erfdienstbaarheid

giso
Topic Starter
Berichten: 2

erfdienstbaarheid

#1 , 27 apr 2006 11:52

Een gedeelte van de afvoer van mijn huis is gekoppeld aan een gemeenschappelijke riolering die via de grond van mijn buren loopt. Deze situatie is ontstaan doordat onze huizen vroeger aan ??n eigenaar toebehoorden. Nu heeft er zich enkele weken geleden een verstopping voorgedaan in de gemeenschappelijke afvoer. De verstopping is ongedaan gemaakt maar nu vragen de buren mij om me te ontkoppelen van deze riolering, aangezien zij de oorzaak van de verstopping aan ons toeschrijven. Nu is het zo dat wij al meer dan 25 jaar de badkamer en het toilet waarvan de afvoer in de riolering loopt gebruiken en dat er zich nooit eerder problemen hebben voorgedaan. Naar mijn mening is hier sprake van erfdienstbaarheid en kunnen onze buren de ontkoppeling niet eisen. Recent, enkele maanden voor het opduiken van het probleem, hebben de buren wel grote werken laten uitvoeren in de tuin (oa. ter hoogte van de bewuste riolering). Welke houding moet ik aannemen? Ik heb geen zin in een juridisch dispuut, maar de buren lijken hierop aan te sturen. Kan iemand mij raad geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 27 apr 2006 12:31

Art.637.Een ERFDIENSTBAARHEID is een last op een erf...(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

De eigendom wordt vermoed vrij te zijn.Wie zich op een erfdienstbaarheid beroept moet het bestaan en de omvang ervan bewijzen(Cass. 20 dec. 1951,R.W. 1951-52,p 962).

Vraag dus aan uw buur dit te doen. Eens dit gebeurd is,dan geldt...

Art. 701. De eigenaar van het dienstbare erf mag niets doen dat zou strekken om het gebruik van de erfdienstbaarheid te verminderen of ongemakkelijker te maken. Zo mag hij de gesteldheid van de plaats niet veranderen, noch de uitoefening van de erfdienstbaarheid verleggen naar een andere plaats dan die welke voor de erfdienstbaarheid oorspronkelijk was aangewezen.
Indien evenwel die oorspronkelijke aanwijzing voor de eigenaar van het dienstbare erf meer bezwarend mocht zijn geworden of indien zij hem verhindert voordelige herstellingen daaraan te verrichten, kan hij de eigenaar van het andere erf een plaats aanbieden die voor de uitoefening van zijn rechten even gemakkelijk is, en deze mag zulks niet afwijzen.(B.W.)

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#3 , 27 apr 2006 12:46

Aangezien gebruiker van het heersend erf voordeel heeft ten aanzien van de erfdienstbaarheid, vallen hem de eventuele onderhoudskosten te beurt (art. 698 van het Burgerlijk Wetboek).

Wanneer mocht blijken dat uw buurman de spanningen opdrijft, kunt u hem best in verzoening roepen voor de vrederechter. Dit is mijns inziens de eerste stap dewelke dient gezet te worden. Wanneer dit geen soelaas mocht bieden zal u niet anders kunnen dan de zaak ten gronde te behandelen.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”