overlast van hond

luccas
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: antwerpen

overlast van hond

#1 , 14 okt 2008 23:08

probleem = een hond die plast in de gemeenschappelijke delen van het app-gebouw, dwz. de gang, de lift, de inkompartij.
vermits er maar één bewoner een hond heeft is het niet moeilijk te raden van waar het vandaan komt, het grootste probleem echter is dat het baasje de rotzooi niet opkuist :evil: , het boeltje begint dan natuurlijk te stinken en ik kan U verzekeren dat dat in de lift en/of de gang géén pretje is. nou is het baasje van de hond er wel al door verschillende bewoners op gewezen dat dit geen doen is,...... hij is spreekwoordelijk "oostindischdoof" en doet gewoon verder.
en ok, ik weet dat éénieder recht heeft een max van 2 huisdieren te houden op een app. maar ik als gebuur ga toch ook niet tegen zijn deur plassen hé.
mijn vraag is dus simpel ; kan ik eventueel, samen met de andere bewoners, deze hond wegens overlast laten verwijderen???
alvast bedankt indien U reageert :D Luccas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 15 okt 2008 12:34

U kan de vrederechter vragen een huisdier die voor overlast zorgt te laten verwijderen....VRAGEN wil nog niet zeggen dat de vrederechter ook op uw vraag zal ingaan....

goeike
Berichten: 70

#3 , 27 nov 2008 22:58

bekijk eerst eens wat in de basisacte staat over het houden van huisdieren in het gebouw.

Reclame

dual
Berichten: 56

#4 , 03 feb 2009 21:47

kan blaffen( de ganse dag, avond...) als last gezien worden? vanaf hoe hard kan het als last beschouwd worden?
hoe kan je dit bewijzen?



gr
dual

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 03 feb 2009 22:34

Nakijken wat in statuten en inwendig reglement staat over houden van huisdieren. Indien huisdieren verboden syndicus aanschrijven wegens overtreding. Indien niet syndicus aanschrijven en wijzen op onhygienische toestanden in gebouw.

Indien syndicus niet reageert of er geen verbetering optreedt burgemeester en schepencollege aanschrijven over hygiëne met huisdieren in gebouw. Foto's nemen en telkens melden aan syndicus en aan politie vragen melding te noteren van toestand. (voor een pv hierover moet je al van heel goede huize zijn, in sommige gemeenten helpt het als je tracht via een afspraak met de commissaris deze van het probleem op de hoogte te brengen) politie duidelijk doch beleefd (ze doen ook maar hun job) laten weten dat je de daaropvolgende dag zal passeren om het nummer van je melding te komen opvragen.

Als je voldoende (minimum 5tal om safe te spelen) meldingen hebt (gespreid zeg over 2 maanden) brieven aan syndicus, eventueel enkele aan baasje beestje en de situatie is nog steeds niet veranderd heb je voldoende materiaal om aan de vrederechter te vragen op te treden. In je verzoek niet vergeten te verzoeken het diertje te laten ophalen door het lokale asiel en de eigenaar ervan te veroordelen tot het verbod om nog huisdieren te houden aangezien hij er blijkbaar niet correct voor kan zorgen.

Voila. Het stuit me tegen de borst dit te moeten typen aangezien ik een dierengek ben met zelf beestjes. Ik kan me zeer goed voorstellen wat het die man moet doen om zijn hond te verliezen maar aan de andere kant brengen huisdieren ook verantwoordelijkheden met zich mee en als een eigenaar deze niet kan respecteren berokkent hij niet alleen de andere bewoners doch tevens zijn eigen huisdier schade. Daarom wil ik je ook vragen om aan die eigenaar nogmaals zeer duidelijk te maken dat jullie (ik veronderstel dat je niet de enige bent met klachten) bereid zijn om tot het einde te gaan als hij niet het comfort van zijn medebewoners in het gebouw respecteert. (misschien dat hij na een bezoekje van de wijkagenten toch bijdraait en opeens weer hoort..)

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 04 feb 2009 20:33

Politie is niet bevoegd in de privaat delen van een gebouw dus zo kan er geen PV worden opgesteld

maar de salubriteit ofte de gezondheid is wel een punt

ook het blaffen van de hond is overlast en dus een strafbare overtreding ( GAS pv)

voor beide : eerst een met de kwartierinspecteur praten - dan eens met de commissaris van die omschrijving en probleem uitleggen

Overlastbestrijding staat hoog gekwoteerd in de activiteiten van een klantgerichte politiedienst

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”