Buur neemt deel prive koer in vraag inzake afsluiting

bondimd
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

Buur neemt deel prive koer in vraag inzake afsluiting

#1 , 27 mar 2021 23:26

ben nieuw op forum en heb meteen paar vragen maar zal eerst situatie kort schetsen.
Heb 2 jaar terug een appartement op gelijkvloers gekocht in gebouw met 4 appt, 1 winkelruimte en 11 garages dus 10 tal verschillende mede-eigenaars. Momenteel (nog) geen syndicus omdat anderen dat niet wilden maar door huidige situatie zal daar op korte termijn verandering in komen.

Eigenlijk meteen na aankoop bleek dat muren vochtig stonden, geinformeerd en meteen laten injecteren tegen opstijgend vocht, wat niet opl bleek en nog paar zaken maar omdat niets leek te helpen laten onderzoeken door bouwfysisch expert die vaststelde dat oa putten (voor woning en via rooktest) lekten alsook de leidingen van 1e & 2e die onder mijn woning lopen en dit allemaal op eigen kosten.

Van zodra ik dit wist andere mede-eigenaars gecontacteerd omdat dit rond gemeenschappelijke delen (volgens akte) gaat en zij wouden liever via verzekering bekijken dan zelf oplossen en dat is nu bezig.

Zo komen we bij probleem 1, buur andere kant gelijkvloers doet sinds de verzekering haar ook heeft aangeschreven heel lastig.

Heel storend is dat zij haar wagen sinds enige tijd reeds constant op mijn prive koer (of beter wat ik dacht volgens akte) parkeerde en daar mijn toegang deels blokkeerde en zij zich niet wou verplaatsen en zelfs nare opmerkingen via mail (gelukkig ook aan alle anderen) maakte.

Ter verduidelijking, ik lijdt aan fysieke beperking en heb die koer/plaats nodig om bvb mijn scootmobiel in de auto te krijgen waarbij belangrijk is dat ik recht voor deur kan staan, ook verpleging plaatst zich daar (indien mogelijk) wat geen probleem is inzake afmetingen mijn prive koer.

Ten einde raad heb ik de politie erbij betrokken en ondertussen is de wijkagent langs geweest maar na zijn uitleg stond ik versteld, volgens hem was het absoluut geen probleem dat haar wagen deels op mijn prive deel stond (zie schets bijgevoegd plan) en is dat zelfs geen “prive” deel maar eerder gemeenschappelijk en zij mag het daarom gebruiken zolang ze de toegang niet volledig blokkeert.

In akte en plan staat nochtans privaat en exclusief genot A.02, mijn flat maar toen ik dat aanhaalde zei hij dat hij de locatie kende en zo is en er bovendien geen markering stond waarop ik hem antwoordde dat ik van plan ben een afsluiting te plaatsen, wat dan weer niet zou mogen en problemen zal opleveren.

De werken (afsluiting) zouden onmiddellijk door politie stilgelegd worden en dat zou allemaal via landmeter moeten, op zich voor mij absoluut geen probleem, doe liefst alles volgens regels en in tegenstelling tot buur in overleg (zoals in akte staat) maar zij weigert dat te doen (zie andere thread mbt schade).

Hij kon dan wel niet antwoorden toen ik hem wees op de betonnen bloembakken die de gebuur (zie foto) daar reeds van in begin geplaatst heeft en bovendien op de gemeenschappelijke delen en onjuist dus stonden en was niet nodig om pv van op te maken, ondertussen zijn de bloembakken al div keren verplaatst door buur zelf.

Reactie buur na de interventie was allesbehalve en ze gaf bvb aan dat ik alleen moest opdraaien voor afsluiting (geen probleem mee) alsook de landmeter, wel probleem want uiteindelijk staat haar afsluiting zijnde betonnen bloembakken er al dus zou zij al bewijs moeten kunnen voorleggen alsook heeft ze in haar arrogantie oranje strepen op de tegels geverfd dus wsl denkt ze opnieuw dat ze alles zelf mag beslissen.

Wou daarom navragen of iemand hier mij kan zeggen of mijn (a02) koertje nu prive of gemeenschappelijk is en of men dat zomaar (deels) kan/mag innemen alsook of ik daar afsluiting mag plaatsen (en welke regels) en is dat dan anders, zou vooraan openlaten aangezien sloten en hek ook probleem zijn.

Alsook of die betonnen bloembakken (liefst met klimrek voor klimop bvb) als afsluiting gelden, al gehoord van niet omdat dat verplaatsbare zaken zijn dus die zou ik dan ook op mijn koer mogen plaatsen en tot aan scheidingslijn.

Alvast bedankt voor hulp. (in bijlage plan tuin en delen statuten)https://www.quimmo.be/nl/system/files/0planhuis1.jpg
https://www.quimmo.be/nl/system/files/0 ... nkoerr.jpg
https://www.quimmo.be/nl/system/files/a ... bakken.JPG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 mar 2021 10:30

Stap naar de rechtbank en vraag de aanstelling van een syndicus.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 29 mar 2021 13:41

Politie heeft geen enkele bevoegdheid om wat dan ook maar vast te stellen tgo personen in een burgerlijk geschil. Vaststellingen van politie kunnen slecht mitst toestemming PdK gebruikt worden in zo' geding. Maar politie kan daar geen mening over ventileren tgo derden of betrokkenen.

Ik kan in de tekst niets vinden dat er een afgescheiden koertje zou zijn.

Voor de rest zie @Mava105

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”