Wachten op de eerste algemene vergadering

Quina
Topic Starter
Berichten: 5

Wachten op de eerste algemene vergadering

#1 , 24 okt 2008 13:20

Ik ben mede-eigenaar van een nieuwbouw appartementsgebouw van twaalf appartementen. Sinds begin juli is de voorlopige oplevering gebeurd maar er is nog steeds niet opgeroepen tot een eerste algemene vergadering. In deze vergadering moet volgens mij de syndicus worden aangewezen dit is dan ook nog niet gebeurd. Gezamenlijke beslissingen kunnen dus op dit moment niet gebeuren.

Wat zijn de verplichtingen van het vastgoed bedrijf die het gebouw plaatste hieromtrent? Het uitblijven heeft namelijk een aantal praktische problemen. Zo zijn de gemeenschappelijke delen in die drie maand dat ik er woon nog nooit gekuist. Ook kabelaansluiting is niet mogelijk daar dit gezamenlijk beslist moet worden, er moet een aftapkast geplaatst worden naar de twaalf appartementen in de verdeelkamer en deze moet natuurlijk door alle eigenaars worden bekostigd. Het videofoon systeem werkt niet meer en dit in geen enkel appartement. Nu moet je dus altijd naar beneden om de deur open te doen. Zo zijn er nog wel wat andere zaken ook.

Ook is het zo dat de vastgoedmakelaar – nu alles naar hun toe betaald is NB. – de gemeenschappelijke delen niet echt verder afwerkt, zo is het buiten nog steeds een puinhoop. Er staat een halve meter onkruid, nog geen afvalcontainers, en geen fietsenstalling. Deze werden wel allen opgenomen in de akte van verkoop. Hoeveel tijd hebben ze hiervoor na de voorlopige oplevering van de private delen. Ter info: de algemene delen zijn nog niet opgeleverd.

Eigenlijk ging alles goed tot de laatste schijf was betaald. Graag had ik jullie advies in welke stappen ik het beste kan ondernemen nu en wat ik kan verwachten.

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 24 okt 2008 21:12

Ik ben mede-eigenaar van een nieuwbouw appartementsgebouw van twaalf appartementen. Sinds begin juli is de voorlopige oplevering gebeurd maar er is nog steeds niet opgeroepen tot een eerste algemene vergadering. In deze vergadering moet volgens mij de syndicus worden aangewezen dit is dan ook nog niet gebeurd. Gezamenlijke beslissingen kunnen dus op dit moment niet gebeuren.

Wat zijn de verplichtingen van het vastgoed bedrijf die het gebouw plaatste hieromtrent? Het uitblijven heeft namelijk een aantal praktische problemen. Zo zijn de gemeenschappelijke delen in die drie maand dat ik er woon nog nooit gekuist. Ook kabelaansluiting is niet mogelijk daar dit gezamenlijk beslist moet worden, er moet een aftapkast geplaatst worden naar de twaalf appartementen in de verdeelkamer en deze moet natuurlijk door alle eigenaars worden bekostigd. Het videofoon systeem werkt niet meer en dit in geen enkel appartement. Nu moet je dus altijd naar beneden om de deur open te doen. Zo zijn er nog wel wat andere zaken ook.

Ook is het zo dat de vastgoedmakelaar – nu alles naar hun toe betaald is NB. – de gemeenschappelijke delen niet echt verder afwerkt, zo is het buiten nog steeds een puinhoop. Er staat een halve meter onkruid, nog geen afvalcontainers, en geen fietsenstalling. Deze werden wel allen opgenomen in de akte van verkoop. Hoeveel tijd hebben ze hiervoor na de voorlopige oplevering van de private delen. Ter info: de algemene delen zijn nog niet opgeleverd.

Eigenlijk ging alles goed tot de laatste schijf was betaald. Graag had ik jullie advies in welke stappen ik het beste kan ondernemen nu en wat ik kan verwachten.

