Ik ben mede-eigenaar van een appartementsgebouw. Door de nieuwe regelgeving rond het RIO (Reglement Inwendige Orde), heeft onze syndicus een proefversie opgesteld. Een andere mede-eigenaar heeft hierop gereageerd met enkele aanpassingen aan deze proefversie. De syndicus wilt overgaan tot stemming om deze aangepaste proefversie definitief te maken. Eén wijziging hiervan zou de grootte en het aantal van toegelaten huisdieren beperken :
Uittreksel uit proefversie RIO :
Art. 4 – HUISDIEREN
– Enkel kleine huisdieren zijn toegelaten ten titel van gedoogzaamheid voor zover ze geen overlast en/of gevaar betekenen voor de medebewoners. Bewoners met een huisdier waarop klachten binnenkomen zullen deze gedoogzaamheid per aangetekend schrijven onmiddellijk beëindigd zien. De eigenaars van de huisdieren zijn verantwoordelijk voor eventueel aangerichte schade door hun huisdieren.
– Om overlast te vermijden moet het aantal huisdieren per appartement beperkt worden tot één .
Ik heb zelf een grotere hond en een kat, dus ik ben het uiteraard niet akkoord met deze aanpassingen. In de statuten werd een reglement van mede-eigendom toegevoegd. Hierin wordt verwezen naar een reglement van orde, hetwelk ook werd toegevoegd aan de statuten. Hierin staat beschreven dat 'gebruikelijke huisdieren zijn toegelaten'. Er wordt geen beperking gesteld op het aantal of de grootte van het huisdier, waar ik uit afleid dat ik het recht heb meerdere huisdieren te hebben, ongeacht hun grootte en uiteraard zolang ze niet tot overlast zorgen. Ik ben dus van mening dat het voorliggend RIO in tegenspraak is met de statuten. Zelf ben ik een juridische leek dus ik kom graag ten rade bij kenners. Zo lees ik online wel dat het RIO de statuten niet mag tegenspreken, maar vind ik de wettekst daarrond niet terug.
Alvast erg bedankt voor jullie reactie.
Met vriendelijke groeten, Lukas.