Pllatsen gasleiding in gemeenschappelijke schacht van kelder tot +6

simonjo
Topic Starter
Berichten: 285

Pllatsen gasleiding in gemeenschappelijke schacht van kelder tot +6

#1 , 30 mar 2021 22:51

Goeiedag,

Ik heb momenteel een appartement op het oog om te kopen, maar als ik het EPC bekijk valt natuurlijk direct de electrische verwarming op.

Ik zou die willen vervangen door een CV op gas maar daarvoor moet ik 1) gas binnen laten brengen en 2) een gasleiding aanleggen in een gemeenschappelijke schacht van de kelder tot op +6.


Moet ik daarvoor toestemming vragen van de VME of is het mijn recht om die gasleiding te (laten) leggen.

Aangezien dit appartement op de hoogste verdieping zit kan de afvoer van de CV door het dak, moet dit toegestaan worden door de VME?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 30 mar 2021 23:09

Toestemming absoluut nodig!
Aangezien u gebruik wil maken van de gemene delen van het gebouw
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 31 mar 2021 19:14

Kans dat u die krijgt zal klein zijn en de kosten enkele duizenden €.
Plus het gevaar van gas in een gebouw .... kijk maar naar de Paardenmarkt Antwerpen en naar straat X in Wilrijk en de 10-tallen andere gasontploffingen.

Net nog in een VME heeft men in meerdere schachten bij de metingen meerdere lekken gevonden - dikwijls aan foutief aangebrachte koppelingen in de privé. Op een aantal plaatsen kon men zelfs niet meer aan de koppelingen in de schacht want eigenaars of de vorige hadden luik dichtgemaakt. Resultaat per direct door Fluvius en BW alle gasleidingen afgesloten. Alleen de gasleiding die rechtstreeks naar CV liep mocht blijven.
En dat was vorig jaar net in de winter.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mar 2021 19:52

# Thomas en Franciscus hebben gelijk.
U kunt dit zo maar niet doen zonder de toestemming van de AV en dan nog met de juiste meerderheid. Bovendien zal
u waarschijnlijk een verslag en attest nodig hebben van een architect of deskundige. Bovendien overheidstoelatingen ??

Indien in de basisakte staat : uitsluitend elektrische verwarming = kunt u het vergeten.
Het binnen brengen van gas zal zeker aanzienlijke aanpassingen vereisen in de gemeenschappelijke delen = bestemmingswijziging ?

Zie niet in hoe de AV dit gaat goedkeuren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”