Begin 2019 heb ik mijn appartement verkocht. Nu krijg deze week van de nieuwe eigenaar (dus niet van de syndicus) twee facturen in de bus waarvan ze mij vragen om mijn deel te betalen. Het betreft facturen voor onderhoud aan een lift met factuurdatum toen ik nog eigenaar was (2017, 2018) en periode 2018 en 2019 resp. Er staat geen uitvoeringsdatum vermeld op de facturen, ik vraag mij af of er effectief onderhoudswerken zijn uitgevoerd maar dat terzijde.
Randinfo:
- Boekjaar loopt van 01/01 tot en met 31/12.
- De (relevante?) clausules in de akte zijn als volgt:
De kopende partij draagt het bedrag van:
1° het bedrag van de uitgaven voor behoud, onderhoud, herstelling en vernieuwing waartoe de algemene vergadering of de syndicus vóór de vaste datum van de eigendomsoverdracht heeft besloten, maar waarvan de syndicus pas na die datum om betaling heeft verzocht;"De schuldvorderingen van de mede-eigendom, ontstaan na heden ingevolge een procedure die voor deze datum werd opgestart, behoren toe aan de vereniging van mede-eigenaars, zonder dat de koper gehouden kan worden tot het betalen van enige vergoeding aan de verkoper.De verkopende partij verklaart zeer goed te weten dat hij ertoe gehouden is de kopende partij te vrijwaren tegen elk risico op uitwinning en de mogelijkheid voor de VME om het voorrecht bedoelde in artikel 27 7° van de Hypotheekwet te doen gelden teneinde de betaling van de bijdragen van het lopende boekjaar en het eraan voorafgaande boekjaar te garanderen. - De syndicus liet het na om bij de verkoop de nodige info rond jaarrekeningen en openstaande schulden mee te delen aan de notaris. Ikzelf was er ook niet van op de hoogte, daar de syndicus al sinds 2016 (!) zijn plichten niet meer vervulde (rekeningen niet betalen e.d). Hij is bij mijn weten nooit in gebreke gesteld en er is momenteel een curator aangesteld wegens faillissement.
Zijn deze facturen nog verhaalbaar op mij, twee en drie jaar na datum, gezien de hypotheekwet §27, 7° het heeft over het lopende en het vorige boekjaar? In hoeverre vrijwaart de eerste geciteerde clausule mij van dergelijke kosten?
Ik verblijf voor verdere info; alvast bedankt voor de replieken.