Ondergrondse riolering erfdienstbaarheid

LC96
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Ondergrondse riolering erfdienstbaarheid

#1 , 25 mar 2021 08:17

Wij zitten met het volgende probleem: Ik wil een terrein kopen maar er ligt een ondergrondse riolering. Dit is net op een stuk dat ik zou willen laten bebouwen.
De riolering is niet opgenomen in een akte mbt erfdienstbaarheden.
Bestaat er iets als een wettelijke erfdienstbaarheid van riolering en brengt dit bouwbeperkingen mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1139

#2 , 25 mar 2021 09:03

openbare - of priveriolering?
Bij prive kun je met de eigenaar in overleg gaan om deze op zijn terrein te laten lopen of om deze -- op zijn kosten -- te verplaatsen.
Als deze riolering van openbaar nut is dan vrees ik ervoor dat je beperkt zal worden in je plannen.

Kijk maar naar de ondergrondse leidingen van de NATO en van gas of van de haven antwerpen. Daar plant je zelfs geen bomen op.

LC96
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2021 10:20

Het is een openbare riolering. Wat heeft deze wettelijke erfdienstbaarheid als implicatie: mag er worden gebouwd boven de riolering? Mogen er bomen worden geplant?

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 25 mar 2021 15:07

Dat zal je op de gemeente moeten navragen. Hangt af van de diepte en het soort buizen.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 25 mar 2021 17:00

In onze straat loopt er onder nr 24 een beek. de eigenaar van dat pand was daar niet van op de hoogte - zo gekocht. Was toen ik de plannen bij de gemeente van jaren terug ben gaan bekijken heb ik dat ontdekt. Kon zo de ganse loop vinden van bron tot waar de beek in een riviertje ( dat ze nu gaan verleggen voor de nieuwe Ring) loopt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”