Beste forumleden,
Ik heb een goeie verstandhouding met mijn nieuwe buur, maar nu vraagt hij of hij onze gemeenschappelijke omheiningsdraad mag verwijderen.
Het zit zo, ik heb enkele jaren geleden op zo'n 30 cm van de omheiningsdraad (dus volledig op mijn grond) een houten afsluiting geplaatst (1.80 m hoog) om niet meer gestoord te worden door mijn toenmalige buur die begon te dementeren en niet inging op mijn voorstel om de gemeenschappelijke draad te vervangen door een houten afsluiting.
Nu heb ik fijne nieuwe buren die het echter heel storend vinden om op 2 afsluitingen te moeten kijken met een lege ruimte tussen. In zoverre zelfs dat zij voorstellen om die 30 cm smalle strook van ons af te kopen. Voor een verkoop ben ik evenwel niet te vinden.
Een oplossing waar wij beiden eventueel wel zouden voor te vinden zijn is om de omheiningsdraad te verwijderen, en mijn buur de toestemming te geven die 30 cm gewoon te integreren in zijn de tuin. Evenwel met de uitdrukkelijke afspraak dat die 30 cm mijn eigendom blijft, en dat de betonnen platen van de afsluiting niet mogen verwijderd worden en ten allen tijde op de scheiding moeten blijven staan.
Stel dat ik hiermee akkoord ga, welke zijn dan de mogelijke addertjes onder het gras waarmee ik moet rekening houden bij het opstellen van een overeenkomst?
Zijn er clausules die zeker vermeld moeten worden?
Met dank voor uw tips.