lek terras bovenbuur

Lorina
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

lek terras bovenbuur

#1 , 26 jan 2021 10:15

Mijn dochter woont in een appartement. Het is een appartement dat ze gekocht heeft.
Terras behoort tot de gemeenschap.
Bij de bovenbuur ( die ook eigenaar is van zijn appartement) is er een lek op zijn terras.
Bovenbuur werkt tegen en beweert dat het niet op dat dak zit , nochtans zien wij duidelijk watersporen tegen het plafond van mijn dochter haar appartement en zo afloopt naar de muren.
Syndicus heeft mijn dochter de opdracht gegeven een schilder te laten komen om een offerte te laten maken nog voor hij iemand heeft aangesteld om de lek te laten repareren. Dit heeft dochter gedaan echter heeft mijn dochter de schilder 150 € cash moeten betalen voor die offerte. De offerte blijft ook maar geldig tot 10 maart. Er is dus nog geen enkele herstelling gedaan tot nu toe. Er is verleden week wel een firma geweest die snel is komen kijken en een offerte heeft gemaakt maar volgens ons lost dit het probleem niet op. Er is zelfs nog geen dakwerker geweest niets gemeten of niets gewoon komen kijken en hup weg. De syndicus stuurt nu volgende week wel iemand van de verzekering om de kamer te komen inspecteren en de offerte van de schilder te controleren. Vreemde wijze van handelen vinden wij. Wat moeten wij doen want vinden dat syndicus er niet de juiste personen bij haalt en de herstelling volgens ons het probleem niet zal oplossen? Wat als de verzekering de schilder goedkeurt de som uitkeert er geschilderd word en achteraf de lek niet hersteld blijkt te zijn?
.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jan 2021 11:00

TS het is van belang wat in de basisakte omschreven is omtrent de bestemming van de terrassen.

Indien terras uitsluitend behoort tot de gemeenschap/VME dan is de VME en de syndicus verantwoordelijk voor de herstelling. Indien zij geen herstellingen laten uitvoeren of vertragen dan zijn al uw schade kosten voor rekening van de VME of de gevolgschaden voor de verzekering blokpolis.
Indien uzelf ook nog een bijkomende verzekering/rechtsbijstand heeft : uw makelaar inschakelen om druk te zetten ( hij wordt er ook voor betaald ).

Waarschijnlijk zit het probleem bij de boven buur in de waterkering/waterdichting van het terras.
Syndicus ( VME ) moet ook de nodige maatregelen treffen om verdere schade te voorkomen.

Wat betreft die schilder voor offerte : is een afzetter : contante betaling ruikt onkies en bovendien zijn offertes gewoonlijk vrijblijvend en gratis.

Syndicus aangetekend schrijven, ook de RVM en dringende oplossing/herstel eisen.

ik zou ook de verzekeringsmij. en de makelaar blokpolis aanschrijven om hen er op attent te maken dat er niets ondernomen wordt om de gevolgschade te beperken door de VME/Syndicus.
Foto's nemen van de huidige schade bij uw dochter, en later ook van de uitbreiding gevolgschade. is bewijsmateriaal.

adsummam
Berichten: 582

#3 , 26 jan 2021 13:34

Richt uw aangetekend schrijven aan syndicus en VME.

Opgelet : 2 identieke aangetekende brieven, zie :

B.W. Art. 577-8 § 4 6 °

TIP:

Plaats onderaan elke aangetekende brief een formule in de aard van:
Deze aangetekende brief wordt u ook als gewone brief verzonden.

Ook:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
G.W. Art. 53bis

Reclame

adsummam
Berichten: 582

#4 , 26 jan 2021 14:03

Vergeet niet in uw brief een formule te voorzien als: antwoord ten laatste op.....
Andere mogelijkheid: ingebrekestelling om voor...datum de zaak volledig opgelost te hebben. (Stel een realistische periode voor. 2 maanden).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”