AV:eenparigheid voor beslissingen blokkeert alles!

Skoebidoe
Topic Starter
Berichten: 4

AV:eenparigheid voor beslissingen blokkeert alles!

#1 , 16 okt 2008 19:06

Ben pas nieuwe eigenaar in bouw met 3 eigenaars. De alg verg bepaalt eenparigheid voor alle beslissingen. 1 persoon ligt altijd dwars voor investeren. Doet niks aan gemeensch. onderhoud. Dit al jaaaren blijkt. HOE kunnen we dit ooit veranderen? Het is een ONWERKBAAR systeem voor de 2 andere eigenaars.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 17 okt 2008 13:44

Ben pas nieuwe eigenaar in bouw met 3 eigenaars. De alg verg bepaalt eenparigheid voor alle beslissingen. 1 persoon ligt altijd dwars voor investeren. Doet niks aan gemeensch. onderhoud. Dit al jaaaren blijkt. HOE kunnen we dit ooit veranderen? Het is een ONWERKBAAR systeem voor de 2 andere eigenaars.
Is deze bepaling (eenparigheid van de beslissigen) opgenomen in de statuten?

Heeft U een professionele syndicus?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 18 okt 2008 10:56

“Art.577-7.§ 1. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom, beslist de algemene vergadering :...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘De alg verg bepaalt eenparigheid voor alle beslissingen’ zou dus rechtsgeldig kunnen opgenomen zijn in uw reglement van medeeigendom. Onderzoek dit echter zorgvuldig.

“Art.577-9...§ 4. Wanneer in de algemene vergadering de vereiste meerderheid niet wordt gehaald, kan iedere medeëigenaar aan de rechter de toestemming vragen om zelfstandig op kosten van de vereniging, dringende en noodzakelijke werken uit te voeren aan de gemeenschappelijke gedeelten...§ 7. Wanneer een minderheid van de medeëigenaars de algemene vergadering op onrechtmatige wijze belet een beslissing te nemen met de door de wet of de statuten vereiste meerderheid, kan iedere benadeelde medeëigenaar zich eveneens tot de rechter wenden, zodat deze zich in de plaats van de algemene vergadering stelt en in haar plaats de vereiste beslissing neemt.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Skoebidoe
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 18 okt 2008 13:27

Dag Luc,

Het is inderdaad zo dat wij een professionele syndicus hebben: hij was als makelaar de verkoper van de 3 appartementen.
Daarna is hij als syndicus verkozen.
In die opstarvergadering staat duidelijk ' eenparigheid van beslissing' : ik ontving tot nu toe alleen dat 1ste verslag, maar vroeg ook al naar de volgende verslagen. Want er zijn discussies in huis, die blijkbaar al jaren aanslepen. Ik probeer dit uit te zoeken....

Skoebidoe
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 18 okt 2008 13:48

dag J. Demoor,
Dank voor uw reactie! de wetsartikels die u aanhaalt geven me al een beetje moed om er OOIT uit te geraken? Dus: een vrederechter kan hierbij tussenkomen. Welke procedure moeten wij dan aanvragen? Gratis = verzoeningspoging. Of is dat niet voldoende? Weet u wat een proces zou kosten in Brugge?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 22 okt 2008 22:27

Dag Luc,

Het is inderdaad zo dat wij een professionele syndicus hebben: hij was als makelaar de verkoper van de 3 appartementen.
Daarna is hij als syndicus verkozen.
In die opstartvergadering staat duidelijk ' eenparigheid van beslissing' : ik ontving tot nu toe alleen dat 1ste verslag, maar vroeg ook al naar de volgende verslagen. Want er zijn discussies in huis, die blijkbaar al jaren aanslepen. Ik probeer dit uit te zoeken....
In principe is het niet aangeraden om de bouwpromotor te behouden als syndicus, wegens een zweem van vermoeden van partijdigheid.

De "opstartvergadering" heeft hier geen belang. Van belang is:
1° voorzien de statuten (basisakte + reglement van mede-eigendom) de eenparigheid.
2° heeft ooit een punt op de dagorde van de AV gestaan (en goedgekeurd) dat deze eenparigheid oplegt.

De procedure voor de rechter is de dagvaarding van de VME (NIET de syndicus) binnen de drie maand na de AV.

Maar in uw geval (kleine ME) lijkt me een verzoeningpoging voor de vrederechter wenselijker.

Ook lijkt het me dat U vooraf een ernstig gesprek moet hebben met de derde mede-eigenaar (deze die niet tegenwerkt). Hoever wil hij gaan? Wat zijn zijn doelstellingen.

Tracht ene win-win oplossing voor te steleen. Win-win voor alle drie.

Je moet dus empathie hebben voor de blokkerende ME en weten waarom hij alles blokkeert. Pas dan kan je argumenten vinden die hem eventueel kunnen overtuigen. Leg het zo aan boord dat hij deze argumenten zelf vindt.

Pas dus het principe toe van "overtuigen met respect". Niet evident, maar de enige werkwijze die op lange termijn helpt.

Skoebidoe
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 22 okt 2008 23:14

Dag Luc,
Ik waardeer jouw inbreng. Ik moet dus verder navragen bij de syndicus naar de statuten! Ik wist niet dat er een onderscheid is tussen statuten en die 1ste vergadering ( in deze kleine gemeenschap dd. juni 1997). IK KRIJG NU OOK GEEN REACTIES MEER PER MAIL VAN DE SYNDIC! Kan jij niet volgen?/ Voelt hij nattigheid? Wordt misschien mijn volgende vraag!??Je raakt wel enkele heikele punten aan: de +eigenaar heeft vruchtgebruik en is vooral bezorgd over het uitzicht van alles; zij is blij met mijn actie, maar hoever ze wil gaan = niet duidelijk nog niet! Ik denk: als het centen kost om te procederen, dan doet ze niet mee, anders wél? de -eigenaar is een héél raar persoon; moeilijk om iets over haar te weten te komen! ze fixeert zich op een bouwinbreuk die voor haar eigen aankoop gebeurde en nog in regularisatie staat te Brugge (allicht boete voor vorige eigenares volgt nog!). Verder is er met haar zéér moeilijk te praten = zij luistert dan ook nooit! Zij lijkt 'bezeten' en probeert mij de les te spellen over hoe mogelijke nieuwe ramen er zouden moeten uitzien (conform huidige vormgeving natuurlijk, dat weet ik wél). Maar haar eigen appt. verdiep 1 ziet er echt niet goed uit: achteraan-gevel is erbarmelijk en altijd toe met gordijnen/ vooraanzicht op keuken: plafond met afvallende plaaster/ lampjes keuken en living hangen aan soquets en geen lampekappen/ afschuwelijk verdroogde bloemen voor de venster....en dit al sinds haar aankoop ong. 7 j. geleden? Ik vrees dat PRATEN daar niet kan? Ik probeer nu de syndic aan het werk te zetten hierover! Wordt vervolgd....

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 23 okt 2008 13:07

De basisakte en het reglement van mede-eigendom (= de statuten) zou in jouw bezit moeten zijn sinds de dag dat je de akte van aankoop hebt ondertekend.

Contacteer eventueel uw notaris, als de syndicus niet antwoordt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”