Appartementsmede-eigendom

lterpstr
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Appartementsmede-eigendom

#1 , 17 mar 2021 16:29

Geachte,

In opdracht van een taak zou ik graag wat hulp kunnen gebruiken aangezien ik niet de juiste rechtspraak en rechtsleer vind. De rechtsleer die ik kan vinden is voornamelijk afkomstig van Timmermans maar volgens mijn prof. zou ik deze niet al te veel mogen gebruiken of moet ik aantonen dat andere schrijvers ook zijn mening hebben.

Mijn vragen zouden de volgende zijn:

1. om een basisakte te herschrijven, kan dit zomaar besloten worden en met welke meerderheid en is dit mogelijk vanuit de raad van mede-eigendom (het gaat om de basisakte van een deelvereniging)?
Ik ging uit van de redenering dat dit de algemene vergadering moet zijn die dit moet beslissen maar kan niet vinden om welke meerderheid het zou moeten gaan. In de casus wordt ook vermeld dat de syndicus zijn werk niet goed doet en dit nalaat (er is geen informatie beschikbaar welke mede-eigenaars dit vinden noch welke aandelen zij in de gemeenschappelijke delen hebben), maar ze wensen dit toch zelf te laten uitvoeren vanuit de RVM.

De akte zou herschreven moeten worden aangezien deze dateert uit 1974 en gewijzigd werd in 1992 maar deze zou niet duidelijk zijn en zou zich ook tegenspreken. De quotiteiten per pand worden ook door meerdere eigenaars betwist en de grondplannen corresponderen niet met de werkelijk.

Meerdere eigenaars steunen het principe om een nieuwe basisakte te laten opstellen en een nieuw grondplan op te meten met als doen de splitsing van de appartementen van de commerciële panden.

2. er is een reglement van mede-eigendom toegevoegd maar deze werd niet ondertekend. (Deze vraag is eerder uit mijn nieuwsgierigheid), wat is de rechtsgeldigheid hiervan?

3. Er is extra werkkapitaal opgevraagd door de syndicus, dit aan de commerciële panden om openstaande nutsfacturen te kunnen betalen. Kan de syndicus dit enkel aan een deel van de VME vragen? (Er zijn dus blijkbaar twee deelverenigingen: (1) VME Mechelsesteenweg (2) VME Statielei. Dan is er dus normaliter ook een overkoepelende vereniging, maar daar hebben wij de basisakte niet van gekregen. Onder de deelvereniging van de Mechelsesteenweg, zitten er nog 2 sub-onderverenigingen waarvan een *sub onderdeel aangaande het commercieel centrum is en het tweede *een sub onderdeel aangaande de appartementen, studio’s en burelen.)

4. Er is een mede-eigenaar die verschillende commerciële panden aankoopt via verschillende vennootschappen. Wanneer er op de algemene vergadering een stemming gehouden wordt, geldt hier een beperking van het aantal stemmen van deze mede-eigenaar wanneer deze de meerderheid van de aandelen heeft, ook al worden deze verdeeld onder de verschillende vennootschappen die hem toebehoren?
Deze mede-eigenaar betaalt zijn onkosten niet (40.000 euro). De vraag is hoe de VME de achterstallen kan innen en of er een mogelijkheid is om dit strafrechtelijk te doen. Echter zijn de voorbije 3 jaar de jaarrekeningen niet goedgekeurd. Volgens de syndicus (in de opdracht) moeten eerst de jaarrekeningen worden goedgekeurd om de bedragen opeisbaar te maken maar de mede-eigenaars vragen zich af of ze daardoor niet onrechtstreeks toe dat de syndicus zijn werk wel goed uitvoert? Wat is het risico dat de overige mede-eigenaars moeten opdraaien voor deze schulden en wat indien deze mede-eigenaar zijn vennootschappen (die eigenaar zijn van de panden) failliet laat verklaren?

5. Bij de algemene vergadering, kan een advocaat optreden uit naam van de RVM? (Een deel van de Raad is hiervan niet op de hoogte). Deze vraag wordt gesteld in het kader van de bijstand en/of vertegenwoordiging door een advocaat bij de algemene vergadering.
Mijn redenering ging uit dat dit niet mogelijk is aangezien de Raad een controle orgaan is van de syndicus, maar hierover heb ik jammer genoeg niet meer kunnen vinden op het internet of toch geen concrete en betrouwbare juridische bronnen.

Dit waren de enige vragen waarbij ik met mijn handen in het haar blijf zitten. Hopelijk kan iemand mij wat helpen en sturen om deze vragen te kunnen oplossen.

Hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Laura Terpstra

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 17 mar 2021 20:34

Ik ga uw taak niet maken maar geef u enkele hints zodat u niet in de grote valkuilen terechtkomt.

