Schadevergoeding ?

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

Schadevergoeding ?

#1 , 07 apr 2021 11:53

Het ouderlijk huis dat mijn eigendom was door schenking in 1988, en bewoond werd door mijn moeder tot 2010, heb ik verkocht in 2012. De persoon die het gekocht heeft, heeft het ondertussen ook verkocht, en dan werd het nog eens verkocht.
Nu heeft de buurvrouw "A" (die ondertussen het huis gekocht heeft maar verhuurt) problemen met een andere buurvrouw "B" die beweert dat er een stuk van haar eigendom werd gebruikt om de oprit te leggen. Zij ("B") heeft een rechtszaak ingespannen tegen mevrouw "A".
Mevrouw "A" (die ik absoluut niet kende) kwam onlangs bij mij bellen om te vragen of ik een verklaring wou schrijven voor de advocaat waarin ik verklaar dat ik niets weet over het veranderen aan de oprit. Ik heb dit gedaan, en duidelijk geschreven dat ik pas 9 jaar was als wij daar zijn gaan wonen en ik absoluut niets weet over de heraanleg van die oprit (uiteraard wel dat mijn pa dat gedaan heeft). Maar ondertussen is het 3x verkocht. Die buurvrouw "B" ken ik wél en persoonlijk hebben mijn ouders noch ik ooit problemen gehad met haar !
Ze gaan waarschijnlijk een landmeter laten komen om de oppervlakte op te meten.
Als nu blijkt dat er toch een verschil is, kan IK persoonlijk dan nog moeten opdraaien voor de eventuele boete ????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 07 apr 2021 14:57

De grensbepaling zal afhangen van de authentieke akte van afpaling .
Indien dit nooit gebeurd is , zal men zich baseren op de eigendomstitels van de betreffende percelen .
Als deze geen uitsluitsel bieden zal rekening gehouden worden met de feitelijke ( huidige ) situatie en bezit ; waar de rechter eventueel rekening zal houden met een verkrijgende verjaring van 10 jaar .
Buurvrouw B zal dus nog een tijdje zoet zijn met deze rechtszaak ( waar ook een landmeter zal aan te pas komen ) .

Hebt u schriftelijk verklaart dat uw vader dit indertijd veranderd heeft ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#3 , 07 apr 2021 19:11

Bedankt voor uw reactie.
Ja, ik vond dat ik eerlijk moest zijn ! Mijn vader heeft de oprit niet "veranderd" maar wel nieuwe stenen gelegd. Ik weet oprecht niet hoe de oprit eruit zag bij aankoop in 1961 !!!! Als u wilt kan ik de volledige tekst hier zetten die ik op mijn verklaring voor de advocaat gezet heb.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 07 apr 2021 21:50

Ik zou mij daar geen grote zorgen om maken , en afwachten wat het resultaat van de rechtszaak word .
Mogelijks kunt u als getuige opgeroepen worden , maar u kunt niet meer zeggen dan wat u weet , en dat zal voor u geen consequenties hebben .
Het is in eerste instantie een zaak tussen beide buren , waar u juridisch geen uitstaans mee hebt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 apr 2021 06:05

Ik zou persoonlijk ook geen schriftelijke verklaring hebben afgelegd, zeker niet over wat mijn vader af dan niet gedaan heeft toen ik 9 jaar was.

Je loopt sowieso geen risico, maar je hebt aan geen van beide partijen verplichtingen of een overeenkomst. Jouw zaak niet.

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#6 , 08 apr 2021 09:43

Jullie hebben gelijk. Het was in feite dom die verklaring te schrijven. Maar ik ga ze nu niet gaan terug vragen hoor. Wat ik echt niet begrijp is nl. waarom buurvrouw "B" NU pas reclameert want mijn pa is overleden in 1998 en nadien is er zeker 100% niets meer veranderd aan die oprit zolang het mijn eigendom was en mijn moeder er woonde.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 08 apr 2021 13:45

Wat ik echt niet begrijp is nl. waarom buurvrouw "B" NU pas reclameert want mijn pa is overleden in 1998 en nadien is er zeker 100% niets meer veranderd aan die oprit
Gewone buren ruzie tussen A en B .
Uw pa heeft er niets mee te maken , noch u .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”