vochtprobleem en schade tussentijds berokkend door buur

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

vochtprobleem en schade tussentijds berokkend door buur

#1 , 27 mar 2021 23:43

Heb appartement op gelijkvloers in gebouw met 4 appt, 1 winkelruimte en 11 garages, 10 tal verschillende mede-eigenaars, (nog) geen syndicus.

Na aankoop bleek dat muren vochtig stonden, op advies aannemers laten injecteren tegen opstijgend vocht en nog paar zaken maar omdat niets leek te helpen heeft bouwfysisch expert vastgesteld dat oa putten (voor woning en via rooktest) lekten alsook leidingen van 1e & 2e die onder mijn woning lopen en dit allemaal op eigen kosten.

Van zodra ik dit wist andere mede-eigenaars gecontacteerd omdat dit rond gemeenschappelijke delen (volgens akte) gaat en zij wouden liever via verzekering bekijken dan zelf oplossen, de verzekering is daar nu bezig maar gaat langzaam.

Is dezelfde buur als in mijn andere thread rond parkeren die nu heel moeilijk doet en dit sinds de verzekering die heeft aangeschreven mbt vochtzaak.

Buur heeft tijdens die periode, dus met kennis vochtprobleem, haar badkamer laten renoveren, waar ik op zich geen probleem mee heb maar daarbij heeft men ook aan de putten (vergaar, regen en beerput), wat gemeenschappelijke delen (volgens akte) zijn die zich op mijn prive koer bevinden, gewerkt zonder dit op voorhand aan te geven aan rest vme dus zonder toelating.

Zeker icm vochtprobleem zorgden de aard van die werken, zie foto in bijlage en waarop te zien is dat de bovenplaat is kapotgeschoten met breekhamer voor twijfel. Van zodra dit duidelijk was heb ik de man (aannemer) aangesproken en dit ging allemaal hersteld worden.

Ondertussen zijn werken gedaan en zijn gaten hersteld, in die zin dat de stenen van de oprit terug liggen maar absoluut niet gelijk liggen en er dus vragen zijn hoe die herstelling is gebeurd en vooral op welke (juiste) manier.

Men heeft ook alle afvoeren heeft verlegd, zeker die wasmachine, want geur en andere hinder door vocht is duidelijk meer aanwezig sinds buur terug in haar appartement is komen wonen.

Heb dit al enkele keren doorgegeven (vooral mail in corona tijd) aan de buurvrouw en rest vme maar komt geen reactie op, enige commentaar is dat ze de onderzoeken van de verzekering afwacht maar dit staat daar imo toch los van.

Heb zelf door rooktest in beerput kunnen zien dat rook door vloer kwam maar volgens lekdetectie wijst dit eerder op lek leidingen en aangezien niemand kan/wil meegeven hoe hersteld is, enkel dat men na winter de stenen gaat goed leggen had ik willen vragen wat mogelijkheden zijn.

Ga meteen meegeven dat er geen syndicus is, anderen vinden dat overbodig maar had toch meerderheid kunnen overtuigen en was 1 verkozen maar die heeft me telefonisch gecontacteerd om mee te delen dat het omwille van corona (en wsl deze zaak) niet mogelijk is voor mij en een syndicus in deze ook geen beslissingen of zaken kan opleggen, enkel erop aandringen dat afspraken nageleefd worden, sta daar versteld van.

Hij gaf wel als tip aan om mee naar gerecht te gaan en overweeg om zelf naar vredegerecht te gaan maar waar ik informeerde geeft men telkens aan dat moeilijk is zonder syndicus en verzekering zal dat wsl wel onderzoeken maar zelf minder te been en heb poetshulp die daar komt om ramen te wassen (putten liggen daar voor) en toch wel schrik dat daar evt ongeluk kan gebeuren, bvb valpartij door stenen of, indien niet juist is hersteld (tijdens werken was afgedekt met deksel koekendoos en houten plank, zie foto verzekering) een verzakking of dergelijk maar dat wordt afgedaan als onzin.

Als ik een advocaat inschakel, volgens verzekering nu nog niet aan orde omwille van lopend onderzoek, dus op eigen kosten aangezien rechtsbijstand (nog) niet tussenkomt kan ik die dan bvb terugkrijgen bij oordeel in mijn voordeel.

Tweede deel vraag, naast badkamer heeft buur ook een oude schouw laten weghalen en sindsdien zit ik met barst in binnenmuur (tussenmuur beide flats) in de slaapkamer die groter wordt. Ook aangegeven bij verzekering maar die geven mee dat ik moet kunnen bewijzen dat het daarvan komt, evt via aannemer.

Niet makkelijk want aannemers reageren niet dus iemand idee wie ik daarvoor kan contacteren en hoe zit dat met kosten? Op zich is kost bijkomstig maar heb in vochtzaak al duizenden euro's gestoken, ook in onderzoeken en allemaal zaken die niet aan mezelf liggen en de verantwoordelijken voor schade mogen daar toch ook in tussenkomen, erg gesteld dat "slachtoffer" alleen staat en zij die zin doen en geen rekening houden zo makkelijk dat kunnen.

Ook hiervoor bedankt voor hulp/advies. foto schade put https://www.quimmo.be/nl/system/files/00put.JPG

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding