Burengeschil afsluiting en gevaarlijke honden

Marhel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Burengeschil afsluiting en gevaarlijke honden

#1 , 09 apr 2021 12:01

Beste,

Graag wat raad ivm het volgende.
Ik woon in een rijhuis. De buren hebben gevaarlijke, agressieve honden die hard blaffen, springen over de bestaande omheining en die grommen.

De buurman weigert mee te betalen aan de afsluiting. Ik betaal ze dan maar alleen.
Vorige week stonden de honden nog in onze keuken agressief te doen. Heb geen foto kunnen trekken omdat ik mijn kind wou beschermen.

Vandaag ging de afsluiting geplaatst worden. Ik was gaan werken. De buurman heeft de tuinman verboden te werken en hem bedreigd. Het grenspaaltje dat er stond is blijkbaar opeens verdwenen?? De afsluiting kan dus niet geplaatst worden. Intussen wordt het lente en kunnen we dus niet in onze tuin en zelfs onze achterdeur niet open laten gaan, die trouwens de enige verluchting is voor mijn gelijkvloers.

De buurman heeft me zelf al verschillende keren afgedreigd en vindt er zijn plezier in.

Wat kan ik doen?
Als ik een landmeter laat komen, worden de kosten dan gedeeld? Hij gaat weer niet willen betalen. En dit allemaal alhoewel hij binnen een paar maanden of een jaar verhuist. Zijn huis staat te koop en heeft al een ander gekocht.
Zelf heeft hij een bouwovertreding begaan met een te hoog duivenkot dat zo goed als op de perceelsgrens staat.
Dit ben ik niet gaan aanklagen. Als ik dit nu zou doen, zegt de politie dat er minder kans gaat zijn dat zijn huis verkocht geraakt, want wie weil er nu een huis met een bouwovertreding op?

Heeft ze iemand raad aub? Zit er bijna onderdoor.

Bedankt
Margot

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 apr 2021 12:31

Ik denk dat je beter onmiddellijk naar de vrederechter trekt. Wel eerst aangetekend ingebreke stellen. Met een dergelijke buurman zal je nooit kunnen overeenkomen. Wil je geen procedure, zet dan een afsluiting op 5 cm van de huidige. Kan de buurman niets tegen inbrengen, en als buur dwars ligt, onmiddellijk politie bellen. Zorg er dan wel voor dat je die dag thuis bent. Is de huidige afsluiting al gemeenschappelijk?

Marhel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2021 18:11

Bedankt. De huidige afsluiting die onstabiel is en vervangen moet worden is van mij.

Reclame

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 apr 2021 19:54

Dat kan buur niet verbieden dat je die vervangt. Maar als hij niet wil, zal je toch naar de VR moeten gaan.

eylis
Berichten: 8842

#5 , 09 apr 2021 20:40

Weet u waar de originele afsluiting precies staat? Op de perceelsgrens of op uw perceel? In elk geval moet een bezitter van (grote) honden zelf een degelijke afsluiting voorzien die geschikt is om honden binnen te houden. Als de oude afsluiting op uw perceel staat moet de buurman zélf een afsluiting plaatsen die de honden binnenhoudt. Dat de honden van de buurman tot in uw keuken zijn binnengedrongen is voldoende voor een klacht bij de politie. Er wordt een PV opgemaakt van uw klacht en de buurman zal gehoord worden mbt zijn loslopende honden.

Marhel
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 apr 2021 22:25

Bedankt! Voorlopig laat ik het rusten. Hij wil blijkbaar niet dat ik een afsluiting zet. Grenspaaltje is opeens ook weg? Hopelijk kan ik binnen een paar maanden met de nieuwe buren goede afspraken maken. En wanneer de honden in mijn tuin of keuken komen, probeer ik foto's te maken en laat ik PV opmaken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”