Vragen rond definitieve oplevering gemeenschappelijke delen (DO GD)

DIRVERJ
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vragen rond definitieve oplevering gemeenschappelijke delen (DO GD)

#1 , 18 mar 2021 00:27

Momenteel blijft 1 ME moeilijk doen over de DO Gemeenschappelijke Delen.
De VO GD is doorgegaan in 2014 met vooral kosmetische problemen en het nog niet afgewerkt zijn van wat zaken.
De aannemer heeft meerdere zaken opgelost, maar is ermee gestopt in 2017 omdat de RME en syndicus maar lijstjes bleven doorgeven. Een aantal bijkomend opgetreden gebreken (oa regenwaterdoorsijpeling) heeft de aannemer dus wel op zijn kosten verhopen.
Dat was het verhaal tot 2017 .. 2018 .. heel wat heen en weer gemail en met dus een groeiend wantrouwen. Een een RME 'voorzitter' die vanalles regelde buiten de AV om. (zowel voorzitter RME als besluitvorming via RME is intss van de baan).

Ik tracht nu te bemiddelen .. 😊 als ME, en toegetreden in de RME sinds 2020 en de ME die het laatste appartement gekocht heeft in 2017. Intussen heeft de aannemer een finale limitatieve lijst (geen PV plaatsbeschrijving) van de gebreken van mij bekomen en stemt hij ermee in als alle ME's er achter staan.

Hierbij mijn vragen:
- Moet de dag dat de DO GM doorgaat effectief vooraf aan al de mede-eigenaars gemeld worden?
- Kan men een (afgevaardigde van een) ME - niet tot de RME horend - weigeren te laten deelnemen aan de DO GM rondgang?
- Wie moet minimaal tekenen voor een rechtsgelding "DO GD voorstel" te hebben? RME, syndicus, architect, aannemer. Met voorstel bedoel ik dat we bvb een clausule erbij zetten dat het DO GD alleen via goedkeuring in AV rechtsgeldig wordt.
- En met welke meerderheid (2/3?) moet dan dat DO GD voorstel door de AV goedgekeurd worden?

De voorlopige oplevering laat toe de zichtbare gebreken vast te stellen. De definitieve oplevering omvat de aansprakelijkheid betreffende de onzichtbare gebreken. Een bouwheer heeft vanaf de ondertekening van de voorlopige oplevering tien jaar de tijd om beroep aan te tekenen tegen de aannemer in geval van problemen met de stabiliteit en de waterdichtheid. Dat noemt men de tienjarige aansprakelijkheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adsummam
Berichten: 582

#2 , 20 mar 2021 16:14

Kruispost met een andere website.

Volgens de internetetiquette mag eenzelfde vraag slechts in een enkel openbaar forum gesteld worden.

Toch:
https://blog.smartsyndic.be/qa/moet-gm- ... d-worden/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”