1. om een basisakte te herschrijven, kan dit zomaar besloten worden en met welke meerderheid en is dit mogelijk vanuit de raad van mede-eigendom (het gaat om de basisakte van een deelvereniging)?
Ik ging uit van de redenering dat dit de algemene vergadering moet zijn die dit moet beslissen maar kan niet vinden om welke meerderheid het zou moeten gaan. In de casus wordt ook vermeld dat de syndicus zijn werk niet goed doet en dit nalaat (er is geen informatie beschikbaar welke mede-eigenaars dit vinden noch welke aandelen zij in de gemeenschappelijke delen hebben), maar ze wensen dit toch zelf te laten uitvoeren vanuit de RVM.RVME is totaal onbevoegd; AV moet beslissen met 4/5; als ook de aandelen worden gewijzigd is daar unanimiteit voor nodig

2. er is een reglement van mede-eigendom toegevoegd maar deze werd niet ondertekend. (Deze vraag is eerder uit mijn nieuwsgierigheid), wat is de rechtsgeldigheid hiervan? dat reglement werd bij notariële akte opgesteld zoals de basisakte

3. Er is extra werkkapitaal opgevraagd door de syndicus, dit aan de commerciële panden om openstaande nutsfacturen te kunnen btalen. Kan de syndicus dit enkel aan een deel van de VME vragen? in principe wel maar...(Er zijn dus blijkbaar twee deelverenigingen: (1) VME Mechelsesteenweg (2) VME Statielei. Onder de deelvereniging van de Mechelsesteenweg, zitten er nog 2 sub-onderverenigingen waarvan een *sub onderdeel aangaande het commercieel centrum is en het tweede *een sub onderdeel aangaande de appartementen, studio’s en burelen.).aangezien in die deelvereniging ook studio's en app.ten zitten dus niet

4. Er is een mede-eigenaar die verschillende commerciële panden aankoopt via verschillende vennootschappen. Wanneer er op de algemene vergadering een stemming gehouden wordt, geldt hier een beperking van het aantal stemmen van deze mede-eigenaar wanneer deze de meerderheid van de aandelen heeft, ook al worden deze verdeeld onder de verschillende vennootschappen die hem toebehoren? De VME wordt met andere woorden een bevoorrechte schuldeiser, wat de positie voor inning van de achterstallen in grote mate versterkt.30 apr. 2020deze persoon is geen eigenaar, wel de rechtspersonen; op elk van die rechtspersonen dezelfde regels toepassen als waren het natuurlijke personen; ingeval[/c de situatie normale beslssingen in de VME onmogelijk zou maken zou men mogelijks een procedure kunnen starten wegens de facto onbestuurbaarheid VME

Deze mede-eigenaar betaalt zijn onkosten niet (40.000 euro). De vraag is hoe de VME de achterstallen kan innen en of er een mogelijkheid is om dit strafrechtelijk te doen.neen burgerlijke procedure
Echter zijn de voorbije 3 jaar de jaarrekeningen niet goedgekeurd. Volgens de syndicus (in de opdracht) moeten eerst de jaarrekeningen worden goedgekeurd om de bedragen opeisbaar alleszins voor de eindafrekening, maar zijn die 40 000 EUR geen provisies?te maken maar
de mede-eigenaars vragen zich af of ze daardoor niet onrechtstreeks toe dat de syndicus zijn werk wel goed uitvoert? Wat is het waarom werden die jaarrekeningen niet goedgekeurd
risico dat de overige mede-eigenaars moeten opdraaien voor deze schulden ze zullen alleszins dat bedrag moeten voorschieten, de rekeningen van de VME moeten immers worden betaald
en wat indien deze mede-eigenaar zijn vennootschappen (die eigenaar zijn van de panden) failliet laat verklaren? dan moet de schuldvordering worden ingediend bij de curator van het faillissement en op bedevaart gaan naar Lourdes op de goede afloop; VME is wel bevoorrecht schuldeiser op de immobilia van de vennootschappen

5. Bij de algemene vergadering, kan een advocaat optreden uit naam van de RVM? (Een deel van de Raad is hiervan niet op de hoogte). Deze vraag wordt gesteld in het kader van de bijstand en/of vertegenwoordiging door een advocaat bij de algemene vergadering.
Mijn redenering ging uit dat dit niet mogelijk is aangezien de Raad een controle orgaan is van de syndicus, maar hierover heb ik jammer genoeg niet meer kunnen vinden op het internet of toch geen concrete en betrouwbare juridische bronnen. die advocaat spreekt dan enkel voor degene die hem gevraagd heeft; zeker niet voor de RVME want die werken en beslissen als college;
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 17 mar 2021 21:01, 4 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 17 mar 2021 21:09

Helaas een probleem met de kleuren in mijn eerder antwoord, maar kan niet meer verbeteren.
Zouden toch wat meer tijd moeten geven om te herlezen en te verbeteren...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lterpstr
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mar 2021 12:58

Hartelijk bedankt voor uw hulp! Dit brengt me zeker al een heel stuk verder!!



Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”