Dank bij voorbaat.
Beste,

De antwoorden op uw vragen zijn niet eventjes op 1,2,3 hier uit de doeken te doen. Zo zijn de statuten belangrijk, het feit of het gebouw al dan niet onder de Wet Breyne is opgetrokken, enz...

Als u mij uw mailadres bezorgt, dan kunnen we eens zien wat we kunnen doen.

Mvg.

Quina
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 25 okt 2008 14:33

Beste Pedro,

Mijn emailadres stuurde ik u in een persoonlijk bericht door. Ik kan u wel al vermelden dat in het lastenboek een artikel is opgenomen over de Wet Breyne.

Artikel 12. Waarborg van een goed einde

Volgens de Wet Breyne 1994.

Bijzondere facultatieve waarborg.
Een financiele instelling geeft een solidaire waarborg teneinde de volledige afwerking aan de koper te waarborgen.

Wet Breyne

Meerwerken en wijzigingen gevraagd door de koper.

Alle in het aan de kopers overhandigde lastenboek opgesomde werken die op schriftelijk bevel van de koper niet werden uitgevoerd, zullen op het krediet van zijn rekening komen, tegen de waarde door de aannemers aan de verkoper in rekening gebracht.

Daareentegen zullen alle supplementaire werken die, eveneens op schriftelijk bevel van de koper, worden uitgevoerd, op het debet van zijn rekening komen.

Indien de koper wijzigingen verlangt aan de oorspronkelijke plannen van de privatieve delen, ofwel andere materialen wenst dan deze beschreven in het hem overhandigde lastenboek, dan zal hij deze veranderingen tijdig aan de verkoper dienen aan te vragen, opdat het vastgestelde tijd en werkschema niet zou worden verstoord. Indien de verkoper oordeelt dat jij de gewenste wijzigingen kan aanbrengen, zal hij aan de koper een kostprijsberekening voorleggen. Alvorens een aanvang wordt gemaakt met de gewenste wijzigingen, zal dit document, voor akkoord, door de koper dienen ondertekend te worden.

Vanzelfsprekend zal de oplveringstermijn verlengd worden met de tijd nodig voor de oplevering van deze supplementaire werken.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 26 okt 2008 15:36

“Art.577-6.§ 2. Onverminderd artikel 577-8, § 4, 1°, kan de algemene vergadering bijeengeroepen worden op verzoek van één of meer medeëigenaars die ten minste één vijfde van de aandelen in de gemeenschappelijke gedeelten bezitten...Art.577-8.§ 1. Wanneer de syndicus niet in het reglement van medeëigendom aangesteld werd, wordt hij benoemd door de eerste algemene vergadering of, bij ontstentenis daarvan, bij beslissing van de rechter, op verzoek van iedere medeëigenaar. Indien hij is aangesteld in het reglement van medeëigendom, neemt zijn mandaat van rechtswege een einde bij de eerste algemene vergadering...”(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek dus vooraf zorgvuldig uw reglement van medeëigendom.

Uit ‘Eigenlijk ging alles goed tot de laatste schijf was betaald.’ leid ik af dat de koop onder toepassing valt van .de Wet Breyne = 9 JULI 1971. Wet tot regeling van de woningbouw en de verkoop van te bouwen of in aanbouw zijnde woningen.

“Art.2.§ 1...Zowel de voorlopige als de eindoplevering van de werken wordt slechts bewezen door een schriftelijke en tegensprekelijk tussen partijen opgemaakte akte...§ 2. De bewoning of het in gebruik nemen van het gebouw of van de verbouwde of uitgebreide gedeelten ervan, geldt echter als vermoeden dat de koper of opdrachtgever stilzwijgend de voorlopige oplevering aanvaardt, behoudens tegenbewijs.”(21 OKTOBER 1971. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van 9 juli 1971 tot regeling van de woningbouw en de verkoop van te bouwen of in aanbouw zijnde woningen).

Voornoemd tegenbewijs zou kunnen staan in uw koopovereenkomst. Onderzoek deze zorgvuldig.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”