kan bezitter van helft huis zijn deel verkopen?

johan2010
Topic Starter
Berichten: 2

kan bezitter van helft huis zijn deel verkopen?

#1 , 14 okt 2008 17:43

Geachte,

30 jaar geleden heeft mijn vrouw toen ze 16 was ,minderjarig dus een huis in frankrijk gekregen ,samen met haar ene broer
die broer was toen 23 en mijn vrouw is moeten ontvoogd worden om eigenares van die ene helft te kunnen worden
haar ouders hebben levenslang het vruchtgebruik
enkele jaren nadien heeft mijn vrouw haar part in een ander huis in Belgie afgetekend op vraag van haar ouders om aan een andere broer te kunnen verkopen
haar ouders (vruchtgebruikers) wonen nu echter al 1 jaar niet meer in dat huis in frankrijk en verhuren het niet ook
gevolg is dat het huis nu staat te verkrotten
wij willen nu mijn vrouw haar deel ten gelde maken omdat haar deel in waarde vermindert
haar broer wil echter niet verkopen en mijn vrouw haar moeder ook niet meer (enkele maanden geleden nog wel) ,waarschijnlijk onder druk van haar broer wat ze woont nu bij hem in
het is zelfs zover gekomen dat haar broer deze zomer de sloten veranderd heeft zodat mijn vrouw nu niet eens meer in haar eigen huis kan
het is dus duidelijk dat haar broer het huis wil aanslaan voor zichzelf en mijn vrouw haar wensen totaal negeert
hij wil er nog naartoe kunnen gaan en mijn vrouw en ik willen er in totaal geen gebruik meer van maken
wist mijn vrouw veel toen ze 16 was wat ze wilde in het leven ,maar nu zitten we dus met het probleem gegijzeld van een verkrottend en afhandig gemaakt huis door haar broer dat ze eigenlijk nooit gewild heeft !!
vraag: wat zijn haar rechten om van dat huis af te raken en hoe moeten we dit aanpakken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
juna
Berichten: 25

#2 , 21 okt 2008 22:11

In de praktijk is een huis waarop nog een vruchtgebruik rust amper verkoopbaar.

Art. 815 van het B.W. voorziet dat niemand kan gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven.

In elk geval moet de uitonverdeeldheidtreding aan de rechtbank worden gevraagd.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”