Verdeling onkosten 'Algemene Delen' appartement

GNP
Topic Starter
Berichten: 3

Verdeling onkosten 'Algemene Delen' appartement

#1 , 07 nov 2008 10:09

Woon sinds 2002 in een appartement met 8 kavels.
In de basisakte wordt vermeld dat de onkosten op de 'algemene delen' worden verdeeld volgens medeëigendom.
Tot nu toe werden deze onkosten gewoon voor 1/8 verdeeld onder de eigenaars. Is dit een foute berekening?
Moet ik het zo begrijpen dat in mijn geval waar mijn eigendom wordt bepaald op 117/1000 ik dan bv. op een som van € 120 geen 15 euro maar wel 14.04 euro moet afdragen (=117/1000).
Als dat zo is dan zouden de afrekeningen van de vorirge 6 jaar moeten worden herbekeken en aangepast in verhouding tot ieders kavel.
Denk niet dat het echt moeilijkheden zou opleveren onder de eigenaars.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 07 nov 2008 10:39

Woon sinds 2002 in een appartement met 8 kavels.
In de basisakte wordt vermeld dat de onkosten op de 'algemene delen' worden verdeeld volgens medeëigendom.
Tot nu toe werden deze onkosten gewoon voor 1/8 verdeeld onder de eigenaars. Is dit een foute berekening?
Moet ik het zo begrijpen dat in mijn geval waar mijn eigendom wordt bepaald op 117/1000 ik dan bv. op een som van € 120 geen 15 euro maar wel 14.04 euro moet afdragen (=117/1000).
Als dat zo is dan zouden de afrekeningen van de vorirge 6 jaar moeten worden herbekeken en aangepast in verhouding tot ieders kavel.
Denk niet dat het echt moeilijkheden zou opleveren onder de eigenaars.
De gemeenschappelijke lasten en kosten worden verdeeld volgens het waardecriterium (= hoofdcriterium, volgens aandelen), nuttigheidscriterium of een combinatie van beiden.

Tenzij natuurlijk alle panden dezelfde aandelen hebben, mogen de kosten en lasten NIET in gelijke delen worden verdeeld.

In uw geval geldt het eerste, dus uw redenering en berekening is correct.

Rectificatie na 6 jaar? Houd rekening met a) verjaringstermijn b) kijk na of de syndicus de afgelopen jaren voor zijn gevoerde (financiële) beleid kwijting heeft gekregen of niet, c) of er ondertussen geen eigendomsoverdrachten zijn gebeurd.
Als de vergadering natuurlijk akkoord gaat en de syndicus maakt daar geen punt van, dan zou dit eventueel kunnen.

bamboeka
Berichten: 110

#3 , 07 nov 2008 12:42

Pedro,
En als er een procedure lopende is hieromtrent blijft de verjaringstermijn dan 5 jaar of wordt die opgeschorst?
MVG

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 07 nov 2008 12:55

Pedro,
En als er een procedure lopende is hieromtrent blijft de verjaringstermijn dan 5 jaar of wordt die opgeschorst?
MVG


Art. 2244. Een dagvaarding voor het gerecht, een bevel tot betaling, of een beslag, betekend aan hem die men wil beletten de verjaring te verkrijgen, vormen burgerlijke stuiting.

Eigenlijk is deze omschrijving onnauwkeurig. Er begint inderdaad wel een theoretische nieuwe termijn te lopen, doch door de dagvaarding wordt verhinderd dat de verjaring verder loopt tijdens de behandeling van de zaak.

bamboeka
Berichten: 110

#5 , 07 nov 2008 14:34

Pedro,
Nog een vraagje.

Als in een blok van 12 appartementen, en zonder algemene vergadering ,13 appartementen worden gemaakt door een splitsing..Als iemand anders van dat gebouw zijn appartement verkoopt.. welke basisakte wordt dan meeverkocht? En kan men de eerste basisakte wijzigen zonder dat iedereen op regelmatige wijze werd uirgenodigd tot een algemene vergadering?
mvg

Pedro
Berichten: 735

#6 , 07 nov 2008 18:56

Pedro,
Nog een vraagje.

Als in een blok van 12 appartementen, en zonder algemene vergadering ,13 appartementen worden gemaakt door een splitsing..Als iemand anders van dat gebouw zijn appartement verkoopt.. welke basisakte wordt dan meeverkocht? En kan men de eerste basisakte wijzigen zonder dat iedereen op regelmatige wijze werd uirgenodigd tot een algemene vergadering?
mvg
De initieel neergelegde (overgeschreven op het hypotheekkantoor) statuutakte en (eventuele) aangehechte plannen blijven onverminderd gelden.

Elke wijziging van de statuten dient het voorwerp van een authentieke akte uit te maken. Zonder rechtsgeldigde beslissing van de vergadering kan niemand zomaar eenzijdig statuten wijzigen. Trouwens, tenzij op een vergadering beslist en mits bijzonder mandaat gegeven aan de syndicus, zal elke individuele eigenaar persoonlijk langs de notaris moeten passeren om te tekenen.

bamboeka
Berichten: 110

#7 , 07 nov 2008 20:23

Dank Pedro,

Bij ons is geen algemene vergadering geweest.
En vermits er geen algemene vergadering is geweest kan men gedurende 3 maanden ook niet tegen notullen ingaan...Wat kan men dan wel doen?

MVG

Pedro
Berichten: 735

#8 , 09 nov 2008 17:09

Dank Pedro,

Bij ons is geen algemene vergadering geweest.
En vermits er geen algemene vergadering is geweest kan men gedurende 3 maanden ook niet tegen notullen ingaan...Wat kan men dan wel doen?

MVG
Tenzij strengere bepalingen voorzien in de statuten, kan één of meerdere eigenaars die minstens 1/5de van de aandelen vertegenwoordigen aan de syndicus vragen om een bijzondere vergadering samen te roepen.
Weigert de syndicus dit onrechtmatig dan kan de vergadering i.c. op eigen initiatief worden samen geroepen dan wel kan aan de rechtbank worden gevraagd om dit zelf te mogen doen of dat de rechtbank verplicht dat de syndicus de vergadering dwangmatig organiseert.

Tijdens deze vergadering dient de vergadering zich dan uit te spreken over de kwestieuze problematiek en dient ze te beslissen om tegen zij die de inhoud van de statuten naast zich hebben neergelegd, al dan niet in rechte te treden.

Dit is slechts een deel van één van de verschillende antwoorden die als oplossing aan het gestelde probleem kan/kunnen worden aangereikt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”