Vergoeden franchise na terraslek bovenbuur

Rundsted
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Vergoeden franchise na terraslek bovenbuur

#1 , 29 jan 2021 15:46

Beste,

Ik woon in een appartement en recent is regenwater, komend van het terras van mijn bovenbuurman door mijn plafond heen gesijpeld.
Dit maakte een blaas en een gat in de gyproc.
De blokverzekeraar vergoed de schade maar de franchise van 265,18 € is ervan afgetrokken.
Ik stel me nu de vraag wie zou moeten instaan voor de franchise, de bovenbuurman of de gemeenschappelijke rekening van de mede- eigenaars?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2021 15:53

Indien de waterkering/waterdichting de oorzaak is : dan de VME
Indien het terras zelf : de boven buurman

Franchise zeker niet voor uw rekening.

Is de werkelijke oorzaak gekend en vastgesteld ? Is het euvel reeds hersteld ?

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 29 jan 2021 15:54

Degene die verantwoordelijk is!
Indien wegens defect aan gemene delen >>>de VME.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Rundsted
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jan 2021 17:04

Indien de waterkering/waterdichting de oorzaak is : dan de VME
Indien het terras zelf : de boven buurman

Franchise zeker niet voor uw rekening.

Is de werkelijke oorzaak gekend en vastgesteld ? Is het euvel reeds hersteld ?
Het probleem is intussen opgelost.
De technicus meldde dat de roofing goed was, maar hij moest de spleten tussen de roofing en de muur afkitten om het waterdicht te maken.
Dan blijkt het de VME te zijn die de kosten moet dragen.
Alvast bedankt allebei!

Rundsted
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2021 07:27

Over het terras heb ik een ander probleempje. :shock:

Ik had de offerte van de verver binnengebracht bij de verzekeraar en hij heeft zijn deel betaald.
We kwamen overeen om na de werken de factuur binnen te brengen voor recuperatie van de BTW.
Met de syndicus kwam ik overeen dat de VME de franchise gaat betalen.

Nu, de verver wiens offerte ik heb binnengedaan stelt zich moeilijk op om een datum vast te pinnen ergens na 4 maanden...hierin geef ik hem de volle vrijheid om een datum te kiezen.. Vermoedelijk doet hij wat moeilijk omdat hij wenste dat hij de verfwerken binnen de 2 weken kon opstarten (wat voor mij te vroeg is ivm verlofregeling en kiezen van kleuren).
Ik krijg de indruk dat we hier niet uitgeraken.
Nu is me de vraag of ik een andere verver kan opzoeken voor een nieuw offerte? Wat als de offerte hoger is dan bij de eerste verver, gaat de verzekeraar bijpassen?

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 feb 2021 09:54

De verzekeraar zal enkel de BTW terugbetalen van de oorspronkelijke aanvaarde offerte.
Een andere klusser nemen, zal geen probleem zijn; maar meer vergoeden zal de verzekering niet doen.
Overeenkomst is overeenkomst. Verzekeringsmij. werken met vastgestelde tarieven voor alle soorten werken.

Dus neemt u een klusser die € 100.00 per uur vraagt, u zult steeds enkel het uurtarief voor dat soort werk vergoed krijgen volgens hun tabellen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”