tussen deze voorlopige oplevering en de defintieve oplevering zijn ontstaan, heeft opgelost.

Tegelijkertijd kan buiten de syndicus o.a. aan "de blokverantwoordelijke" mandaat worden gegeven.

Houd er ook rekening mee dat de syndicus en de blokverantwoordelijke enkel en alleen voor de gemeenschappelijke delen kan optreden en dus niet voor de privatieve kavels.

Conform de woningbouwwet kunnen de privatieve kavels pas definitief worden opgeleverd nadat eerst de gemeenschappelijke delen definitief werden opgeleverd.

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#3 , 09 nov 2008 18:57

Het gebouw is inderdaad opgetrokken conform de wet Breyne.

Bedankt voor uw reactie.

Reclame

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

#4 , 09 nov 2008 19:02

Kan je misschien ook nog aangeven in welke wetteksten dit terug te vinden is?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”